Наразі почастішали випадки, коли замовники почали використовувати можливість укладання договору про закупівлю в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується, відповідно до можливих випадків, передбачених у Законі України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). У попередній статті на порталі RADNUK.COM.UA «Скарга на 20 відсотків!» автор уже розглянув випадки застосування 20 відсотків. У даній статті розглянемо також три практичні аспекти, розберемо, у яких випадках та яку саме закупівлю можна проводити, коли оскаржується тендер, а також від якої вартості рахувати 20 відсотків.
Коли можливо укласти договір без використання електронної системи закупівель на 20 відсотків?
Пунктом 3 частини 7 статті 3 Закону передбачено, що придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 статті 3 Закону, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із оскарженням прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.
Для того щоб зрозуміти, на якому саме етапі можна скористатися вищенаведеною можливістю, розглянемо визначення Закону. Отже, відповідно до частини 1 статті 29 Закону оцінка тендерних пропозицій / пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону. Дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою закупівель автоматично.
Тому робимо висновок, що пункт 3 частини 7 статті 3 Закону можна використати, коли:
- у замовника, наприклад, проводяться відкриті торги і межа 20 відсотків не перевищує меж, визначених у частині 1 статті 3 Закону (звичайні замовники: від 50 тис. грн до 200 тис. грн — товари та послуги і від 50 тис. грн до 1,5 млн грн — роботи; спеціальні замовники: від 50 тис. грн до 1 млн грн — товари та послуги та від 50 тис. грн до 5 млн грн — роботи);
- було проведено аукціон (оцінку) та оскаржується прийняте замовником рішення;
- існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі.
Детально про випадок, коли 20 відсотків не перевищує 50 тис. грн, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Коли 20 відсотків від вартості оскарженого тендеру дорівнює сумі меншій за 50 тисяч гривень».
Коли можливо провести переговорну процедуру закупівлі на 20 відсотків?
Згідно з пунктом 3 частини 2 статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендеру після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.
З вищенаведеної норми слідує, що переговорну процедуру закупівлі на підставі 3 частини 2 статті 40 Закону можна використати, коли:
- у замовника, наприклад, проводяться відкриті торги і межа 20 відсотків перевищує або складає межі, визначені в частині 1 статті 3 Закону (для звичайних замовників: від 200 тис. грн — товари та послуги та від 1,5 млн грн — роботи; спеціальні замовники: від 1 млн грн товари та послуги і від 5 млн грн — роботи);
- було проведено аукціон (оцінку) та оскаржується прийняте рішення замовника;
- існує нагальна потреба здійснити закупівлю.
Детальніше про виключення, що стосуються 20 відсотків, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «20 % для нагальної потреби: виключення у застосуванні».
Також детально про триваючий тендер та можливість проведення переговорної процедури закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Переговорна процедура закупівлі у зв’язку з оскарженням триваючого тендеру».
Щоб розібрати дані норми з практичної сторони, розглянемо далі дві практичні ситуації.
Замовник проводить відкриті торги орієнтованою вартістю 1 500 000 грн. Після оцінки тендерних пропозицій відбулося оскарження рішення замовника про визначення переможця процедури закупівлі. При цьому у замовника є нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із оскарженням прийнятих рішень.
Замовник може в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, наприклад, якщо потреба не велика, на 190 000 грн, укласти договір про закупівлю без використання електронної системи закупівель (прямий договір) та по ньому прозвітувати.
Отже, він використовує право, передбачене Законом, та відповідно допункту 3 частини 7 статті 3 Закону може здійснити закупівлю без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом, у разі якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із оскарженням прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.
Детально про виключення зі спрощеної закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Допороги без спрощених закупівель: мініаналоги переговорної процедури».
Замовник проводить відкриті торги орієнтованою вартістю 1 500 000 грн. Після оцінки тендерних пропозицій відбулося оскарження рішення замовника про визначення переможця процедури закупівлі. При цьому у замовника є нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із оскарженням прийнятих рішень.
Замовник може в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, наприклад на 250 000 грн, провести переговорну процедуру закупівлі, оскільки обсяг дозволених 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру перевищує межі, передбачені Законом.
Отже, він використовує право, передбачене Законом, та відповідно допункту 3 частини 2 статті 40 Закону застосовує переговорну процедуру закупівлі як виняток у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендеру після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.
Висновок
Замовник самостійно приймає рішення, в якому обсязі використати 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується. Усе залежить від меж Закону, особливостей, визначених у Законі для закупівель, і, звісно, потреб замовника.
Статті за темою на порталі RADNUK.COM.UA:
- «На поміч замовникам аналізуємо лист Мінекономіки щодо переговорної процедури»;
- «Скарга на 20 відсотків!»;
- «Коли 20 відсотків від вартості оскарженого тендеру дорівнює сумі меншій за 50 тисяч гривень»;
- «20 % для нагальної потреби: виключення у застосуванні»;
- «Переговорна процедура закупівлі у зв’язку з оскарженням триваючого тендеру»;
- «Допороги без спрощених закупівель: мініаналоги переговорної процедури».