Закон про спрощення порядку відкриття бізнесу вніс зміни до закону про держзакупівлі

Редакція
624
17 Листопада 2014
Закон про спрощення порядку відкриття бізнесу вніс зміни до закону про держзакупівлі
624
17 Листопада 2014

Шостого листопада набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу» від 15.04.2015 № 1206-VII (далі — Закон).

Пунктом 29 розділу 1 цього Закону внесено зміни до Закону України «Про здійснення державних закупівель» (далі — Закон про закупівлі), а саме в першому реченні частини першої статті 25 і частині третій статті 36 Закону про закупівлі слова «скріплена печаткою» було виключено.

Таким чином, фактично було внесено зміни до порядку подання учасниками пропозицій конкурсних торгів та цінових пропозицій. Віднині замовник не має права вимагати, а учасник не зобов’язаний скріплювати печаткою окремі документи або загалом подану ним пропозицію.

У разі якщо учасник здійснює діяльність без використання печатки, проте умови документації конкурсних торгів або запиту цінових пропозицій замовника передбачають вимогу про завірення певних документів відтиском печатки, то учасник має право звернутися до замовника з вимогою про внесення відповідних змін до документації конкурсних торгів або звернутися зі скаргою на дискримінаційні вимоги замовника до Антимонопольного комітету України.

Загалом передумовою прийняття Закону було усвідомлення проблеми, що в рейтингу Світового банку та Міжнародної фінансової корпорації «Ведення бізнесу», який безпосередньо впливає на інвестиційну привабливість економіки, у Західного берега річки Йордан та Сектора Гази і в Лесото позиції кращі, ніж в України. Серед країн Європи та Центральної Азії гірші показники мають лише Таджикистан та Узбекистан (http://russian.doingbusiness.org/rankings). 

Започаткування будь-якого бізнесу складається з необхідності вчинення певних кроків, а також витрат часу та коштів. Це, зокрема, — подання документів державному реєстраторові, сплата реєстраційного збору, подання, у певних випадках, документів до Державної податкової служби.

Посвідчення документів електронним цифровим підписом під час реєстрації нового підприємства фактично унеможливлює таку реєстрацію з поданням документів у електронному вигляді, оскільки засновники переважно такого підпису не мають.

Тому з метою спрощення та прискорення процедури відкриття бізнесу Закон вводить скасування сплати реєстраційного збору, а також встановлює механізм здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців шляхом подання електронних документів без обов’язкового використання електронного цифрового підпису, використовуючи інші способи ідентифікації особи заявника (наприклад, передавання файлу із зображенням, QR-коду тощо з використанням IT-технологій та мобільного зв’язку). Для достатньої деталізації пропонується визначити ці технічні способи ідентифікації центральному органові виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Також однією з процедур, яка додає таких кроків, часових та грошових витрат, є оформлення (виготовлення) майбутніми суб’єктами господарювання печатки. Так, правоохоронні та податкові органи вже давно визнали, що будь-яку печатку надзвичайно легко підробити. Технології та обладнання для цього вже не є чимось ексклюзивним. За таких обставин жодна печатка вже не гарантує того, заради чого її обов’язкове використання запроваджувалося багато років тому. Проте на сьогодні без неї керівник суб’єкта господарювання не може укладати угоди, здійснювати інші господарські операції, подавати звітність тощо.

Загрозливих масштабів набуло й захоплення чужого майна (бізнесу) проти волі його власника (рейдерство). Встановлення внаслідок рейдерських дій контролю над печаткою (наприклад, фізичне заволодіння нею, вилучення під приводом проведення її експертизи, визнання недійсною за судовим рішенням тощо) фактично означає встановлення контролю над суб’єктом господарювання.

             Тож даний Закон дасть змогу забезпечити:

             – перехід України до більш простої, більш швидкої та менш витратної процедури створення нових суб’єктів господарювання;

             – підвищення надійності обороту у сфері підприємництва, зменшення грошових та часових витрат підприємців;

             – покращення позицій України в міжнародних рейтингах щодо інвестиційної привабливості економіки та легкості ведення бізнесу в нашій державі. Зокрема, у рейтингу Doing Business за показником «Легкість започаткування бізнесу» Україна може піднятися на 21 пункт (за умови, якщо інші країни не проведуть реформ, які дадуть їм змогу випередити Україну);

              – зменшення можливостей для здійснення рейдерства;

              – перехід України до визнаної переважною більшістю країн світу практики господарської діяльності, яка ґрунтується на необов’язковості (добровільності) застосування печаток.

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)