Як розуміти зміни від 13.07.2022 до Постанови № 590? Пояснюємо основний нюанс

Олена Жадан
13708
25 Липня 2022
Як розуміти зміни від 13.07.2022 до Постанови № 590? Пояснюємо основний нюанс
13708
25 Липня 2022

На сьогодні платежі з бюджетних рахунків замовників здійснюються лише з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку та відповідно до вимог Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590 (далі — Порядок № 590).

Задля того щоб економіка держави працювала у складних воєнних умовах, необхідним є поповнення бюджету через податки і збори, які надходять на єдиний казначейський рахунок. Так, з метою збільшення податкових надходжень постановою Кабміну від 07.07.2022 № 765 було внесено зміни до Порядку № 590, які набрали чинності з 13.07.2022.

Що означають ці зміни для замовників та постачальників, розглянемо детальніше.

Сутність змін, внесених постановою Кабміну від 07.07.2022 № 765:

Порядок № 590 доповнено пунктом 191 такого змісту: «191. Казначейство та органи Казначейства можуть здійснювати платежі за дорученнями клієнтів за видатками загального та спеціального фондів державного і місцевих бюджетів на оплату за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги шляхом спрямування бюджетних коштів постачальникам товарів, виконавцям робіт і надавачам послуг на окремі небюджетні рахунки у разі відкриття таких рахунків на їх ім’я в Казначействі та органах Казначейства у встановленому законодавством порядку з подальшим використанням зазначених коштів постачальниками товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг виключно з таких рахунків на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.».

Розглянемо більш детально застосування кожної умови вищезазначених змін.

За якими напрямами видатків може бути здійснено платежі згідно з новим пунктом 191 Порядку № 590?

Відповідно до умов, визначених у пункті 191 Порядку № 590, Казначейство та органи Казначейства можуть здійснювати платежі за дорученнями клієнтів за видатками загального та спеціального фондів державного і місцевих бюджетів на оплату за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги.

Водночас у пункті 191 Порядку № 590 не зазначено, за якими саме напрямами можна здійснювати видатки, як це визначено в пункті 19 Порядку № 590. Це означає, що обмежень стосовно напрямів видатків, за якими органи Казначейства можуть здійснювати платежі, керуючись новим пунктом 191 Порядку № 590, не встановлюється.

Крім цього, пунктом 191 Порядку № 590 зазначено, що здійснення платежів може бути тільки за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги, тобто такий платіж не може передбачати попередню оплату за товари, роботи та послуги, які ще не отримані (не виконані або не надані).

Варто зауважити, що орієнтовний перелік підтвердних документів для реєстрації бюджетних зобов’язань та проведення платежів за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги затверджено наказом Державної казначейської служби України 29.04.2013 № 68 (у редакції змін, внесених наказом Державної казначейської служби України від 19.07.2019 № 213).

На які рахунки може спрямовуватись оплата відповідно до пункту 191 Порядку № 590?

Вимогою пункту 191 Порядку № 590 є те, що бюджетні кошти, які замовники планують сплатити постачальникам товарів (виконавцям робіт або надавачам послуг), можуть спрямовуватись тільки на окремі небюджетні рахунки в разі їх відкриття на ім’я постачальників (виконавців або надавачів) у Казначействі та органах Казначейства у встановленому законодавством порядку.

Акцентуємо увагу: для того щоб застосовувати норму пункту 191 Порядку № 590, необхідна наявність саме небюджетного рахунку, відкритого на ім’я постачальника товарів, виконавця робіт або надавача послуг в Казначействі або органах Казначейства.

Для відкриття рахунків в органах Казначейства постачальникам товарів (виконавцям робіт або надавачам послуг) необхідно керуватись:

  1. Планом рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2013 № 1203;
  2. Порядком відкриття аналітичних рахунків для обліку операцій по виконанню бюджетів у системі Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Казначейства від 27.12.2013 № 217 (у редакції наказу Казначейства від 04.12.2019 № 341) (далі— Порядок № 217).

Більше — у статті «Особливості відкриття та роботи з казначейськими рахунками для учасників закупівель».

Який саме рахунок із переліку, зазначеного в Плані рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, необхідно відкривати для цілей застосування норми пункту 191 Порядку № 590? Відповідно до пункту 33 Порядку № 217 іншим клієнтам відкриваються небюджетні рахунки за субрахунком 3553 «Рахунки інших клієнтів Казначейства» Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.

Вимоги до документів, які мають надаватись для відкриття небюджетних рахунків, встановлені Порядком відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 № 758 (далі — Порядок № 758).

При цьому перелік документів, які необхідно подавати підприємствам, установам, організаціям та фізичним особам — підприємцям, є різним.

Так, згідно з пунктом 5.1 Порядку № 758 для відкриття небюджетних рахунків підприємства, установи, організації подають до органів Казначейства такі документи:

  • заяву про відкриття рахунків установленого зразка (додаток 5 до Порядку № 758) за підписом керівника та головного бухгалтера або інших посадових осіб, яким, відповідно до затвердженої в установленому порядку картки із зразками підписів та відбитка печатки, надано право першого та другого підписів;
  • копію належним чином зареєстрованого (затвердженого) установчого документа, засвідчену в установленому законодавством порядку. При цьому юридичні особи, установчі документи яких оприлюднені на порталі електронних сервісів юридичних, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, установчі документи в паперовій формі не подають;
  • картку зі зразками підписів та відбитка печатки (додаток 6 до Порядку № 758) і перелік рахунків (додаток 7 до Порядку № 758), якими можуть розпоряджатися зазначені в картці (тимчасовій картці) особи, у двох примірниках.

Відповідно до пункту 5.2 Порядку № 758 для відкриття небюджетних рахунків фізичні особи — підприємці подають до органів Казначейства такі документи:

  • заяву про відкриття рахунків (додаток 5 до Порядку № 758);
  • копію паспорта, засвідчену підписами працівника органу Казначейства та фізичної особи — підприємця;
  • картку зі зразками підписів та відбитка печатки (додаток 6 до Порядку № 758) у двох примірниках.

Інші більш детальні вимоги щодо подання документів та особливості відкриття небюджетних рахунків суб’єкти господарювання можуть знайти в положеннях Порядку № 758.

Чи потрібно вносити зміни до договору про закупівлю у разі відкриття небюджетного рахунку?

У договорах про закупівлю зазначаються банківські реквізити сторін, зокрема рахунок постачальника товарів (виконавця робіт або надавача послуг), на який замовник має здійснювати оплату за отримані товари (роботи або послуги).

У разі відкриття нового небюджетного рахунку необхідно внести відповідні зміни до договору про закупівлю шляхом укладання до нього додаткової угоди, у якій зазначити новий небюджетний рахунок, відкритий у Казначействі або органах Казначейства, на який будуть зараховуватись з рахунку замовника кошти відповідно до умов цього договору.

Наведемо приклад додаткової угоди до договору про закупівлю у разі необхідності зазначити новий небюджетний рахунок у банківських реквізитах сторін (Приклад 1).

 Приклад додаткової угоди (відкриття небюджетного рахунку)

ДОДАТКОВА УГОДА № __    

до Договору № ___      від ____      

м.Київ                                                                                                                                                               ___.2022

_______________________________ (далі — __________), в особі ___________________________ (зазначити посаду, прізвище, ім’я, по батькові підписанта угоди), що діє на підставі ______________, з однієї сторони, і _______________________________ (далі — __________), в особі ___________________________ (зазначити посаду, прізвище, ім’я, по батькові підписанта угоди), що діє на підставі ______________, з іншої сторони, разом — Сторони (далі — Сторони), керуючись п. __ Договору № ____ від «___» ____________ 202__ року (далі Договір) та нормами статей 651–654 Цивільного кодексу України, статті 188 Господарського кодексу України, уклали цю додаткову угоду до Договору № _________ від ____________ (далі Договір) про таке:

1. У зв’язку з відкриттям небюджетного рахунку Виконавця/Постачальника/Підрядника сторони домовились внести зміни до банківських реквізитів Договору №___ від ___ та викласти реквізити Виконавця/Постачальника/Підрядника в розділі «Місцезнаходження та банківські реквізити Сторін:» у такій редакції:

ВИКОНАВЕЦЬ/ПОСТАЧАЛЬНИК/ПІДРЯДНИК:

«____________________________________»

Місцезнаходження:, м. _________, вул._________, буд. ___

р/р ________________________

у Державній казначейській службі України

м. Київ,

Код ЄДРПОУ ____________

ІПН ____________________

Св. платника ПДВ ________

тел. ___________»

2. Усі інші умови      Договору №___ від ___ залишаються без змін.

3. Дана Додаткова угода складена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу та надаються по одній для кожної із Сторін.

4. Додаткова угода набирає чинності з дати підписання її Сторонами, діє протягом дії Договору №____ від _____ та є його невід’ємною частиною.

Місцезнаходження та банківські реквізити Сторін:

ВИКОНАВЕЦЬ                                                                                                                          ЗАМОВНИК

_______________                                                                                                                      _______________

Примітка: * текст додаткової угоди є примірним, не є обов’язковим для застосування, а наведений лише для наочного прикладу.

На який напрям можуть витрачатись кошти з небюджетного рахунку постачальників (надавачів послуг або виконавців робіт)?

Пунктом 191 Порядку № 590 зазначено, що кошти з небюджетних рахунків постачальників товарів, виконавців робіт і надавачів послуг у подальшому можуть бути використано ними виключно на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Це означає, що не можна використовувати на будь-які цілі, окрім як на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

При цьому організаційні відносини між органами Казначейства та підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами — підприємцями у процесі обслуговування небюджетних рахунків клієнтів регламентовано нормами Порядку казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.07.2014 № 770 (далі — Порядок № 770).

Для перерахування коштів з небюджетних рахунків клієнти подають органам Казначейства платіжні доручення на паперових та електронних носіях у кількості примірників, необхідній для всіх учасників безготівкових розрахунків. Відповідно до пункту 11 Порядку № 770 органи Казначейства приймають до виконання платіжні доручення клієнтів на проведення платежів із небюджетних рахунків виключно в межах залишку коштів на цих рахунках.

Читайте також статтю «Подання до Казначейства договорів про закупівлю, що мають електронну форму».

Висновки

Відповідно до внесених пунктом 191 до Порядку № 590 змін замовники отримали можливість здійснювати оплату за видатками загального та спеціального фондів державного і місцевих бюджетів за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги.

Проте кошти, отримані як оплата постачальниками товарів (виконавцями робіт або надавачами послуг) на небюджетні рахунки, відкриті їм в органах Казначейства, можуть використовуватись тільки для сплати податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. У разі застосування нового пункту 191 Порядку № 590 сторонам договору про закупівлю необхідно укласти додаткову угоду, у якій зазначити реквізити нового небюджетного рахунку.

Читайте також:

Також не забувайте, що на порталі RADNUK.COM.UA у зручному форматі розміщено Перелік черговості оплат Казначейством:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО