Найсвіжіші висновки моніторингу, опубліковані під час воєнного стану

Катерина Плашенко
3160
2 Травня 2022
Найсвіжіші висновки моніторингу, опубліковані під час воєнного стану
3160
2 Травня 2022

Війна триває, так само як і перевірки публічних закупівель. Чи вплинув воєнний стан на перевірки Державної аудиторської служби України (далі — ДАСУ / Держаудитслужба)? Чи змінився підхід до моніторингу закупівель? Можливо, Держаудитслужба стала більш вимогливою та суворішою до замовників, або, навпаки, демонструє лояльність? Розберімо останні тенденції в цій сфері на підставі найсвіжіших результатів моніторингів.

Нагадаємо, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні ДАСУ продовжує здійснювати передбачені Законом України «Про запобігання корупції» заходи із запобігання та виявлення корупції. У зв’язку з тим, що на практиці моніторинг процедур закупівель здійснювався, та з метою роз’яснень роботи ДАСУ в період воєнного стану редакція порталу RADNUK.COM.UA звернулася з офіційним зверненням та отримала відповідь, з якою можна ознайомитися у матеріалі «Держаудитслужба про перевірки закупівель у період воєнного стану» та листі від 22.04.2022 № 001200-16/2898-2022. Отже, під час війни ДАСУ та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель шляхом проведення моніторингу процедур закупівель.

Порушення виявлені

Моніторинг № UA-M-2022-04-22-000013 від 22.04.2022, оголошення про проведення відкритих торгів №  UA-2021-09-27-004456-b

Предметом аналізу були питання, зокрема, невідповідності тендерної пропозиції переможця умовам тендерної документації щодо підтвердження інформації по статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та відповідності технічним вимогам.

Порушення № 1. Вимога тендерної документації: пунктом 1 Додатка 1 тендерної документації  передбачено, що учасник повинен надати довідку згідно з запропонованою формою про наявність в учасника обладнання та  матеріально-технічної бази. Обов’язковою є наявність: автомобiля бортового, крана на автомобiльному ходу, автонавантажувача. У разі залучення обладнання учасник повинен надати договори оренди, у яких повинно бути визначено перелік транспортних засобів, які орендуються. У разі оренди / лізингу / надання послуг машин, механізмів та техніки, учасники в складі тендерної пропозиції надають оригінал листа-підтвердження від орендодавця (надавача послуг, власника тощо) щодо незаперечення використання його машин, механізмів та техніки для виконання робіт учасником.

Зміст виявленого порушення: переможець процедури закупівлі ТОВ «В» у складі тендерної пропозиції не підтвердив наявності в нього автомобіля бортового, крана на автомобільному ходу та екскаватора JSB 3CX:

  • у довідці про наявність обладнання ТОВ «В» зазначив, що орендує екскаватор JSB 3CX, проте в листі-підтвердженні від орендодавця (надавача послуг, власника тощо) зазначено, що екскаватор JSB 3CX використовується згідно з договором надання послуг;
  • у довідці про наявність обладнання ТОВ « В» зазначив, що орендує у «С-19» автомобіль бортовий та кран на автомобільному ходу. Згідно з наданими свідоцтвами про реєстрацію на зазначені транспортні засоби їх власником є інше підприємство.

Порушення № 2. Вимога тендерної документації: пунктом 2 Додатка 1 тендерної документації передбачено, що учасник повинен надати довідку згідно з запропонованою формою (таблиця «б») про наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для виконання умов договору (не менше 5). Також учаснику по штатних працівниках необхідно надати копії наказів про прийняття (призначення) на роботу та / або інші документи, які підтверджують наявність в учасника таких працівників.

Зміст виявленого порушення: переможець закупівлі ТОВ «В» у складі тендерної пропозиції не підтвердив наявності в нього працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід для виконання робіт за предметом закупівлі, надані трудові книжки певних працівників з порушенням вимог пункту 7 розділу І тендерної документації без перекладу українською.

Порушення № 3. Вимога тендерної документації: пунктом 3 Додатка 1 тендерної документації передбачено, що учасник повинен підтвердити наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) шляхом надання довідки згідно з запропонованою формою (таблиця «в») про виконання аналогічних договорів (не менше 2) та лист-відгук (по кожному договору) від замовника робіт про виконання договорів, що наведено в довідці. Відгук повинен мати посилання на договір та бути належно оформлений, містити вихідний номер та дату видачі такого документа.

Зміст виявленого порушення: переможцем процедури закупівлі ТОВ «В» у складі тендерної пропозиції надано довідку, згідно з якою учасник мав досвід виконання двох договорів. Проте листа-відгуку до одного з цих договорів не надано. Крім того, надані листи-відгуки не відповідають вимогам підпункту 3.3 пункту 3 Додатка 1 до тендерної документації в частині відсутності на них вихідного номера та дати їх видачі.

Порушення № 4. Вимога тендерної документації: Додатком 3 тендерної документації передбачено, що  учасник повинен надати відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку. Водночас Додатком 1 до тендерної документації передбачено зазначення учасником у таблиці «а» всіх будівельних машин і механізмів, передбачених підсумковою відомістю ресурсів, наданою учасником у складі тендерної пропозиції.

Зміст виявленого порушення: переможець процедури закупівлі ТОВ «В» у складі тендерної пропозиції надав відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва, що містить інформацію про використання автонавантажувача, наявність якого документально не підтверджена.

Висновок. Замовником порушено вимоги абзацу 2 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону щодо невідхилення учасника ТОВ «В», який не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 Закону, та на порушення вимог абзацу 2 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону замовник не відхилив учасника ТОВ «В», визначив його переможцем та уклав з ним договір про закупівлю від 04.11.2021 № 4 на загальну суму 9 907 209,00 гривень.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 04.11.2021 № 4, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності / нікчемності договору про закупівлю.

Порушення не встановлені

Моніторинг № UA-M-2022-04-21-000022 від 21.04.2022, оголошення про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою №  UA-2021-11-01-014365-a

Попри виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, за результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою, розгляду тендерних пропозицій учасників ТОВ «Е» та ФОП «П», своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця  порушень законодавства у сфері публічних закупівель не встановлено.

Загальний висновок

Як бачимо, наразі Держаудитслужба проводить перевірку публічних закупівель, які були проведені ще до початку воєнної агресії РФ проти України. На підставі аналізу зазначених висновків ДАСУ бачимо, що, якщо процедура закупівлі була проведена з порушенням Закону, то Держаудитслужба такі порушення виявляє, водночас за відсутності помилок порушення не встановлюються. Чекаємо на висновки ДАСУ щодо закупівель під час воєнного стану.

Нехай на нашій землі запанує мир, спокій та добро! Все буде Україна. Також обов’язково користуйтесь «Покроковим алгоритмом дій замовника під час моніторингу». У разі потреби користуйтесь прикладом протоколу УО щодо здійснення заходів із забезпечення в подальшому недопущення встановлених моніторингом порушень.

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО