Найважливіше на закупівельному фронті (до 09.06.2023)

Лілія Груздо
1643
10 Червня 2023
Найважливіше на закупівельному фронті (до 09.06.2023)
1643
10 Червня 2023

Як працювати у сфері публічних закупівель, дотримуючись вимог чинного законодавства, і не допускати помилок, розповідаємо на порталі «Радник». Фахівці досліджують проблемні питання та з’ясовують шляхи їх вирішення. Пропонуємо огляд корисних статей для полегшення і покращення роботи усіх, хто проводить та бере участь у закупівлях.

  • Згідно з пунктом 8 Порядку визначення предмета закупівлі під час здійснення закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування для особового складу Збройних Сил, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275, під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) державний замовник готує оголошення про закупівлю, у якому зазначається інформація згідно з додатком 2, та надсилає його для оприлюднення відповідно до пункту 1 частини 3 статті 30 Закону про оборонні закупівлі. У статті «Оновлений алгоритм здійснення оборонних закупівель» розглянули умови проведення оборонних закупівель відповідно до змін у законодавстві.
  • – Найбільш впливова зміна, внесена з 19.05.2023 до умов укладення прямих договорів, це те, що у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 5–11, 14 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також зазначає підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту. Змінилося тільки одне слово «обґрунтування» на слово «підстави», і відтепер замовник може не зазначати в електронній системі обґрунтування, а лише вказати підставу, яку він застосував для укладення прямого договору. Для кращого розуміння змін, внесених до виключень за пунктом 13 Особливостей, та умов застосування таких змін у роботі наводимо роз’яснення у статті «Прямий договір згідно з пунктом 13 Особливостей № 1178: що змінилося?». Як замовник може завантажити підстави з обґрунтуванням у документи до закупівлі (додатково таку підставу можна зазначити в договорі про закупівлю), розглянули на прикладі майданчика Е-Тендер у статті «Майданчик Е-тендер пояснив, де у звіті зазначати підставу для застосування пункту 13 Особливостей».
  • – Замовники, які належать до державних органів, а також установ та організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, при плануванні закупівлі окремих товарів повинні враховувати вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 04.04. 2001 № 332 (далі — Постанови № 332). Слід зазначити, що граничні суми на придбання товарів, перелічених у Постанові № 332, останнього разу коригувалися в сторону збільшення ще у 2018 році (постанова КМУ від 04.04.2018 № 268), тому на деякі товари ці граничні суми для сьогоднішніх умов залишаються досить низькими (наприклад, сума для придбання мобільного телефону — 1 200 грн), однак замовникам слід їх дотримуватись. Як ураховувати в роботі вимоги Постанови № 332, докладно розказали в статті «Обмеження для граничних сум витрат за бюджетні кошти: вимоги законодавства та як їх прописати в тендерній документації».
  • – Практика розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель органом оскарження показала, що найлегше оскаржити рішення про відміну торгів у зв’язку з неможливістю усунути порушення, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель. Найважче оскаржити рішення у зв’язку зі скороченням обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг. Наводимо огляд оскаржень відміни відкритих торгів у статті «Оскарження відміни: відсутність / наявність подальшої потреби в закупівлі необхідно ще довести».

До речі, кожен підписник порталу має можливість завантажити зразок протоколу надання роз’яснення на звернення та внесення змін до тендерної документації.

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО