ДАСУ про те, чи можна вважати зміну договірної ціни покращенням якості предмета закупівлі

Ганна Довгая
4393
27 Серпня 2022
ДАСУ про те, чи можна вважати зміну договірної ціни покращенням якості предмета закупівлі
4393
27 Серпня 2022

У цій статті оглянемо цікаву практику Управління Західного Офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області (далі — ДАСУ), яке за результатом моніторингу процедури закупівлі UA-2021-09-02-004921-b зобов’язало здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності / нікчемності договору про закупівлю.

Вид та предмет закупівлі: роботи. Реконструкція частини будівлі хірургічного корпусу (3 поверх) без зміни геометричних розмірів, по вул. Миру, 10, м. Горішні Плавні Кременчуцького району Полтавської області.

Очікувана вартість: 7 517 037,60 UAH з ПДВ.

Суть справи: у разі укладення договору підряду за результатами торгів (тендеру) вид договірної ціни та вимоги до кошторису визначаються в тендерній документації замовника. Договірна ціна в цьому випадку повинна відповідати ціні, зазначеній у тендерній пропозиції підрядника, визнаного переможцем торгів (тендеру).

Відповідно до пункту 3 Загальних умов «приблизна (динамічна) договірна ціна — договірна ціна, визначена на основі кошторису, що підлягає коригуванню з урахуванням уточнення обсягів робіт, цін на ресурси та інших підстав, визначених умовами договору підряду, а тверда договірна ціна — договірна ціна, визначена на основі твердого кошторису, що може коригуватися лише в окремих випадках за згодою сторін у порядку, визначеному договором підряду».

Проте на порушення пункту 3 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) додатковою угодою № 4 від 14.01.2021 до договору про закупівлю від 08.10.2021 № 313 замовником внесено зміни в істотні умови договору про закупівлю, а саме: змінено вид договірної ціни з твердої на динамічну на підставі пункту 3 частини 5 статті 41 Закону — покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

Якість продукції (послуг, робіт) є економічною категорією. Вона виражається показниками, які характеризують корисний ефект від використання певної продукції. Це може бути надійність, технологічність, стандартизація та уніфікація, ергономічність, естетичність, транспортабельність, екологічні показники, показники безпеки.

При цьому тверда ціна може коригуватися тільки за взаємною згодою сторін, і в разі підвищення підрядником твердої договірної ціни, не передбаченої договором підряду, усі пов’язані з цим витрати понесе підрядник.

При динамічній договірній ціні її коригування в процесі виконання договору про закупівлю може призвести до додаткових витрат замовника.

Висновок ДАСУ: внесення змін до істотних умов договору про закупівлю на підставі пункту 3 частини 5 статті 41 Закону (покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю) не є правомірним, оскільки внесення змін у договірну ціну, зокрема заміна виду договірної ціни з твердої на динамічну, призведе до додаткових витрат замовника, що не може свідчити про покращення якості предмета закупівлі.

Нагадаємо, що на порталі RADNUK.COM.UA передплатники мають нагоду 24/7 користуватись е-книгою «Добірка практики моніторингу закупівель», де вже є 92 практики Держаудитслужби у стислому форматі. Користуйтесь!

Також передплатники можуть завантажити зручну таблицю з вартісними межами в публічних закупівлях та відповідним видом закупівлі.

Експерти відповідають

Провідні фахівці закупівельної галузі коротко та з правової точки зору відповідають на найбільш суперечливі та болючі питання щодо здійснення закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО