Практика моніторингу щодо підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації

Володимир Маркович
2052
12 Лютого 2022
Практика моніторингу щодо підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації
2052
12 Лютого 2022

Одним із кваліфікаційних критеріїв, які визначені в статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), є наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. При цьому вимоги до зазначеного кваліфікаційного критерію замовник визначає на власний розсуд відповідно до специфіки предмета закупівлі.

Водночас важливим моментом є підтвердження учасником цього кваліфікаційного критерію, який замовник повинен перевірити на етапі розгляду тендерних пропозицій. Однак замовники досить часто припускаються помилок при розгляді тендерних пропозицій на відповідність даному кваліфікаційному критерію, які помічає Державна аудиторська служба України (далі — ДАСУ). Далі розглянемо практику моніторингу з цього питання.

Помилка 1. Цивільно-правові договори не містять інформації, що є обов’язковою при укладенні договорів відповідно до законодавчих норм

Моніторинг № UA-M-2021-10-18-000029, оголошення № UA-2021-08-11-007773-a

За результатами моніторингу встановлено: на підтвердження трудових відносин учасник повинен надати відповідні підтвердні документи відповідно до підпункту 2.2 частини 2 Додатка № 1 до тендерної документації. Проведеним моніторингом встановлено, що учасником аукціону ФОП «Р» на підтвердження кваліфікаційного критерію у складі тендерної пропозиції завантажено файл «про відповідність вимогам.pdf», що містить «цивільно-правові договори» з працівниками, які зазначені виконавцями робіт.

Однак ці договори не містять інформації, що є обов’язковою при укладенні договорів з дотриманням Господарського, Цивільного та Трудового кодексів України, а також в порушення вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV, Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, відсутні дата та номер реєстрації договору, реквізити та ідентифікаційні дані особи виконавців робіт, не заповнений пункт 4.1 розділу 4 «Ціна та порядок оплати послуг договору».

Водночас у пункті 6.1 розділу 6 «Строк дії договору цивільно-правового договору» зазначено: даний договір вступає в силу з моменту його підписання і діє до моменту виконання сторонами своїх зобов’язань.

Таким чином, учасником не підтверджено кваліфікаційного критерію «наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» та не дотримано вимог, встановлених пунктом 5.5 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації та пунктом 2 Додатка № 1 до тендерної документації, однак замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ФОП «Р» як таку, що не відповідає кваліфікаційним критеріям, установленим статтею 16 Закону, та уклав з ним договір про закупівлю, чим порушив вимоги абзацу 1 пункту 1 статті 31 Закону.

Доля процедури закупівлі: за результатами цього моніторингу процедури закупівлі замовника зобов’язали здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законом порядку шляхом розірвання договору про закупівлю, що стало предметом оскарження в суді (номер відкриття провадження: П/140/13083/21).

Помилка 2. ТП не містить інформації, що працівники мають знання та досвід для виконання саме вимог, зазначених у тендерній документації

Моніторинг № UA-M-2021-08-18-000053, оголошення № UA-2021-07-02-001573-b

За результатами моніторингу встановлено: згідно з пунктом 3 підпункту 3.1 Додатка 1 до тендерної документації для підтвердження кваліфікаційного критерію «наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати довідку в довільній формі за підписом уповноваженої особи, скріплену печаткою учасника (за наявністю) про наявність в учасника кваліфікованого персоналу, що має необхідні знання та досвід для виконання вимог, зазначених у цій тендерній документації.

Проте довідка від 16.07.2021 № 3 про наявність працівників відповідної кваліфікації, яка надана учасником ТОВ «У», не містить інформації, що кваліфікований персонал має знання та досвід для виконання саме вимог, зазначених у тендерній документації на закупівлю UA-2021-07-02-001573-b, «Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (код ДК 021:2015: 50110000-9 – Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання)».

Таким чином, ТОВ «У» не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 Закону в частині непідтвердження наявності в учасника процедури закупівлі пpaцiвникiв вiдпoвiднoї квaлiфiкaцiї, якi мaють нeoбхiднi знaння тa дoсвiд для виконання вимог, зазначених у цій тендерній документації.

Відповідно до абзацу 2 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону. Однак на порушення вимог абзацу 2 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «У» як таку, що не відповідає кваліфікаційним критеріям, установленим статтею 16 Закону, та визначив його переможцем процедури закупівлі.

Помилка 3. Учасник не підтвердив фактичне прийняття працівників на роботу

Моніторинг № UA-M-2021-12-14-000004, оголошення № UA-2021-02-16-015016-a

За результатами моніторингу встановлено: замовник у пункті 5 розділу ІІІ тендерної документації для підтвердження учасником відповідності кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» встановив вимогу надати копію звітності за формою 1 ДФ та документи, що підтверджують наявність трудових відносин з працівниками, а саме: копію штатного розпису учасника, копії витягів з трудових книжок (із відміткою про працевлаштування в учасника) таких працівників та наказів про прийняття на роботу таких працівників, або інших документів (договори щодо надання послуг спеціалістами тощо).

Аналізом тендерної пропозиції учасника ТОВ «Б», якого визначено переможцем, встановлено, що на виконання зазначеної вимоги учасником надано копію звітності за формою 1 ДФ за IV квартал 2020 року, у якій вказано, що 30.11.2020 звільнено всіх працівників, окрім директора товариства.

Також учасником у складі тендерної пропозиції надано копію штатного розпису працівників від 09.02.2021, затвердженого директором ТОВ «Б», згідно з яким штатна чисельність працівників становить 5 одиниць, та копію наказу від 09.02.2021 № 1 «Про прийняття працівників», згідно з яким 10.02.2021 прийнято на роботу чотирьох працівників.

Проте в тендерній пропозиції учасника ТОВ «Б» відсутні копії витягів з трудових книжок з відміткою про працевлаштування працівників, яких учасник вказав у Довідці про наявність працівників від 01.04.2021 б/н та наказі від 09.02.2021 № 1 «Про прийняття працівників», що не відповідає вимогам пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації замовника. Інші документи, які б підтверджували фактичне прийняття працівників (наприклад, повідомлення про прийняття працівника на роботу з відміткою органу ДФС про прийняття повідомлення), у складі тендерної пропозиції ТОВ «Б» також відсутні.

Отже, учасник ТОВ «Б» не підтвердив відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» відповідно до вимог пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації замовника. Проте замовник на порушення вимог абзацу 2 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «Б» через його невідповідність кваліфікаційному критерію, установленому статтею 16 Закону, та уклав з ним договір про закупівлю від 26.04.2021 № 194 на суму 399 735,00 гривень.

Доля процедури закупівлі: за результатами цього моніторингу процедури закупівлі замовника зобов’язали здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законом порядку шляхом розірвання договору про закупівлю, що замовник і виконав.

Помилка 4. Учасник документально підтвердив наявність чинних трудових відносин не зі всіма працівниками, які зазначив у довідці

Моніторинг № UA-M-2021-12-08-000020, оголошення № UA-2021-06-03-011260-b

За результатами моніторингу встановлено: відповідно до підпункту 2.1.1 пункту 2 таблиці 1 розділу І Додатка 1 до тендерної документації від учасників вимагаються документи, якими встановлено наявність трудових або цивільно-правових відносин з усіма працівниками учасника або спеціалістом(ами), якого(их) безпосередньо планується залучати учасником до виконання зобов’язань договору, укладеного за результатами процедури закупівлі.

На виконання даної вимоги може надаватись один із видів документів – наказ про прийняття на роботу, трудовий договір, договір цивільно-правового характеру, договір надання послуг (що стосується безпосереднього виконання зобов’язань учасником, пов’язаних із виконанням умов даної закупівлі (у таких правочинах зазначається назва об’єкта за предметом даної закупівлі)), що вважатиметься документальним підтвердженням зазначеної учасником інформації відповідно до вимог пункту 2.1 розділу I Додатка 1 тендерної документації.

Також зазначено, що учасник повинен документально підтвердити наявність чинних зобов’язань між учасником та всіма працівниками (або спеціалістами), які будуть залучатись до виконання зобов’язань за договором: керівник підприємства, головний бухгалтер (або бухгалтер), головний інженер (у разі наявності), інженер-проєктувальник (або інженер-кошторисник), виконавець робіт і т. ін.

На виконання вищевказаних вимог учасник ТОВ «Ж» у складі тендерної пропозиції надав довідку про наявність персоналу та спеціалістів від 14.06.2021 № 65 (далі — довідка № 65), яка свідчить про наявність в учасника ТОВ «Ж» 17 робітників, які будуть залучені для виконання робіт згідно з вимогами даної закупівлі. Також на підтвердження наявності чинних зобов’язань між учасником та працівниками, які будуть залучатись до виконання зобов’язань за договором, учасник ТОВ «Ж» надав накази про прийняття на роботу працівників.

Однак у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «Ж» відсутнє документальне підтвердження наявності чинних зобов’язань між учасником та 9 працівниками, зазначених у пунктах 3, 7–11, 13, 14 та 17 довідки № 65, чим не дотримано вимоги підпункту 2.1.1 пункту 2 таблиці 1 розділу І Додатка 1 до тендерної документації та, відповідно, не підтверджено відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».

Висновок

Відповіднодо пункту 1 частини 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону, та / або наявні підстави, встановлені частиною 1 статті 17 цього Закону.

Тому в разі невиконання вимог учасником щодо підтвердження даного кваліфікаційного критерію замовник зобов’язаний відхилити таку тендерну пропозицію, оскільки невиконання даної умови є порушенням Закону, що і підтверджується практикою моніторингу.

Тому замовникам варто ретельно вивчати тендерні пропозиції на відповідність кваліфікаційним критеріям, умови щодо яких зазначені в тендерній документації. Водночас важливо враховувати правильність складення документів, які подає учасник на підтвердження зазначеного кваліфікаційного критерію, оскільки складення таких документів не відповідно до законодавчих норм слугує підставою відхилення тендерної пропозиції учасника.

Більше статей за темою — на порталі RADNUK.COM.UA:

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО