Черговий «переворот» у сфері публічних закупівель відбувся у зв’язку з набуттям чинності 19.10.2022 постановою Уряду № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості, Постанова № 1178).
Так, до 19.10.2022 замовник міг керуватись постановою Уряду від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169). Утім, після набуття чинності Особливостями Постанова № 169 суттєво зазнала змін, зокрема:
Постанова № 169 до 19.10.2022 | Постанова № 169 після 19.10.2022 |
41) відповідальною за організацію та проведення закупівель, визначених у підпункті 1 цього пункту, може бути уповноважена особа або інша особа, визначена замовником; | 41) відповідальною за організацію та проведення оборонних закупівель може бути уповноважена особа державного замовника у сфері оборони або інша визначена ним особа; |
При цьому Особливості не містять подібного формулювання щодо того, хто може здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
У замовника є уповноважена особа: чи потрібний новий наказ про призначення?
Якщо у замовника вже призначена уповноважена особа, за якою закріплено обов’язок керуватись у своїй діяльності як Законом, так і іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання / нормативно-правовими актами, що регулюють сферу публічних закупівель, то перепризначати таку особу у зв’язку із набранням чинності Постановою № 1178, вважаю, потреби немає.
Де може бути закріплено такий обов’язок? У розпорядчому рішенні замовника та / або Положенні про уповноважену особу. Тому перед прийняттям рішення стосовно підготовки нового наказу перевірте внутрішні затверджені документи.
Застереження № 1: у разі визначення кількох уповноважених осіб розмежування їх повноважень та обов’язків визначається рішенням замовника (частина 7 статті 11 Закону). Це означає, що якщо замовник має декілька уповноважених осіб, їх функціональні обов’язки не можуть бути ідентичними.
Приклад 1
Приклад 2
У замовника є уповноважена особа: чи потрібно вносити зміни в Положення про уповноважену особу?
Тут усе залежатиме від того, що прописано в Положенні про уповноважену особу (далі — Положення). Уважно читайте власне затверджене Положення та аналізуйте. Для допомоги сформуємо приклад:
Пропонуємо до вашої уваги приклад Положення про уповноважену особу, з яким ви можете не тільки ознайомитись, але й завантажити.
Якщо умовно в котрогось замовника в Положенні про уповноважену особу в частині обов’язків уповноваженої особи перелічено чіткий перелік законів, постанов, наказів тощо, яких дотримується УО під час виконання своїх функцій і обов’язків, то в цьому випадку краще внести зміни до такого Положення. Тоді вам може знадобитись приклад наказу про внесення змін до Положення про уповноважену особу.
Замовнику потрібно призначити уповноважену особу, що здійснюватиме закупівлі за Особливостями
Зважаючи, що окремих чи особливих вимог до уповноваженої особи в Постанові № 1178 немає, звертаємось до основного нормативно-правового акта сфери закупівель — Закону. Частиною 1 статті 11 Закону встановлено, що уповноважена особа визначається або призначається замовником одним із таких способів:
- шляхом покладення на працівника (працівників) із штатної чисельності функцій уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою згідно із законодавством. Якщо виберете цей варіант, пропонуємо скористатись прикладом наказу про призначення УО для закупівель згідно з Особливостями;
- шляхом введення до штатного розпису окремої (окремих) посади (посад), на яку буде покладено обов’язки виконання функцій уповноваженої особи (уповноважених осіб);
- шляхом укладення трудового договору (контракту) згідно із законодавством.
Застереження № 2: призначаючи уповноважену особу, що здійснюватиме закупівлі за Особливостями вартістю понад 100 тис. грн (окрім тих, що здійснюються без ЕСЗ), рекомендуємо завчасно пройти тестування.
Абзацом 2 частини 8 статті 11 Закону встановлено, що уповноважена особа для здійснення своїх функцій, визначених цим Законом, підтверджує свій рівень володіння необхідними (базовими) знаннями у сфері публічних закупівель на вебпорталі Уповноваженого органу шляхом проходження безкоштовного тестування.
Якщо ви ще не є тим щасливчиком, який пройшов тестування, можете спочатку потренуватись на цьому порталі у розділі «Тести»:
Тож, у цій статті ми навели такі приклади документів:
- Приклад наказу про призначення УО для закупівель згідно з Особливостями;
- Приклад Положення про уповноважену особу;
- Приклад наказу про внесення змін до Положення про уповноважену особу (у зв’язку з Особливостями).
Успіхів у здійсненні закупівель! Ще більше про нові особливості читайте в таких статтях: