Питання від читача
«Доброго дня! Наша установа є розпорядником бюджетних коштів та замовником у розумінні Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII “Про публічні закупівлі”. У попередньому бюджетному році ми провели процедуру закупівлі, за результатами якої укладено договір на постачання товару. В органі Державної казначейської служби України зареєстровано бюджетні зобов’язання, проведено оплату за зазначеним договором та отримано товар у повному обсязі. Однак використовувати отриманий 2018 року товар ми почали лише 2019-го — і виявили його неналежну якість. Постачальник пропонує, щоб ми повернули йому неякісний товар і погоджується перерахувати на наш казначейський рахунок оплачену 2018 року суму коштів за договором. Чи має право замовник після отримання поверненої від постачальника суми за неякісний товар використати ці кошти на свої потреби в поточному році, зокрема для закупівлі іншого якісного товару?»
Відповідь експерта
Доброго дня. Потрібно зазначити, що договір за результатами процедур закупівель, проведених відповідно до Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», укладають згідно з нормами Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з огляду на особливості, визначені цим Законом.
Результативність використання бюджетних коштів вимірюють рівнем корисності, яку замовник матиме від придбаного товару під час його експлуатації. Отримати відповідну користь від застосування товару замовник може тільки в тому випадкові, якщо цей товар якісний та відповідає всім вимогам замовника. Тому якість товарів, які закуповують за бюджетні кошти, є важливою умовою в договорах про закупівлю. Її дотримання дасть можливість запобігти поставкам неякісного товару й уникнути небажаних наслідків від вирішення спорів між замовником і постачальником. Умови щодо якості товару та її гарантії в договорах про закупівлю прописують на підставі норм Цивільного кодексу України (статті 673–678) та Господарського кодексу України (статті 268, 269).
З описаної у питанні ситуації зрозуміло, що постачальник товару погоджується на повернення суми, сплаченої за неякісний товар, в обмін на товар. Однак тепер потрібно з’ясувати, куди можуть бути спрямовані кошти, повернуті на рахунок замовника в поточному році, за товари, отримані та оплачені в попередньому бюджетному році. Так, порядок розпорядження бюджетними коштами регулюють норми Бюджетного кодексу України, статтею 23 якого встановлено, що будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюють лише за наявності відповідних бюджетних призначень, які після закінчення бюджетного періоду втрачають чинність, якщо інше не передбачено Законом про Державний бюджет України.
Тож якщо в поточному бюджетному році на рахунок замовника повертають кошти, оплачені за бюджетними зобов’язаннями в попередньому році, то витратити їх на свої інші потреби замовник не може, бо право на їх витрачання припинилось 31 грудня попереднього року. Повернені кошти надійдуть на казначейський рахунок замовника, а в програмному комплексі Державної казначейської служби України вони відобразяться на КЕКВ 0000, на який зараховують платежі, що мають нез’ясований напрям видатків. Кошти, що надійшли на КЕКВ 0000, якщо це касові видатки, проведені в минулому бюджетному періоді, спрямовують у дохід Державного бюджету.
Отже, у випадку повернення коштів від продавця за неякісний товар, поставлений у попередньому бюджетному періоді, надходження коштів на реєстраційний рахунок замовника за КЕКВ 0000 за операціями, які було проведено в минулих бюджетних періодах, замовник не може ними розпоряджатись у поточному році. Такі кошти спрямовують у дохід Державного бюджету України.