Основні аспекти здійснення закупівель за підпунктами 13–15 пункту 13 Особливостей та придбання товарів і послуг у «пільговиків»

Анастасія Матвійчук
1342
14 Квітня 2023
Основні аспекти здійснення закупівель за підпунктами 13–15 пункту 13 Особливостей та придбання товарів і послуг у «пільговиків»
1342
14 Квітня 2023

У лютому 2023 року зміни до закупівельного законодавства торкнулися і переліку винятків, передбачених пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

У цій статті опишемо основні аспекти здійснення закупівель за підпунктами 13–15 пункту 13 Особливостей та розглянемо можливість придбання замовниками товарів і послуг, без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли закупівля здійснюється у підприємства або організації, що засновані громадською організацією осіб з інвалідністю.

Спершу доцільно зафіксувати вартісні межі закупівель відповідно до Особливостей:

Вартісні межі

Хто закуповує

Вид закупівлі згідно з Особливостями

від 0,01 грн до 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту)

Замовник

або

  • «пряма» закупівля без використання електронної системи,

або

  • електронний каталог у разі закупівлі товару

від 0,01 грн до 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту)

Замовник

від 0,01 грн до 1,5 млн грн (роботи)

Замовник

від 100 тис. грн — граничної межі немає (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту)

Замовник / ЦЗО

  • відкриті торги

або

  • електронний каталог у разі закупівлі товару (запит ціни пропозиції),

або

  • рамкові угоди у разі закупівлі товару або послуг,

або

  • «пряма» закупівля без використання електронної системи за виключеннями, що вичерпно передбачені у пункті 13 Особливостей

від 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту)

Замовник / ЦЗО

від 1,5 млн грн (роботи)

Замовник / ЦЗО

Далі розглянемо основні аспекти здійснення закупівель за підпунктами 13–15 пункту 13 Особливостей.

Підпункт 13 «Критична інфраструктура паливно-енергетичного сектору»

Відповідно до підпункту 13 пункту 13 Особливостей здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг для / з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури за основними технічними показниками, погодженими Міненерго. Цей виняток також є адресним, тобто ним може скористатися вичерпне і заздалегідь відоме коло замовників.

Цей підпункт відсилає нас до Порядку реалізації експериментального проекту щодо будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 № 1482.

Експериментальний проект спрямований на забезпечення життєдіяльності населення України в умовах воєнного стану, його координаторами є Мінінфраструктури та Агентство відновлення (нова назва Укравтодору), а учасниками — Міненерго, Генеральний штаб Збройних Сил, ДСНС, оператори критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, Адміністрація Держспецзв’язку, обласні та Київська міська військові адміністрації, Агентство відновлення, служби автомобільних доріг в областях, проектні та будівельні організації (за згодою).

Головним розпорядником бюджетних коштів, виділених для реалізації експериментального проекту, є Агентство відновлення. Замовниками робіт (послуг) з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури та одержувачами бюджетних коштів є служби автомобільних доріг в областях.

Отже, скористатися цим підпунктом Особливостей може лише одна категорія замовників — облавтодори. Також до вашої уваги загальний приклад протоколу щодо закупівель за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей.

Підпункт 14 «Природний газ»

Цей виняток є не просто адресним, а персональним. Відповідно до підпункту 14 пункту 13 Особливостей без використання ЕСЗ здійснюється закупівля природного газу суб’єктом господарювання, визначеним для придбання природного газу за рахунок видатків, передбачених за бюджетною програмою «Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022-2023 років» (КПКВК 2401200) відповідно до частини першої статті 41 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік».

По-перше, статтею 41 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» встановлено, зокрема, що Кабінет Міністрів України визначає суб’єкта господарювання для придбання природного газу за рахунок видатків, передбачених за бюджетною програмою «Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022-2023 років» (код 2401200).

Таким суб’єктом господарювання для придбання природного газу є товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» згідно з розпорядженням КМУ від 28.10.2022 № 956-р.

ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» після реалізації природного газу, придбаного за рахунок видатків, передбачених за бюджетною програмою «Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022-2023 років» (код 2401200), перераховує кошти від такої реалізації до державного бюджету. Міністерство енергетики України разом з визначеним Кабінетом Міністрів України суб’єктом господарювання забезпечує облік зазначеного природного газу.

По-друге, відповідно до статті 20 Бюджетного кодексу України 09.12.2022 набула чинності постанова КМУ від 06.12.2022 № 1360 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022-2023 років», який визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 2401200 «Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022-2023 років» (далі — Порядок).

Пунктом 4 Порядку, зокрема, встановлено, що одержувачем бюджетних коштів за бюджетною програмою є ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”».

Пунктом 7 Порядку, зокрема, встановлено, що за рахунок бюджетних коштів за бюджетною програмою одержувачем бюджетних коштів за погодженням з Міненерго здійснюється придбання природного газу:

  • за зовнішньоекономічними договорами / контрактами, укладеними на умовах попередньої оплати та транспортування до кордону України;
  • українського видобутку (виходячи із забезпеченості балансу природного газу) на організованих товарних ринках за ціною, що склалася за результатами проведених торгів на умовах передачі природного газу у віртуальній торговій точці газу в газотранспортній системі / підземні сховища.

Пунктом 9 Порядку встановлено, що реалізація природного газу, придбаного відповідно до цього Порядку, здійснюється одержувачем бюджетних коштів до 30.04.2023 за рішенням Міненерго залежно від необхідності покриття потреб у природному газі за пропозиціями НЕК «Укренерго», НАК «Нафтогаз України», ТОВ «Оператор ГТС України» відповідно до статті 7 Закону України «Про ринок природного газу».

Реалізація природного газу, згідно з абзацом першим цього пункту, здійснюється виключно для задоволення власних потреб суб’єктів господарювання без права його подальшого перепродажу на умовах попередньої оплати або за умови укладення такими суб’єктами з одержувачем бюджетних коштів договорів та / або додаткових угод до договорів банківського рахунка щодо здійснення договірного списання.

Тому ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» — єдиний можливий користувач підпункту 14 пункту 13 Особливостей, який закуповує лише один товар — природний газ.

Підпункт 15 «Захист та відновлення енергетики»

Підпункт 15 пункту 13 Особливостей дозволяє придбавати без використання ЕСЗ та / або електронного каталогу товари, роботи і послуги для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів.

Замовниками за такими закупівлями можуть бути не лише безпосередньо суб’єкти діяльності у названих сферах, але й їхні органи управління, військові адміністрації, а також інші замовники, так чи інакше задіяні у забезпеченні захисту відповідних об’єктів чи їх відновленні після пошкодження внаслідок збройної агресії Російської Федерації. 

Бонус-підстава «Закупівля у пільговиків»

Ще одним винятком, хоча й не виділеним в окремий підпункт пункту 13 Особливостей, є можливість придбання замовниками товарів і послуг, без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару в разі, коли закупівля здійснюється у підприємства або організації, що засновані громадською організацією осіб з інвалідністю.

Цінові пороги відрізняються від тих, що встановлені для, так би мовити, пронумерованих винятків, і становлять коридор: ≥100 тис. грн та < 200 тис. грн.

Обов’язкова умова — такі постачальники повинні мати дозвіл на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства. Саме ця умова і визначає сенс винятку: операції з постачання товарів (крім підакцизних) та послуг (крім лотерей, розважальних ігор і посередництва), що постачаються такими підприємствами, звільняються від оподаткування ПДВ (пункт 197.6 статті 197 Податкового кодексу України).

Як і у випадку з усіма іншими винятками, що передбачені пунктом 13 Особливостей, застосовувати його чи ні — право, а не обов’язок замовника. Тим більше, що для замовника, що є платником ПДВ, співпраця з таким постачальником буде невигідною, бо виключає можливість формування податкового кредиту.

Про інші виключення, передбачені пунктом 13 Особливостей, читайте у таких статтях:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО