Зміст
Програма Interreg (Interreg VI-B) NEXT Black Sea Basin Programme («Басейн Чорного моря») реалізується країною-партнером, а також Болгарією, Грецією, Румунією, Вірменією, Грузією, Республікою Молдова та Туреччиною відповідно до положень та умов, встановлених за цією Угодою та додатками до неї, відповідно до основних актів, включно з будь-якими виправленнями або поправками до них, у тому числі з відповідними актами ЄС, які їх доповнюють.
У цій статті ми продовжимо дослідження можливостей, що надаються українським регіонам з боку Європейського Союзу за допомогою Програми транскордонного співробітництва Interreg, а саме: що собою являє Програма Interreg (Interreg VI-B) NEXT «Басейн Чорного моря».
Оновлена Угода була ратифікована Законом України № 3715-IX від 09.05.2024 в тристоронньому форматі — Уряд України, Європейська Комісія (від імені ЄС) та Міністерство розвитку, громадських робіт і державного управління Румунії, що діє від імені Румунії, держави — члена ЄС, у якій розташовано головний орган управління Програми.
Набрання чинності для України Угодою про фінансування Програми Interreg (Interreg VI-B) NEXT «Басейн Чорного моря» відбулося 13.06.2024.
Які особливості Програми та потенційні можливості для учасників з українських регіонів
- Як і інші програми транскордонного співробітництва Interreg, Програма NEXT BSB вже мала два етапи реалізації (2007–2013 та 2014–2020) та зайшла в третій, розрахований на період з 2021 до 2027 рр.
- Програма направлена на підтримку розвитку країн басейну Чорного моря: Румунії, Болгарії, Туреччини, Республіки Молдова[1], Грузії, Вірменії, Греції та України (Миколаївська, Одеська, Херсонська, Запорізька та Донецька[2] області, території, що перебувають під контролем України). До 2019 року участь у цій Програмі також брала росія, після чого була виключена.
- Бюджет програми для всіх країн-учасниць становить 72,275 млн євро, з яких 65,05 млн євро виділяється ЄС (міжрегіональні фонди), інша частина — національний внесок.
З боку ЄС Програма фінансується за рахунок фінансового внеску Європейського фонду регіонального розвитку («ЄФРР»), Інструменту передвступної допомоги («IPA III») та Європейського інструменту сусідства, розвитку та міжнародного співробітництва — Глобальна Європа («NDICI»), які разом іменуються як «Фонди Interreg». - Пріоритети Програми:
— Блакитний та розумний регіон;
— Чистий та зелений регіон;
— Компетентний та стійкий регіон. - Як і в інших програмах Interreg, взяти участь у реалізації Програми BSB можуть неприбуткові організації, навчальні заклади, науково-дослідницькі установи, природні парки, агенції регіонального розвитку, медичні заклади, державні органи та органи місцевого самоврядування країн — учасниць Угоди.
- Оскільки це міжнародна Угода, дія Закону про публічні закупівлі на цю Програму має меншу юридичну силу, якщо порівняти з цією Угодою (стаття 6 Закону та див. статтю «Закупівлі за міжнародними угодами й правилами міжнародних організацій»). Тож насамперед діють положення саме Угоди, в яких передбачено, зокрема, що податок на додану вартість, акцизні податки, митні платежі та будь-які інші непрямі податки не мають підпадати під підтримку Європейського Союзу, тобто в рамках програми звільняються від сплати.
- Угода щодо ратифікації цієї Програми (дублюючи положення Регламенту Європейського парламенту і Ради (ЄС, ЄВРАТОМ) 2018/1046 від 18.07.2018 «Про фінансові правила, що застосовуються до загального бюджету Союзу…») передбачає також відмінні від українських процедури публічних закупівель, порогові значення, строки для подачі тендерних пропозицій, а саме:
відкрита або обмежена процедура може застосовуватися для:
- договорів про надання послуг і постачання, а також договорів концесії щодо надання послуг вартістю щонайменше 300 тис. євро;
- договорів про виконання робіт і договорів концесії на виконання робіт вартістю щонайменше 5 млн євро;
місцева відкрита процедура може застосовуватися для:
- договорів про постачання вартістю щонайменше 100 тис. євро та не більше 300 тис. євро;
- договорів про виконання робіт і договорів концесії на виконання робіт вартістю щонайменше 300 тис. євро та не більше 5 млн євро;
спрощена процедура може застосовуватися для:
- договорів про надання послуг, договорів концесії щодо надання послуг, договорів про виконання робіт і договорів концесії на виконання робіт вартістю менше 300 тис. євро;
- договорів постачання вартістю менше 100 тис. євро;
- договори, вартість яких менша або дорівнює 20 тис. євро, можуть бути укладені на основі однієї тендерної пропозиції;
- платежі на суму, яка менша або дорівнює 2500 євро за статтями витрат, можуть проводитися просто як оплата за рахунками-фактурами без попереднього прийняття тендерної пропозиції.
[1] Хоча Молодова та Вірменія не мають безпосереднього виходу до Чорного моря, однак були віднесені до країн цього регіону. Разом з Грузією Програма охоплює всю територію цих країн.
[2] На момент продовження дії Угоди у 2024 році в її тексті зазначались Бахмут, Краматорськ, Волноваха, Маріуполь, Покровськ.
Правила публікації
Для процедур, вартість яких дорівнює або перевищує 300 тис. євро для договорів про надання послуги та договорів про постачання або понад 5 млн євро для договорів на виконання робіт, одержувач гранту повинен опублікувати в Офіційному віснику Європейського Союзу:
a) повідомлення про початок процедури, за винятком випадків застосування переговорної процедури;
b) повідомлення про укладення договору за результатами процедури.
Якщо застосовується попереднє інформаційне повідомлення про оголошення закупівлі за обмеженою або відкритою процедурою, як зазначено, відповідно, у пунктах (a) та (b) пункту 4.1 Угоди, воно повинно бути надіслано до Офісу публікацій за допомогою засобів електронного зв’язку якомога раніше.
Повідомлення про укладення договору надсилається після підписання договору, за винятком випадків, коли за потреби договір було оголошено таємним, коли виконання договору має супроводжуватися спеціальними заходами безпеки або коли це необхідно для захисту основних інтересів Союзу чи країни-бенефіціара, та якщо публікація повідомлення про укладення вважається недоцільною.
Процедури з вартістю договору, яка є нижчою за вищезазначені порогові значення, мають здійснюватися за допомогою відповідних засобів. Окрім оголошення, передбаченого абзацом 1 та пунктом 30.2 Угоди, оголошення процедур закупівлі може здійснюватися в будь-який інший спосіб, зокрема в електронній формі. Будь-яке таке оголошення має посилатися на повідомлення, опубліковане в Офіційному віснику Європейського Союзу, якщо таке повідомлення було опубліковане, та не має публікуватися перед таким повідомленням, яке є автентичним.
Таке оголошення не має створювати жодної дискримінації між кандидатами чи учасниками процедури закупівлі або містити деталі, що відрізняються від тих, що містяться в повідомленні про договір, якщо воно було опубліковане. Від публікації певної інформації щодо укладення договору можна відмовитися, якщо її оприлюднення перешкоджатиме правозастосуванню або іншим чином суперечитиме суспільним інтересам, завдаватиме шкоди законним комерційним інтересам суб’єктів господарювання або може завдати шкоди чесній конкуренції між ними.
Строки для подачі заявок / тендерних пропозицій згідно з Угодою становлять:
- для закритих процедур: не менше 30 днів;
- для відкритих процедур: 90 днів для договорів про виконання робіт і 60 днів для договорів про постачання;
- для місцевих відкритих процедур: 60 днів для договорів про виконання робіт і 30 днів для договорів про постачання;
- для спрощених процедур: 30 днів.
Однак у деяких виняткових випадках можуть бути дозволені інші часові обмеження.
Угодою та визначеними в ній правилами закупівель передбачено, що двоє або більше одержувачів гранту з однакової операції можуть використовувати спільний або рамковий договір, якщо це забезпечує можливість досягти підвищення ефективності, а відповідні одержувачі гранту можуть виконувати процедуру та управляти подальшим договором на міжінституційній основі, під керівництвом одного з одержувача гранту. Ця умова повинна бути визначена в закупівельній документації між тими замовниками та тими суб’єктами господарювання, які є сторонами рамкового договору.
Разом із подачею заявок учасник повинен подати оновлену форму Декларації доброчесності про відповідність тендерним критеріям відбору[3]. Водночас ця вимога може бути скасована для договорів із вартістю, яка не перевищує 15 тис. євро.
Угода регламентує суворі вимоги щодо моніторингу та контролю за виконанням Програми не тільки з боку українських контролюючих та аудиторських органів (ДАСУ та Рахункової палати відповідно), але й з боку представників ЄС (Комісії Програми, Європейського управління з питань запобігання зловживанням та шахрайству — OLAF, Європейського суду аудиторів, Прокуратури ЄС), які мають право проводити відповідні технічні, наукові, фінансові аудити та перевірки, включно з проведенням перевірок на місцях у приміщеннях будь-якої фізичної особи, яка проживає в Україні, або юридичної особи, заснованої в Україні, а також будь-якої третьої сторони, яка бере участь у реалізації Програми.
Такий доступ включає право на отримання фізичних або електронних копій і витягів із будь-якого документа або вмісту будь-якого носія даних, що зберігається перевіреними фізичними чи юридичними особами або перевіреною третьою стороною. Навіть у разі призупинення або розірвання Угоди право на таку перевірку існує ще протягом 5 років.
Як і для інших Програм Interreg, участь у Програмі Interreg BSB зобов’язує сторін дотримуватись вимог щодо візуалізації інформації про підтримку ЄС в усіх заходах, пов’язаних з діями, що підтримуються Фондами ЄС. Про особливості та вимоги до використання емблем ЄС під час участі у грантових проєктах ми писали у статті «Як вибрати емблему ЄС для своєї документації по Ukraine Facility». З детальним посібником щодо візуалізації цієї Програми можна ознайомитись тут — VIM 2021-2027.
Для цієї Програми емблеми є такими (які ще різномаїття використання кольору та фону — дивись у посібнику з візуалізації):
[3] Update to the template of Declaration on honour



У проєктах Програми Interreg, залежно від цільового напряму залучення підтримки, повинні використовуватись так звані «policy icons». Про це зазначали, зокрема, у статті «Особливості закупівель за Угодою про фінансування Програми Interreg (Interreg VI-A) NEXT „Румунія — Україна“».
Ключові іконки однакові, однак для Програми Interreg BSB, враховуючи її направленість, є також специфічні — іконка із зображенням медузи (дивись у посібнику з візуалізації).
З початку запровадження першого етапу реалізації для Програми Interreg BSB був створений інформаційний портал. Але, як і у випадку з іншими програмами, наразі на період 2021–2027 рр. платформа поки не наповнена інформаційно повною мірою. Але ключові документи і оновлення (2025 року) вже доступні.
Враховуючи важливість цієї Програми міждержавної кооперації, між країнами басейну Чорного моря регулярно проводяться інформаційні заходи щодо його діяльності, зміцнення кооперації та пошуку партнерів, а також обговорення результатів.
За посиланням ви можете ознайомитись з тим, які проєкти на сьогодні відкриті в рамках виконання цієї Програми BSB NEXT projects ongoing, та за посиланням Programme documents — які документи та в якій формі подавати.
Про інші програми ми вже писали в статтях:
- «Що необхідно врахувати при закупівлі за Угодою про фінансування програми Interreg (Interreg VI-A) NEXT Польща — Україна».
- «Особливості закупівель за Угодою про фінансування Програми Interreg (InterregVI-A) NEXT „Угорщина — Словаччина — Румунія — Україна“ (HUSKROUA)».
- «Особливості закупівель за Угодою про фінансування Програми Interreg (Interreg VI-A) NEXT „Румунія — Україна“».
Також можете завантажити шпаргалку УО щодо офіційного оприлюднення НПА та порядку набрання ними чинності.









