Особливості закупівель за Угодою про фінансування Дунайської регіональної програми (Interreg VI B) — Interreg Danube Region

Оксана Кам'янецька
57
1 Грудня 2025
57
1 Грудня 2025

Ще у 2011 році Європейською Радою була схвалена макрорегіональна стратегія — Стратегія ЄС для Дунайського регіону (EU Strategy for Danube Region — EUSDR). Участь у реалізації цієї стратегії беруть країни Дунайського регіону та інші зацікавлені сторони.

Стратегія ЄС для Дунайського регіону (ЄСДР) є однією з чотирьох макрорегіональних стратегій ЄС, що спрямована на зміцнення транснаціонального співробітництва в регіоні з метою подолання диспропорцій у його соціально-економічному розвитку, об’єднання та координації зусиль усіх учасників для втілення спільних проєктів. Дванадцять пріоритетних напрямів за цією програмою:

  1. (a): мобільність на водних шляхах, (б): залізнична-автомобільна-повітряна мобільність
  2. стала енергетика
  3. культура і туризм
  4. якість води
  5. екологічні ризики
  6. біорізноманіття, ландшафти, якість повітря та ґрунту
  7. суспільство знань
  8. конкурентоспроможність підприємств
  9. люди та навички
  10. інституційна спроможність та співпраця
  11. безпека

21.09.2011 Верховною Радою України була прийнята постанова № 994 (пізніше оновлена), згідно з якою відповідальність за загальну координацію діяльності, пов’язаної з участю України в реалізації Стратегії ЄС для Дунайського регіону, покладено на Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. Наразі цим питанням опікується Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури.

Програма складалась із декількох етапів реалізації, і, беручи до уваги важливість цього напряму міждержавного співробітництва, у листопаді 2022 року Європейська Комісія затвердила Interreg «Дунайська регіональна програма 2021–2027».

Загальний бюджет наразі становить 268 млн євро. Фінансування проєктів здійснюватиметься на поворотній основі шляхом відшкодування коштів у розмірі 80 % бюджету проєкту.

Україна ратифікувала Угоду про фінансування Дунайської регіональної програми (Interreg VI B) Законом України № 3718-IX від 09.05.2024.

Програма фінансується за рахунок фінансового внеску Європейського фонду регіонального розвитку (ЄФРР), Інструменту передвступної допомоги (IPA III) та Європейського інструменту сусідства, розвитку та міжнародного співробітництва — Глобальна Європа (NDICI), які разом іменуються як «Фонди міжрегіональної підтримки / Фонди Interreg», а також національного внеску до Програми (для України він становить близько 53,762 млн євро від загальної суми 268,81 млн євро).

Пріоритетами співпраці в рамках Програми є:

  • «Розумніший Дунайський регіон», спрямований на розвиток інновацій та технологій, формування навичок для смартспеціалізації та підприємницької діяльності;
  • «Зеленіший, низьковуглецевий Дунайський регіон», спрямований на відновлювані джерела енергії, адаптацію до змін клімату, покращення водних ресурсів, біорізноманіття;
  • «Більш соціальний Дунайський регіон», спрямований на доступний ринок праці, знання, освіту, соціально-економічний розвиток через спадщину, культуру та туризм;
  • «Краще управління співпрацею», спрямований на посилення спроможності територіального управління.

Хто може стати учасником Дунайської програми

Країнами-учасниками Програми визначені Австрія, Болгарія, Хорватія, Чеська Республіка, Німеччина, Угорщина, Румунія, Словаччина, Словенія, Боснія і Герцеговина, Молдова, Чорногорія, Сербія та Україна (у новому програмному періоді було відкрито доступ до участі в конкурсах проєктів потенційним партнерам з усіх регіонів України).

Що стосується України, учасниками Програми можуть бути державні органи, органи місцевого самоврядування, територіальні громади, наукові інститути, навчальні заклади, агенції регіонального розвитку, природні парки, інші неприбуткові організації.

Передбачено, що подача на проєкти Програми повинна відбуватись в партнерському форматі — учасниками хоча б з трьох різних країн.

Ця Угода є міжнародною, відповідно, дія Закону про публічні закупівлі на цю Програму має меншу юридичну силу та діють положення саме Угоди, у яких передбачено, зокрема, що податок на додану вартість, акцизні податки, митні платежі та будь-які інші непрямі податки не мають підпадати під підтримку Європейського Союзу, тобто в рамках програми звільняються від сплати (стаття 6 Закону та див. статтю «Закупівлі за міжнародними угодами й правилами міжнародних організацій»).

Порогові значення для закупівлі за Дунайською програмою

Угода щодо ратифікації цієї Програми (як і для інших програм Interreg) визначає (згідно з правилами ЄС), що застосовуються відмінні від українських процедури публічних закупівель, порогові значення, строки для подачі тендерних пропозицій, а саме:

відкрита або обмежена процедура може застосовуватися для:

  • договорів про надання послуг і постачання, а також договорів концесії щодо надання послуг вартістю щонайменше 300 тис. євро;
  • договорів про виконання робіт і договорів концесії на виконання робіт вартістю щонайменше 5 млн євро;

 місцева відкрита процедура може застосовуватися для:

  • договорів про постачання вартістю щонайменше 100 тис. євро та не більше 300 тис. євро;
  • договорів про виконання робіт і договорів концесії на виконання робіт вартістю щонайменше 300 тис. євро та не більше 5 млн євро;

спрощена процедура може застосовуватися для:

  • договорів про надання послуг, договорів концесії щодо надання послуг, договорів про виконання робіт і договорів концесії на виконання робіт вартістю менше 300 тис. євро;
  • договорів постачання вартістю менше 100 тис. євро;
  • договори, вартість яких менша або дорівнює 20 тис. євро, можуть бути укладені на основі однієї тендерної пропозиції;
  • платежі на суму, яка менша або дорівнює 2500 євро за статтями витрат, можуть проводитися просто як оплата за рахунками-фактурами без попереднього прийняття тендерної пропозиції.

Правила публікації за Угодою про фінансування Дунайської регіональної програми

Для процедур, вартість яких дорівнює або перевищує 300 тис. євро для договорів про надання послуги та договорів про постачання або понад 5 млн євро для договорів на виконання робіт, одержувач гранту повинен опублікувати в Офіційному віснику Європейського Союзу:

a) повідомлення про початок процедури, за винятком випадків застосування переговорної процедури;

b) повідомлення про укладення договору за результатами процедури.

Якщо застосовується попереднє інформаційне повідомлення про оголошення закупівлі за обмеженою або відкритою процедурою, як зазначено, відповідно, у пунктах (a) та (b) пункту 4.1 Угоди, воно повинно бути надіслано до Офісу публікацій за допомогою засобів електронного зв’язку якомога раніше.

Процедури з вартістю договору, яка є нижчою за вищезазначені порогові значення, мають здійснюватися за допомогою відповідних засобів. Окрім оголошення, передбаченого абзацом 1 та пунктом 30.2 Угоди, оголошення процедур закупівлі може здійснюватися в будь-який інший спосіб, зокрема в електронній формі.

Будь-яке таке оголошення має посилатися на повідомлення, опубліковане в Офіційному віснику Європейського Союзу, якщо таке повідомлення було опубліковане, та не має публікуватися перед таким повідомленням, яке є автентичним.

Строки для подачі заявок / тендерних пропозицій згідно з Угодою про фінансування Дунайської регіональної програми

Строки для подачі заявок / тендерних пропозицій згідно з Угодою становлять:

  • для закритих процедур: не менше 30 днів;
  • для відкритих процедур: 90 днів для договорів про виконання робіт і 60 днів для договорів про постачання;
  • для місцевих відкритих процедур: 60 днів для договорів про виконання робіт і 30 днів для договорів про постачання;
  • для спрощених процедур: 30 днів.

Однак у деяких виняткових випадках можуть бути дозволені інші часові обмеження.

Угодою та визначеними в ній правилами закупівель передбачено, що двоє або більше одержувачів гранту з однакової операції можуть використовувати спільний або рамковий договір, якщо це забезпечує можливість досягти підвищення ефективності, а відповідні одержувачі гранту можуть виконувати процедуру та управляти подальшим договором на міжінституційній основі, під керівництвом одного з одержувача гранту. Ця умова повинна бути визначена в закупівельній документації між тими замовниками та тими суб’єктами господарювання, які є сторонами рамкового договору.

Учасник повинен подати оновлену форму Декларації доброчесності про відповідність тендерним критеріям відбору разом із подачею заявки на участь. Однак ця вимога не завжди застосовується для договорів із вартістю, яка не перевищує 15 тис. євро.

Контроль за виконанням Дунайської програми

Угода регламентує суворі вимоги щодо моніторингу та контролю за виконанням Програми не тільки з боку українських контролюючих та аудиторських органів (ДАСУ та Рахункової палати відповідно), але й з боку представників ЄС (Комісії Програми, Європейського управління з питань запобігання зловживанням та шахрайству — OLAF, Європейського суду аудиторів, Прокуратури ЄС), які мають право проводити відповідні технічні, наукові, фінансові аудити та перевірки, включно з проведенням перевірок на місцях у приміщеннях будь-якої фізичної особи, яка проживає в Україні, або юридичної особи, заснованої в Україні, а також будь-якої третьої сторони, яка бере участь у реалізації Програми.

Такий доступ включає право на отримання фізичних або електронних копій і витягів із будь-якого документа або вмісту будь-якого носія даних, що зберігається перевіреними фізичними чи юридичними особами або перевіреною третьою стороною. Навіть у разі призупинення або розірвання Угоди право на таку перевірку існує ще протягом п’яти років.

Використання емблеми

Участь у Програмі Interreg Danube Region зобов’язує сторони дотримуватись вимог ЄС щодо візуалізації інформації про підтримку ЄС в усіх заходах, пов’язаних з діями, що підтримуються Фондами ЄС. Про особливості та вимоги до використання емблем ЄС під час участі у грантових проєктах, що фінансуються за інструментом Ukraine Facility, ми писали у статті «Як вибрати емблему ЄС для своєї документації по Ukraine Facility».

Для візуалізації цієї Програми необхідно застосовувати відповідні лого. Залежно від напряму співпраці вони можуть бути з різним «маркуванням». Вони можуть бути як у монохромному, чорно-білому, так і в кольоровому виконанні. Як, наприклад:

З детальними вимогами, прикладами та рекомендаціями щодо візуалізації цієї Програми, а також використання відповідних «policy icons» можна ознайомитись тут — Interreg Danube Region.

З початку запровадження першого етапу реалізації для Програми Interreg Danube Region створений інформаційний портал. На сьогодні він уже актуалізований під новий період, тому за посиланням ви можете ознайомитись з тим, які проєкти на сьогодні відкриті в рамках виконання цієї Програми (Programme – 2021 – 2027 Interreg VI-B Danube), подивитись вебінари на тему, як працювати з цією Програмою, та подаватись на проєкти Interreg Danube Region. Успіхів!

Про інші грантові програми:

Конкурентні процедури

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг за процедурами публічних закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО