Відміна торгів:«формальність» чи великі неприємності?

Ганна Удачіна
39
5 Лютого 2014
Відміна торгів:«формальність» чи великі неприємності?
39
5 Лютого 2014

Відміна процедури закупівлі або визнання торгів такими, що не відбулися, для замовників – справжнє рятувальне коло. Адже під час проведення процедури закупівлі виникають різні форс-мажорні обставини, які замовник не міг передбачити. І єдиним виходом для комітету з конкурсних торгів є відміна торгів або визнання їх такими, що не відбулися. І одночасно із цим така, як здається на перший погляд, формальність, як відміна торгів, іноді заводить замовників у глухий кут.

Питання виникають уже на етапі визначення причини, яку замовник може обрати для того, щоб відмінити процедуру закупівлі або визнати торги такими, що не відбулися. Будьте уважні! Чіткий перелік причин зазначено у статті 30 Закону України «Про здійснення державних закупівель». У разі відміни процедури закупівлі в одного учасника замовник посилається виключно на частину 5 статті 39 Закону.

Одне з найголовніших запитань, яке ставлять члени комітету з конкурсних торгів, таке: «На якому етапі можна прийняти рішення щодо відміни торгів або визнати їх такими, що не відбулися, не порушуючи чинне законодавство?»

У Законі України «Про здійснення державних закупівель» немає жодних обмежень щодо прийняття комітетом з конкурсних торгів рішення про відміну торгів. Із цього можна зробити висновок, що замовник може відмінити торги або визнати їх такими, що не відбулися, на будь-якому з етапів проведення процедури закупівлі.

Але зверніть увагу! Якщо між замовником і учасником торгів уже укладено договір, то відмінити процедуру закупівлі або визнати торги такими, що не відбулися, неможливо, оскільки після підписання договору сторони вступають у цивільно-правові та господарсько-правові відносини, які регулюються Цивільним та Господарським кодексами України. А це означає, що в подібному випадку в замовника єдиний вихід – розірвати договір про закупівлю та заново розпочинати процедуру закупівлі. (Детальніше щодо питання про розірвання договору можна ознайомитись у журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 6 (9) за червень 2012 року на стор. 16–17).

Хоча Законом не визначено, на якому етапі комітет з конкурсних торгів може приймати рішення про відміну торгів або визнати їх такими, що не відбулися, проте в статті 10 Закону чітко встановлено строки щодо оприлюднення інформації про закупівлю, а саме: повідомлення про відміну чи визнання торгів такими, що не відбулися, повідомлення про відміну в одного учасника – протягом трьох робочих днів з дати прийняття такого рішення, оголошення (інформація) про результати – не пізніш як через сім днів після прийняття рішення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися. Незважаючи на те що строки для оприлюднення даних документів суттєво відрізняються, замовникові необхідно повідомлення про відміну передати на публікацію одночасно з оголошенням (інформацією) про результати, або перед тим як подавати повідомлення про відміну та оголошення (інформацію) про результати, необхідно ретельно вивчити графік прийому до ІБ «Вісник державних закупівель» (далі ІБ «ВДЗ»), для того щоб уникнути порушень строків публікації. Таке порушення може бути пов’язане з графіком прийому інформації для публікації до ІБ «ВДЗ». Адже з 10 вересня 2012 року ІБ «ВДЗ» виходить двічі на тиждень – щопонеділка та щочетверга. У зв’язку із цим радимо замовникам приймати рішення про відміну торгів чи визнання торгів такими, що не відбулися, з понеділка по четвер включно. Адже в разі прийняття рішення про відміну торгів у п’ятницю, згідно з графіком ІБ «ВДЗ», повідомлення про відміну буде надруковане з порушенням строку, згідно з пунктом 1 статті 10 Закону України «Про здійснення державних закупівель», а саме на четвертий робочий день (у четвер наступного тижня).

Але це не всі неприємності, які можуть спіткати замовника в разі відміни процедури закупівлі. Наступна неприємність – це відміна процедури закупівлі після публікації акцепту в ІБ «ВДЗ». Наприклад, пропозицію учасника-переможця було акцептовано, даний акцепт опубліковано в ІБ «ВДЗ», але потім після публікації акцепту замовник приймає рішення про відміну процедури закупівлі. У такому випадку замовникові необхідно вчинити такі дії:

  1. Рішення про відміну оформити протокольно.
  2. Скласти та подати для друку і оприлюднення повідомлення про відміну.
  3. Скласти та подати для друку і оприлюднення оголошення (інформацію) про результати процедури закупівлі.
  4. Повідомити про прийняття рішення Уповноваженому органові й учасникам.

(З детальнішою інформацією щодо поетапних кроків відміни процедури закупівлі Ви можете ознайомитися в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 4 (7) за квітень 2012 року на стор. 10–11).

Отже, якщо всі етапи відміни процедури закупівлі зрозумілі, то під час підготовки форми оголошення (інформації) про результати виникає дилема, чи необхідно замовникові заповнювати в даній формі інформацію щодо акцепту. Згідно форми про результати процедури закупівлі затвердженою наказом Міністерства економіки України № 922 від 26.07.2010 (у редакції наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27.12.2011 № 428), в розділі дев’ять необхідно зазначити інформацію про переможця торгів, при цьому інструкція щодо заповнення даної форми,  не містить посилання на те, що в разі відміни торгів дана інформація не повинна зазначатися. І дійсно, з одного боку, комітетом з конкурсних торгів було визначено переможця, і логічно, що в оголошенні (інформації) про результати необхідно зазначати інформацію щодо акцепту. Але в системі веб-порталу Уповноваженого органу дана ситуація не передбачена, отже, замовник фізично не зможе при подачі оголошення (інформації) внести дані щодо акцепту переможця в базу веб-порталу.

З іншого боку, приймаючи рішення щодо відміни торгів або визнання їх такими, що не відбулися, всі дії по даній процедурі також автоматично відміняються, анулюються. Тобто, після прийняття рішення про відміну торгів протокол оцінки і акцепт втрачають свою актуальність, а це означає, що в формі оголошення (інформації) про результати зазначати інформацію про переможця торгів не має жодного сенсу.

Для того щоб, згідно з даною процедурою закупівлі, не було невідповідностей, а в контрольних органів – питань, радимо всю інформацію щодо акцепту зазначати у звіті про закупівлю. Заповнюючи форму оголошення (інформації) про результати процедури закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу, інформацію щодо акцепту, виходячи з можливостей системи, Ви не зазначаєте.

Якщо не знати вищезазначених нюансів, то за таку «формальність», як відміна торгів чи визнання торгів такими, що не відбулися, можна мати великі неприємності. Адже, згідно зі статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, – застосування процедур закупівлі з порушенням законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, – у тому числі неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти відповідно до вимог законодавства, – тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від семисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У зв’язку з вищезазначеним редакція вбачає за потрібне звернутися до Уповноваженого органу з проханням про врегулювання даного питання.

№ 2 (29) за лютий

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» в лютому 2014 року