Інтерв’ю підготувала редакція
журналу “Радник в сфері державних закупівель”
Найчастішими запитаннями замовників при здійсненні закупівель електричної енергії залишаються можливість закупівлі у постачальника універсальних послуг та закупівля електричної енергії для гуртожитків. Хто? Як? Коли? Що робити? Чому? Відповісти на всі ці запитання допоможе Ольга Бабій — членкиня Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
- Ольго, вітаю! Пропонуємо розставити крапки над «і», а саме: хто має право закуповувати електричну енергію у постачальника універсальних послуг?
- Доброго дня! Відповідно до пункту 13 розділу XVII Закону України «Про ринок електричної енергії» термін тимчасового надання права на універсальну послугу окремим групам споживачів електричної енергії закінчився 31.12.2020, а з 01.01.2021 право на отримання універсальної послуги мають виключно побутові споживачі та малі непобутові споживачі.
Відповідно до пункту 62 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» побутовий споживач — індивідуальний побутовий споживач (фізична особа, яка використовує електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та / або господарську діяльність) або колективний побутовий споживач (юридична особа, створена шляхом об’єднання фізичних осіб — побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та / або господарську діяльність).
Відповідно до пункту 42 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» малий непобутовий споживач — споживач, який не є побутовим споживачем і купує електричну енергію для власного споживання, електроустановки якого приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
- Тобто закупити електричну енергію у постачальника універсальних послуг можуть виключно малі непобутові споживачі з договірною потужністю, що дорівнює 50 кВт. Як рахується договірна потужність малого непобутового споживача, якщо замовник має декілька точок приєднання?
- Так і варто зазначити, що в пункті 42 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» застосована прийменникова конструкція «до» з числівником, яка при позначенні крайньої кількісної межі чого-небудь рівнозначна похідному прийменнику «не більше ніж», або «до 50 кВт включно». Таким чином, до категорії малих непобутових споживачів належать також споживачі з договірною потужністю, що дорівнює 50 кВт.
Як рахується договірна потужність малого непобутового споживача, пропоную розібрати на прикладах.
Приклад 1
Такий замовник є малим непобутовим споживачем, оскільки його договірна потужність кожної точки приєднання не перевищує 50 кВт.
Приклад 2
Замовник, наведений у Прикладі 2, не є малим непобутовим споживачем, оскільки договірна потужність точки В перевищує 50 кВт.
- Зрозуміло. Закупівля електричної енергії у постачальника універсальних послуг — це все ж таки право малого непобутового споживача (замовника) чи його обов’язок?
- Насамперед необхідно звернути увагу на формулювання «з 01.01.2020 право на універсальну послугу мають…», тобто Закон України «Про ринок електричної енергії» надає право побутовим споживачам та малим непобутовим споживачам отримати універсальну послугу. Проте установи, організації, підприємства та інші суб’єкти господарювання, які є замовниками в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі», мають виконувати його вимоги. Крім цього, постачальники універсальних послуг можуть постачати електричну енергію за вільними цінами, тобто брати участь у процедурах закупівель / спрощених закупівлях.
- Аудитори під час проведення моніторингу закупівель визначають порушення в частині закупівлі електричної енергії у постачальника універсальних послуг шляхом проведення переговорної процедури закупівлі як безпідставне проведення переговорної процедури закупівлі. Наприклад, у висновку моніторингу закупівлі № UA-2020-05-19-004308-c аудитори зазначили: «відповідно до Закону України ‟Про ринок електричної енергії” ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим законом. Постачання електричної енергії у розумінні цього Закону не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності. Відповідно до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, станом на 12.06.2020 суб’єктам господарювання видано понад 720 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу. Прикінцеві та перехідні положення Закону України ‟Про ринок електричної енергії” передбачають надання тимчасово у період з 01.01.2019 по 31.12.2020 універсальних послуг постачальником універсальних послуг бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності. Таким чином, замовники отримали законодавчу можливість та право користуватися послугами постачальника універсальних послуг. Проте це є правом замовника, а не його обов’язком». Чи згодні Ви з даною позицією?
- Так, як уже говорила, закупівля електричної енергії у постачальника універсальних послуг — це право, а не обов’язок. Тому замовники крім Закону України «Про ринок електричної енергії» мають керуватися й Законом України «Про публічні закупівлі». Взагалі на сьогодні 913 постачальників електричної енергії мають чинну ліцензію згідно з Ліцензійним реєстром Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
- Також Орган оскарження у своїх рішеннях зазначає, що: «замовник не довів та документально не підтвердив відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на ринку електричної енергії». Наприклад, у рішенні № 13279-р/пк-пз від 08.07.2020 щодо оголошення № UA-2020-06-22-006480-c. Тобто можемо дійти висновку, що ринок електричної енергії все ж таки конкурентний, тому замовники мають проводити конкурентні закупівлі, правильно?
- Правильно. Враховуючи велику конкуренцію та збільшення кількості чинних ліцензій на постачання електричної енергії, таких оскаржень може побільшити, адже кожен постачальник має на меті збільшити кількість своїх споживачів.
- Ще одним «гострим» питанням є закупівля електричної енергії для гуртожитків, наприклад університетів. Чи дійсно такі юридичні особи мають право закуповувати електричну енергію у постачальника універсальних послуг, посилаючись на статті 4, 6, 127 Житлового кодексу України, а саме: гуртожиток входить до складу приміщень, що віднесені до житлового фонду, який призначений для проживання громадян. Крім цього, зазначають, що згідно з пунктом 15 Примірного положення про користування гуртожитками, затвердженого постановою КМУ від 20.06.2018 № 498, плата за проживання у гуртожитку включає, зокрема, витрати на оплату житлово-комунальних послуг (послуги з управління гуртожитком, послуги з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, постачання та розподілу природного газу, електричної енергії, послуги з поводження з побутовими відходами)?
- Насправді є різні статуси гуртожитків, наприклад, гуртожитки закладів освіти, комунальні та / або сімейні гуртожитки, які належать до державних та / або комунальних підприємств. Проте право на закупівлю електричної енергії мають лише ті споживачі, які оформили право власності на житлове приміщення, тобто кімнату гуртожитка, і оплачують її за окремими лічильниками. Якщо споживачі електричної енергії у гуртожитках оплачують її як комунальну послугу під час оренди приміщення, тобто юридична особа, якій належить такий гуртожиток, оплачує електричну енергію за загальним лічильником, така юридична особа не має права закуповувати електричну енергію у постачальника універсальних послуг.
- Під час проведення моніторингу закупівлі № UA-2021-07-14-003212-c аудитори зазначили, що «замовником закупівлі виступає не гуртожиток як окрема юридична особа, а саме Херсонський національний технічний університет. Таким чином, замовник не може відповідати поняттю ‟колективний побутовий споживач”, оскільки дана юридична особа не створена шляхом об’єднання фізичних осіб — побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та / або господарську діяльність. Таким чином, замовником не підтверджено наявності підстави проведення переговорної процедури закупівлі та, застосувавши переговорну процедуру закупівлі без наявності передбачених законодавством підстав, замовником порушено вимоги абзацу 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону». Чи є така позиція Держаудитслужби правильною?
- Так, адже, як зазначено вище, Закон України «Про ринок електричної енергії» надає право закуповувати електричну енергію у постачальника універсальних послуг виключно побутовим споживачам та малим непобутовим споживачам. Повертаючись до визначення «побутового споживача» (оскільки закупівля електричної енергії для гуртожитка перевищуватиме потужність у 50 кВт) згідно з пунктом 62 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» побутовий споживач — індивідуальний побутовий споживач (фізична особа, яка використовує електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та / або господарську діяльність) або колективний побутовий споживач (юридична особа, створена шляхом об’єднання фізичних осіб — побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та / або господарську діяльність).
Отже, враховуючи, що юридичну особу ми не можемо віднести до колективного побутового споживача, бо вона не створена шляхом об’єднання фізичних осіб, і тим паче до фізичної особи, така юридична особа має закуповувати електричну енергію на вільному ринку з урахуванням вимог Закону України «Про публічні закупівлі».
- Дякую за приділений час та корисну інформацію для замовників публічних закупівель!
Ще більше інформації стосовно здійснення закупівель електричної енергії знайдете на порталі RADNUK.COM.UA, зокрема в таких публікаціях: