Алгоритм проведення закупівель COVID-19

Крістіна Бєлякова
6391
25 Грудня 2020
Алгоритм проведення закупівель COVID-19
6391
25 Грудня 2020

Якщо предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), згідно з переліком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225, на такі закупівлі дія Закону України «Про публічні закупівлі» не поширюється і вони не сумуються із закупівлями, що здійснюються відповідно до порядку, визначеного Законом України «Про публічні закупівлі». Але вищенаведеною постановою № 225 передбачений певний алгоритм, за яким можливо здійснити необхідні закупівлі COVID-19. Саме про такий алгоритм поговоримо в даній публікації.

Що регулює закупівлі COVID-19:

  1. Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про закупівлі), пункт 31  розділу X;
  2. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 530-ІХ (далі — Закон № 530);
  3. Постанова КМУ «Про деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України» від 20.03.2020 № 225 (далі — постанова № 225).

Хто проводить закупівлі за постановою № 225

Однією з вимог постанови № 225 було проводити такі закупівлі Уповноваженою замовником особою. Зверніть увагу, що згідно з постановою № 225 призначають саме Уповноважену замовником особу.

З вищевикладеного можна дійти висновку, що Уповноважена замовником особа (УЗО) проводить закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Відповідальність

Відповідальність за закупівлями COVID-19 передбачена відповідно до статті 16414 Кодексу про адміністративні порушення за неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договору про закупівлю та всіх додатків до нього, звіту про виконання договору про закупівлю відповідно до статті 10 Закону про закупівлі — штраф 1 700 грн. За ті самі дії,  вчинені особою, яку протягом року було піддано даному адміністративному стягненню, — штраф 3 400 грн.

Алгоритм проведення закупівель COVID-19

Найменування етапуПорядок дій замовників за відповідним етапом
ПлануванняПланування закупівель здійснюється замовником на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Уповноважена замовником особа: планує закупівлі та вносить інформацію до річного плану закупівель в електронній системі закупівель, зокрема про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі (пункти 5 та 6 постанови № 225).    
Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього (частина 1 статті 4 Закону про закупівлі).
При оприлюдненні річного плану замовникові рекомендовано обрати вид закупівлі — звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (допоки ДП «ПРОЗОРРО» не запропонує свій варіант, що навряд чи). У примітках можна зазначити, наприклад, таку інформацію: «Закупівля здійснюється згідно з постановою КМУ від 20.03.2020 № 225». Для попередження можливих ризиків рекомендуємо внести в систему інформацію про закупівлю, зазначивши, зокрема, інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі. Окремого функціонала на майданчиках для цього не передбачено, оскільки подібного алгоритму закупівлі просто не існувало до прийняття постанови № 225. Тому, як варіант, у примітках до річного плану обов’язково вписуємо інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі. Також для убезпечення можливих ризиків за допомогою окремого функціонала прикріплення додаткового файлу під час створення річного плану можемо рекомендувати долучити такий файл із вказаною вище інформацією про закупівлю  
Організація та проведення закупівліЗамовник може самостійно встановлювати критерії доброчесності та надійності вибору особи, з якою буде укладено договір про закупівлю  (пункт 6 постанови № 225).
Коментар. Тут на допомогу замовникові може прийти YouControl. Для всіх, кому потрібна перевірка медпостачальника, на YouControl виділено спеціальну гарячу лінію. Телефонуйте на номер 044-334-50-90 (безкоштовно).Працює з понеділка по п’ятницю з 9:00 до 18:00. Кваліфікований спеціаліст допоможе розібратися замовникові в тому, хто перед вами: надійний постачальник чи шахрай, котрий може зникнути з грошима одразу після передплати. Якщо ви вже знаєте, як працює система YouControl та готові перевіряти медпостачальників самостійно, то отримайте повний доступ. Для цього потрібно лише заповнити форму із запитом за посиланням
Оприлюднення в електронній системі закупівель інформації — звіту про договір про закупівлюЗа результатами такої закупівлі в електронній системі закупівлі замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього, звіт про виконання договору про закупівлю відповідно до статті 10 Закону про закупівлі (пункт 9 розділу І Закону № 530).
Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель — протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю (пункт 13 частини 1 статті 10 Закону про закупівлі)  
Оприлюднення в електронній системі закупівель інформації  про кінцевого бенефіціарного власникаВідповідно до пункту 9 частини 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань зазначають інформацію про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи, з якою замовник уклав договір про закупівлю.
Таку інформацію можна оприлюднити одразу зі звітом або розмістити на майданчику як повідомлення про внесення змін до договору, але до публікації звіту про виконання договору, оскільки після публікації звіту про виконання неможливо буде оприлюднити відповідну інформацію.
Рекомендуємо оприлюднювати інформацію про кінцевого бенефіціарного власника одразу зі звітом про договір про закупівлю, без використання електронної системи закупівель  
Повідомлення про внесення змін до договоруНа договори, укладені відповідно до Закону № 530 та постанови № 225, не розповсюджуються обмеження статті 41 Закону про закупівлі (статті 36 попередньої редакції та статті 41 чинної редакції Закону), а також немає вимоги оприлюднювати повідомлення про внесення змін до договору.
Проте в разі внесення змін до договору радимо розміщувати повідомлення про внесення змін до договору та зміни (додаткову угоду), оскільки, наприклад, якщо не дотриматися такого алгоритму, тобто не розмістити повідомлення про внесення змін та самі зміни, то у звіті про виконання договору буде недостовірна інформація (наприклад, змінювали ціну, обсяг).
Нагадуємо, що стаття 10 Закону про закупівлі встановлює свої строки для оприлюднення повідомлення про внесення змін та зміни, а саме протягом трьох робочих днів з дня внесення змін. Радимо таких строків дотримуватися, проте їх недотримання не матиме жодних наслідків для замовника, оскільки розміщення повідомлення — технічна необхідність, а не вимога НПА  
Оприлюднення в електронній системі закупівель інформації — звіту про виконання договору про закупівлюЗа результатами такої закупівлі в електронній системі закупівлі замовник оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня закінчення строку дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання відповідно до статті 10 Закону про закупівлі (пунктів 9 розділу І Закону № 530)  

Далі можна переглянути схематичне зображення способу здійснення замовником  закупівель  COVID-19 (рис. 1).

Рис.1

Звертаємо увагу, що на порталі RADNUK.COM.UA розміщена окрема відкрита рубрика в розділі «Практика закупівель» — «COVID-19» та приклади документів для проведення закупівель COVID-19 у розділі «Зразки документів» — «COVID-19».

Перелік статей за темою на порталі RADNUK.COM.UA:

  1. Чи перевіряти постачальника на факт вчинення антиконкурентних узгоджених дій при закупівлі COVID-19?
  2. Не зазначаємо номенклатурні позиції у закупівлях COVID-19
  3. Чи потрібно сумувати закупівлі COVID-19 з іншими та визначати як один предмет закупівлі?
  4. Деякі питання про кінцевого бенефіціарного власника за закупівлями COVID-19
  5. І знову неочікувані зміни щодо закупівель, пов’язаних з COVID-19
  6. Карантин та закупівлі для запобігання COVID-19: на що потрібно звернути увагу
COVID-19

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час карантину пов'язаного з COVID-19

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО