Поточний ремонт доріг має ряд своїх нюансів. У цій статті ви дізнаєтесь, згідно з чим визначати предмет закупівлі ремонту дороги. З’ясуєте, будуть це роботи чи послуги. Відповідно, дізнаєтесь, які вартісні межі та вид закупівлі потрібно застосовувати.
Поточний ремонт доріг — досить поширена закупівля, але вона вимагає вивчення окремих законодавчих умов, що стосуються саме предмета закупівлі. Уповноважена особа має орієнтуватися в цих умовах, щоб правильно прописати вимоги в тендерній документації.
Відповідно до Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільна дорога — це лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів.
Автомобільні дороги поділяють на:
- автомобільні дороги загального користування;
- вулиці і дороги міст та інших населених пунктів;
- відомчі (технологічні) автомобільні дороги;
- автомобільні дороги на приватних територіях.
Тож, замовник має відштовхуватись від ключової умови про те, що об’єктом поточного ремонту доріг є автомобільна дорога.
У Законі України «Про автомобільні дороги» є визначення, що вулиця — це автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів.
Вулиця є єдиним лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, тому не рекомендуємо ділити її на частини для здійснення поточного ремонту на різних ділянках.
Водночас автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення. Автомобільні дороги місцевого значення поділяються на обласні та районні.
Від цього залежить, хто саме буде замовником відповідного поточного ремонту.
Перший етап закупівлі поточного ремонту доріг
Першим етапом такої закупівлі має бути правильне визначення предмета закупівлі.
Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) відносить поточний ремонт до послуг, але не деталізує, що саме є предметом поточного ремонту. Тому замовнику слід керуватися Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Мінекономрозвитку від 15.04.2020 № 708 (Порядок № 708).
Пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 708 встановлено, що під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163, та / або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301 (далі — ГБН Г.1-218-182:2011).
Лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури — це наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії.
З 01.01.2022 набрав чинності ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання» (далі — ДСТУ 8747). Цей стандарт установлює види ремонтів та переліки робіт з капітального, поточного ремонтів та робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування (далі — автомобільні дороги).
Замовник у сфері закупівель автомобільних доріг має відрізняти поточний ремонт від капітального ремонту:
Капітальний ремонт | Поточний ремонт |
Це роботи з комплексного відновлення чи покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг та інженерних споруд або приведення геометричних параметрів і технічних характеристик окремих елементів до нормативних вимог з урахуванням зростання інтенсивності руху та осьових навантажень без підвищення категорії дороги. | Це роботи зі систематичного та своєчасного відновлення експлуатаційного стану автомобільних доріг запобіганням зносу дорожнього покриття, виправлення (усунення) незначних пошкоджень окремих елементів автомобільної дороги та доведення їхніх параметрів до нормативних вимог. |
До речі, корисно також завантажити шпаргалку щодо визначення предмета закупівель робіт, послуг з поточного ремонту, авторського та технічного нагляду.
Закупівля поточного ремонту доріг: послуга чи ні?
У розділі 6 ДСТУ 8747 визначено перелік робі поточного ремонту, а саме:
- улаштування ґрунтових банкетів і берм;
- улаштування та замінення споруд дорожнього водовідведення;
- рекультивація земель, використовуваних як ґрунтові та піщані кар’єри, тимчасові під’їзні автомобільні дороги, майданчики для складення матеріалів, а також для розміщення тимчасових елементів автомобільної дороги;
- улаштування шарів зносу дорожнього покриття, за потреби з вирівнюванням поздовжнього та поперечного профілю фрезеруванням верхнього шару покриття чи шару зносу та / або влаштуванням вирівнювального шару з асфальтобетонних сумішей;
- відновлення профілю проїзної частини з удосконаленим полегшеним типом дорожнього одягу з додаванням нового матеріалу понад 50 % товщини шару;
- перемощування бруківки без замінення основи;
- нанесення захисних розчинів та композитів;
- замінення та відновлення окремих плит цементобетонного покриття (до 10 % площі);
- замінення (крім визначальних) та відновлення елементів мостів;
- відновлення уловлювальних з’їздів та споруд інженерного захисту (підпірних стінок, захисних галерей, регуляційних, протилавинних, протисельових споруд тощо) та ліквідація місцевих розмивів біля транспортних споруд;
- відновлення споруд і засобів, призначених для вільного пересування людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (пандусів, ліфтів тощо);
- замінення окремих елементів, подовження водопропускних труб та відновлення їхніх елементів;
- улаштування та відновлення снігозатримувальних споруд (снігозахисні лісосмуги, дерев’яні чи залізобетонні паркани);
- відновлення елементів тунелів;
- відновлення підземних пішохідних переходів;
- улаштування (крім майданчиків для стоянки транспортних засобів, майданчиків відпочинку), відновлення та заміна об’єктів дорожнього сервісу в межах смуги відведення автомобільної дороги;
- улаштування та відновлення інженерного облаштування, зокрема тротуарів, велосипедних доріжок та шумозахисних споруд;
- установлення бортових каменів;
- улаштування та відновлення місць здійснення габаритно-вагового контролю;
- технічних засобів організації дорожнього руху;
- систем сигналізації та інформування учасників дорожнього руху;
- систем моніторингу за станом доріг й умовами руху;
- систем диспетчерського й автоматизованого керування рухом;
- систем автоматики й телемеханіки;
- систем погодного моніторингу;
- розроблення проєктної документації на поточний ремонт та її експертиза;
- виконання науково-технічних робіт, направлених на впровадження сучасних технологій, нових матеріалів та прогресивних проєктних рішень;
- улаштування та відновлення природоохоронних споруд, вжиття інших заходів з охорони довкілля.
Роботи з поточного ремонту виконують на підставі проєктної документації або кошторисної її частини за планами.
Маємо зауважити, що послуги в розумінні Закону включають, зокрема, поточний ремонт та поточний ремонт з розробленням проєктної документації (пункт 21 частини 1 статті 1 Закону).
Водночас ГБН Г.1-218-182:2011 також залишається чинним, і в Порядку № 708 посилання саме на цей документ.
Ці будівельні норми застосовують для визначення видів ремонтів та переліку ремонтно-будівельних робіт, які повинні виконуватись на автомобільних дорогах загального користування (далі — автомобільні дороги).
Між ГБН Г.1-218-182:2011 та ДСТУ 8747 є відмінності.
Зокрема, у ГБН Г.1-218-182:2011 передбачено два види ремонтів:
- капітальний ремонт;
- поточний ремонт, який поділяється на середній та дрібний.
Поточний дрібний ремонт — підтримання транспортно-експлуатаційних характеристик автомобільних доріг шляхом усунення незначних пошкоджень окремих елементів дороги, що виникли в процесі експлуатації.
Поточний середній ремонт — відновлення необхідних транспортно-експлуатаційних показників проїзної частини (рівності та шорсткості покриттів шляхом влаштування поверхневих обробок, тонкошарових покриттів або інших шарів зносу), виправлення незначних пошкоджень окремих елементів автомобільної дороги (земляного полотна, укосів виїмок та насипів, водовідведення, штучних споруд та інших) і доведення елементів облаштування до нормативних вимог.
Такий розподіл не суттєво впливає на процес закупівлі, адже Закон визначає тільки такий предмет закупівлі, як поточний ремонт, а поділ на середній та дрібний є лише умовою для того, що буде включено в технічне завдання до закупівлі.
Особливостями № 1178 встановлено, що закупівлі здійснюються шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, для послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень (див. шпаргалку уповноваженої особи щодо вартісних меж).
Наказом Мінінфраструктури від 02.05.2022 № 273 затверджено Правила визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування.
Таким чином, замовник проводить закупівлю поточного ремонту доріг як послуги та встановлює в тендерній документації вимоги до учасників з огляду на перелік робіт, що виконуватимуться.
Ліцензування в разі закупівлі ремонту доріг
Станом на вересень-2023 немає вимоги до виконавців поточного ремонту мати ліцензію на здійснення такої діяльності, однак залежно від переліку робіт замовник може передбачити вимоги до матеріалів та обладнання, що використовуватимуться під час виконання таких робіт, наприклад відповідність сумiшi асфальтобетонної (або бетонної або бетону) діючим ДСТУ.
Уповноваженій особі варто врахувати, що матеріали для проведення робіт з ремонту та утримання вулиць та доріг дозволяється використовувати за наявності технічного свідоцтва або сертифіката відповідності, а також висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, який видається установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби центрального органу в галузі охорони здоров’я.
Додатково замовник може встановити вимоги до наявності необхідного транспорту в учасників, що подаватимуться на закупівлю, наприклад, машин для холодного фрезерування асфальтобетоних покриттів або дорожньої фрези, котка дорожнього, машин поливо-мийних тощо.
Важливо! При формуванні тендерної документації уповноважена особа має враховувати, що роботи з ремонту та утримання вулиць та доріг повинні здійснюватися з дотриманням державних стандартів, норм, правил у сфері безпеки та охорони довкілля і безпеки дорожнього руху.
При проведенні робіт з ремонту та утримання вулиць та доріг необхідно забезпечити умови дотримання нормативних рівнів впливу можливих шкідливих чинників на довкілля, а також забезпечити санітарно-гігієнічні умови утримання населених пунктів.
Для більш якісної підготовки тендерної документації рекомендуємо ознайомитися із наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства 14.02.2012 № 54 «Про затвердження Технічних правил ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів».
Загальні висновки
Поточний ремонт доріг — не складна закупівля, але вона вимагає індивідуального підходу уповноваженої особи, адже особливості її полягають у правильному визначенні предмета закупівлі та вимог до нього, що має бути з урахуванням великої кількості законодавчих вимог у сфері будівництва.
При цьому щодо закупівлі ремонту автодоріг варто запам’ятати:
- об’єктом поточного ремонту доріг є автомобільна дорога. Автомобільна дорога — це лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів;
- вулиця є єдиним лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, тому не рекомендуємо ділити її на частини для здійснення поточного ремонту на різних ділянках;
- замовник проводить закупівлю поточного ремонту доріг як послугу та встановлює в тендерній документації вимоги до учасників з огляду на перелік робіт, що виконуватимуться;
- станом на вересень-2023 немає вимоги до виконавців поточного ремонту мати ліцензію на здійснення такої діяльності, однак залежно від переліку робіт замовник може передбачити вимоги до матеріалів та обладнання, що використовуватимуться під час виконання таких робіт;
- уповноваженій особі варто врахувати, що матеріали для проведення робіт з ремонту та утримання вулиць та доріг дозволяється використовувати за наявності технічного свідоцтва або сертифіката відповідності, а також висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, який видається установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби центрального органу в галузі охорони здоров’я;
- при формуванні тендерної документації уповноважена особа має враховувати, що роботи з ремонту та утримання вулиць та доріг повинні здійснюватися з дотриманням державних стандартів, норм, правил у сфері безпеки та охорони довкілля і безпеки дорожнього руху.
Успіхів у здійсненні закупівель та читайте більше корисної інформації в таких статтях: