У добірці корисних матеріалів поговоримо про те, коли замовник обов’язково має застосовувати електронний каталог закупівлі, чи можна купувати ліки, яких немає в Нацпереліку, як здійснюється перерозподіл коштів, чому не варто закуповувати електричну енергію разом з послугами розподілу, розглянемо випадки закупівлі електричної енергії у постачальника універсальної послуги.
- Відповідно до п. 111 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022 (далі — Особливості), у разі коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні, та медичних виробів за переліком згідно з додатком 1, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями. Але обов’язок здійснювати закупівлі шляхом застосування електронного каталогу не обмежується лише цією нормою. У статті «Коли обов’язково використовувати каталог Прозорро Маркет» наведено всі випадки, коли замовник обов’язково має застосовувати електронний каталог, не забудьте додати до «Обраного».
- У Національний перелік основних лікарських засобів (далі — Нацперелік), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення», входять препарати, які використовуються при лікуванні найпоширеніших захворювань в Україні та закупівлю яких замовники повинні здійснювати першочергово. Варто пам’ятати, що Нацперелік постійно оновлюється та доповнюється шляхом внесення змін до відповідної постанови. Водночас не всі лікарські засоби містяться в Нацпереліку. Тому перед замовниками постає питання щодо можливості придбання таких лікарських засобів і питання, в який спосіб це дозволено зробити. Відповіді на них — у статті «Закупівля ліків поза Національним переліком. Чи має право уповноважена особа здійснювати таку закупівлю?»
- У розумінні Закону електрична енергія є товаром, тому при плануванні закупівлі саме електричної енергії замовники зазначають код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» — 021:2015: 09310000-5 Електрична енергія. Послуги з розподілу електричної енергії є послугами в розумінні законодавства у сфері публічних закупівель та зазвичай визначаються замовниками за ДК 021:2015: 65310000-9 Розподіл електричної енергії. Але попри це замовники часто здійснюють закупівлю електричної енергії, включаючи послуги з розподілу. У статті «Не варто закуповувати електричну енергію разом з послугою розподілу. Практика ДАСУ» ми розглянули практику ДАСУ, яку рекомендуємо враховувати під час придбання електричної енергії.
- Згідно з пунктом 42 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» малий непобутовий споживач — споживач, який не є побутовим споживачем і купує електричну енергію для власного споживання, електроустановки якого приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт. У свою чергу, непобутовий споживач — це фізична особа — підприємець або юридична особа, яка купує електричну енергію, що не використовується нею для власного побутового споживання. Враховуючи вищезазначене, постає питання: який замовник і на яких умовах може здійснити закупівлю у постачальника універсальних послуг відповідно до п. 13 Особливостей. Із цим питанням детально розібралися у статті «Мінекономіки про закупівлю електричної енергії у постачальника універсальної послуги».
- Під час здійснення закупівель у замовників часто виникає необхідність замінити предмет закупівлі в межах одного КЕКВ, або протягом бюджетного року в замовника зникає або зменшується потреба в певному предметі закупівлі за конкретним КЕКВ та водночас з’являється потреба в іншому предметі закупівлі, що має бути запланований за іншим КЕКВ. Щоб зорієнтуватися, як правильно організувати здійснення закупівель у таких випадках і якими документами при цьому необхідно заручитися, ми підготували статтю «Спрямування зекономлених коштів на інший предмет закупівлі та в яких випадках необхідно вносити зміни до кошторису».
До речі, кожен підписник порталу має можливість завантажити План використання бюджетних коштів.