Постановою Кабміну від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169) передбачено, що публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі». У цій статті ґрунтовно сформуємо поетапні дії замовника (уповноваженої / відповідальної особи за публічні закупівлі товарів, робіт та послуг) під час закупівель від 50 тис. грн під час воєнного стану (див. Таблицю).
Також у публікаціях на порталі RADNUK.COM.UA ознайомтесь з іншими алгоритмами закупівель під час воєнного стану:
Ризики закупівель, що не перевищують 50 тис. грн, з використанням електронної системи
Таблиця
№ | Найменування етапу | Порядок дій замовника за відповідним етапом | Матеріали за темою на порталі RADNUK.COM.UA |
1 | Призначення уповноваженої / відповідальної особи за закупівлі товарів, робіт та послуг під час воєнного стану | У Постанові № 169 не зазначено, хто саме займається закупівлями під час воєнного стану, тому в замовника такими закупівлями може займатися будь-яка службова (посадова) особа замовника, яка має можливість працювати під час воєнного стану. | |
2 | Визначення потреби | На цьому етапі уповноваженій / відповідальній особі слід врахувати, що:
| Закупівлі згідно з Законом про закупівлі чи згідно з Постановою № 169: розмежовуємо правильно |
3 | Затвердження переліку та обсягів закупівель товарів, робіт та послуг | Для того щоб правомірно укласти договір в умовах воєнного стану, відповідний предмет закупівлі потрібно включити в перелік та обсяги закупівель товарів, робіт чи послуг. Якщо у вас такого переліку ще немає, його слід сформувати та затвердити наказом керівника підприємства / організації / установи. Приклад — за посиланням. Якщо у вас є перелік, але виникла додаткова потреба в умовах воєнного часу, рекомендуємо внести зміни до наявного наказу. Користуйтесь прикладом наказу про внесення змін до переліку та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг. | Нова потреба в умовах війни: вносимо зміни в перелік чи затверджуємо новий перелік?
|
4 | Пошук постачальника / виконавця / підрядника | Якщо потенційного постачальника знайти в територіальній близькості до замовника важко, уповноважена / відповідальна особа може використати можливості:
Уповноваженій / відповідальній особі, особливо на цьому етапі, слід згадати про принципи здійснення закупівель, а саме:
Після скасування / припинення воєнного стану (а це обов’язково настане, бо перемога за Україною) під час здійснення перевірки таких закупівель контролюючими органами саме до дотримання вищезазначених принципів буде прикута увага. | |
5 | Укладання договору | Договір укладаємо поза електронною системою закупівель шляхом обміну документами поштовими сполученнями чи, приміром, шляхом підписання договору електронними ключами з обох сторін у сервісах електронного документообігу. Інструкція — за посиланням. Коли контрагента знайдено, сторони погоджують усі умови такого договору. Звертаємо увагу: рекомендуємо, щоб строк виконання зобов’язань по наявній потребі відповідав строку дії воєнного стану в Україні, а також передбачати можливість їх продовження у разі продовження строку воєнного стану. У договорі рекомендуємо зафіксувати, зокрема, такі положення щодо:
Також рекомендуємо не зловживати умовами щодо встановлення штрафних санкцій, приміром за невчасно поставлений товар, враховуючи воєнний стан. | На яких умовах можна вносити зміни до договорів про закупівлю та договорів під час воєнного стану Мінекономіки про строк дії договору, що укладено згідно з Постановою № 169 Нюанси укладення договорів без використання ЕСЗ у період воєнного стану
|
6 | Оприлюднення інформації про укладений договір | В електронній системі закупівель замовник оприлюднює:
не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом. Вважаємо, що замовники можуть оприлюднювати вищезазначену інформацію навіть у день укладання договору, оскільки в Постанові № 169 зазначено: «…не пізніше ніж…», а стосовно того, чи можливо оприлюднити раніше, не встановлено. Але для безпеки інформації і виконання обмежень для певних замовників в оприлюдненні інформації рекомендуємо краще цю інформацію оприлюднити з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні. Важливо: щоб «нічого не проґавити потім», з метою збереження документального порядку в підприємстві / установі / організації та документального засвідчення факту укладення прямого договору згідно з відповідною позицією затвердженого замовником переліку обсягів закупівель товарів, робіт і послуг під час воєнного стану, рекомендуємо уповноваженим особам / відповідальним особам формувати та зберігати протокол щодо прийняття рішення про оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (хоча б наразі в електронному варіанті). Протокол про затвердження звіту про договір, укладений керуючись Постановою 169. | |
7 | Внесення змін до укладеного договору | Зміни до договору, укладеного за Постановою № 169, вносяться на умовах та у порядку, що встановлений таким договором, керуючись Цивільним та Господарським кодексами України. Вимог щодо публікування таких змін в електронній системі законодавство не містить. | На яких умовах можна вносити зміни до договорів про закупівлю та договорів під час воєнного стану |
8 | Звітування про виконання договору | Вимог щодо звітування про виконання договору, який було укладено згідно з Постановою № 169, законодавство не містить. | Коли та чи потрібно публікувати звіт про виконання договору, укладеного згідно з Постановою № 169 |
Схематично цей алгоритм закупівель від 50 тис. грн має такий вигляд:
Слава Україні! Ще більше корисної інформації читайте на порталі RADNUK.COM.UA, зокрема: