Накладено УЕП посадової особи замовника: оцінюємо наслідки на прикладі моніторингу

Тетяна Коріненко
1515
30 Жовтня 2021
Накладено УЕП посадової особи замовника: оцінюємо наслідки на прикладі моніторингу
1515
30 Жовтня 2021

Відповідно до вимог пункту 3 «Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі», затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 (далі – Наказ № 1082), розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника, після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи.

Тож яке покарання грозить замовнику у разі недотримання положень Наказу № 1082? Розглянемо на прикладі.

Приклад

Моніторинг: № UA-M-2021-10-06-000046
Оголошення: № UA-2021-08-02-001111-c

За результатами моніторингу встановлено. За нормою пункту 23 частини 1 статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, а відповідно до пункту 17 частини 1 статті 1 зазначеного Закону засіб кваліфікованого електронного підпису – апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та / або створення кваліфікованого електронного підпису, та / або перевірки кваліфікованого електронного підпису, та / або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису, який відповідає вимогам цього Закону.

Згідно з частиною 2 статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис вважається таким, що пройшов перевірку та отримав підтвердження, якщо, серед іншого, під час перевірки за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису; під час перевірки підтверджено цілісність електронних даних в електронній формі, з якими пов’язаний цей кваліфікований електронний підпис.

Відповідно до пункту 12 частини 2 статті 23 зазначеного Закону кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити, в тому числі, відомості про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису (для кваліфікованого сертифіката електронного підпису).

Однак, проведеним моніторингом встановлено, що після внесення замовником інформації у відповідні електронні поля, реалізовані в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів (річний план закупівель, оголошення про проведення закупівлі, повідомлення про намір укласти договір, укладення договору тощо), на них накладено удосконалений електронний підпис посадової особи замовника (тип носія особистого ключа – незахищений, тип підпису – удосконалений, сертифікат – кваліфікований, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня), який в розумінні Закону України «Про електронні довірчі послуги» не є кваліфікованим електронним підписом, чим порушено вимоги пункту 3 Наказу Мінекономрозвитку № 1082».

Коментар. Хоч дане порушення не підпадає під статтю 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, у вищезазначеному випадку було зобов’язала замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень Закону у встановленому законодавством порядку, зокрема, шляхом недопущення у подальшому. При цьому такі заходи можуть бути такими:

  1. проведення роз’яснювальної роботи між тендерним комітетом / уповноваженою особою щодо виявленого порушення наприклад з незалежним консультантом з питань публічних закупівель чи юристом чи іншою компетентною особою;
  2. участь тендерного комітету / уповноважених осіб замовника в профільних навчаннях, тощо;

Крім того, замовнику варто документально зафіксувати факт проходження навчань / роз’яснювальної роботи та зберігати їх разом з іншими документами щодо закупівельної діяльності підприємства / організації / установи.

Наостанок до тематики Прикладу 1 рекомендуємо замовникам, ще раз переконатись яким підписом вони користуються.

Детальніше про застосування кваліфікованого підпису читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статтях:

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО