У цьому матеріалі розглянемо питання, яке стосується оборонних закупівель, які проводяться за постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (далі — Особливості № 1275),щодо можливості по рамкових угодах збільшувати обсяги.
Суть питання: після проведеної рамкової угоди для потреб оборони був укладений державний контракт. Чи можливо збільшувати (добирати) обсяг на зекономлені кошти у разі додаткової потреби того ж самого предмета закупівлі?
Відповідь: для початку зверну увагу, що щодо питання рамкових угод для потреб оборони на порталі RADNUK.COM.UA розміщено такі статті:
- «Алгоритм здійснення оборонних закупівель без використання ЕСЗ за рамковими угодами після травневих змін», де наведено відповідний алгоритм;
- «Щодо оприлюднення оголошення за рамковою угодою», у якій автор описав практичний алгоритм оприлюднення оголошення;
- «Мінекономіки надало перші роз’яснення щодо здійснення оборонних закупівель», де опрацьовано роз’яснення уповноваженого органу, у тому числі щодо укладення рамкової угоди у сфері оборони;
- «Увага! Проводите рамкові закупівлі для потреб оборони? Зверніть увагу на звітування», що вказує нам на нюанси звітування при укладенні рамкової угоди.
У питанні, що стосується збільшення обсягу в рамковій угоді, розберемось далі, проаналізувавши законодавство.
Основні вимоги Особливостей № 1275 щодо рамкової угоди
Отже, в першу чергу звертаємо увагу, що відповідно до пункту 20 Особливостей № 1275 на першому етапі державний замовник шляхом розміщення в електронній системі закупівель оголошення запрошує постачальників до подання ними пропозицій, що містять інформацію та документи щодо їх відповідності вимогам, визначеним в оголошенні.
На другому етапі державний замовник проводить відбір серед постачальників, що на момент відбору приєдналися до рамкової угоди (у повідомленні державним замовником зазначається інформація про обсяги закупівлі у межах відповідного відбору, строки, умови, місце поставки товару, вимога про надання забезпечення комерційної пропозиції та / або забезпечення виконання державного контракту (договору), а також інша інформація, яку державний замовник вважає за необхідне зазначити в повідомленні), та укладає державний контракт (договір) (державні контракти (договори)) за результатами відбору з постачальником (постачальниками), що є переможцем (переможцями) такого відбору. Забезпечення потреби в товарах державним замовником може здійснюватися шляхом проведення відбору на весь необхідний обсяг предмета закупівлі або розподілу необхідного обсягу предмета закупівлі на кілька відборів, що проводяться одночасно. Постачальник має право одночасно подавати свої комерційні пропозиції в декілька відборів, але не більше ніж одну комерційну пропозицію в один відбір.
Також у пункті 22 Особливостей № 1275 щодо обсягу встановлено, що рамкова угода повинна містити інформацію про орієнтовну кількість товарів.
Відповідно до пункту 24 Особливостей № 1275 державним замовником у рамковій угоді визначаються всі істотні умови, крім місця, умов та обсягів поставки товару, що є істотними умовами державного контракту (договору), укладеного за результатами відбору.
Отже, звернуть увагу, що місце, умови та обсяги поставки товару є істотними умовами саме державного контракту (договору), укладеного за результатами відбору, а не рамкової угоди.
Окремо зверніть увагу, що, відповідно до пункту 20 Особливостей № 1275, забезпечення потреби в товарах державним замовником може здійснюватися шляхом проведення відбору на весь необхідний обсяг предмета закупівлі або розподілу необхідного обсягу предмета закупівлі на кілька відборів, що проводяться одночасно. Постачальник має право одночасно подавати свої комерційні пропозиції в декілька відборів, але не більше ніж одну комерційну пропозицію в один відбір. Тобто в межах заявленого обсягу може бути укладений один державний контракт (договір) або декілька одночасно, але на всі обсяги, які заявлені на другому етапі у повідомленні державним замовником.
Правильні й неправильні дії замовника при збільшенні обсягів
Отже, правильні дії замовника в цій ситуації — знову провести другий етап закупівлі на додаткову потребу і укласти державний контракт (договір) за результатами повторного відбору.
Неправильні дії замовника в цій ситуації:
- зробити повністю нову закупівлю за рамковою угодою;
- збільшити кількість по вже укладеному державному контракту (договору).
Висновок
Можемо зробити висновок, що в межах однієї рамкової угоди по необхідному додатковому обсягу предмета закупівлі замовник знову проводить другий етап закупівлі на цю додаткову потребу і наявні (зекономлені) кошти (розсилає повідомлення, отримує комерційні пропозиції) і укладає державного контракт (договір) за результатами повторного відбору.
Рекомендуємо такі статті та листи уповноваженого органу:
- «Алгоритм здійснення оборонних закупівель без використання ЕСЗ за рамковими угодами після травневих змін»;
- «Щодо оприлюднення оголошення за рамковою угодою»;
- «Мінекономіки надало перші роз’яснення щодо здійснення оборонних закупівель»;
- «Увага! Проводите рамкові закупівлі для потреб оборони? Зверніть увагу на звітування»;
- «Роз’яснення Мінекономіки щодо внесених змін до Закону України “Про оборонні закупівлі” та прийнятих НПА для забезпечення реалізації Закону»;
- «Роз’яснення Мінекономіки щодо особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану».