Робочий час в електронній системі закупівель

Микола Павленко
2289
19 Листопада 2019
Робочий час в електронній системі закупівель
2289
19 Листопада 2019
На основі Постанови Верховного Суду України від 30 травня 2019 року в справі № 910/12402/18.

Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) встановлює для замовників та учасників чіткі строки для виконання певних дій в електронній системі закупівель. Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 166 «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків», робочий час — це проміжок часу з понеділка по п’ятницю від 8 години 00 хвилин до 18 години 00 хвилин (крім вихідних та святкових днів). Даною постановою також передбачено, що інформаційно-телекомунікаційна система авторизованого електронного майданчика повинна забезпечувати введення/виведення даних, приймання команд та відображення результатів їх виконання в інтерактивному режимі реального часу. Тимчасове припинення роботи авторизованого електронного майданчика для проведення технічних профілактичних робіт можливе лише в неробочий час.

Таким чином, якщо при вході на авторизований електронний майданчик у будь-який час користувач не бачить повідомлення «Доступ закритий, ведуться профілактичні роботи», то сподівається, що інформація та документи будуть розміщені в електронній системі закупівель ProZorro. Але якщо замовник завжди майже одразу може перевірити внесену інформацію та документи на ProZorro, то учасник не завжди (наприклад, лише після закінчення аукціону можна побачити, чи розміщено тендерну пропозицію на ProZorro).

З нижченаведеного судового рішення (Постанова Верховного Суду України від 30 травня 2019 року у справі № 910/12402/18) дізнаємось, що авторизований електронний майданчик може проводити внутрішні технічні роботи й у робочий час та про те, які наслідки це може мати для користувачів майданчика. Так, у даній справі суди першої та апеляційної інстанцій визнали недійсними результати процедури закупівлі та визнали недійсним договір. Касацією рішення судів попередніх інстанцій залишені без змін.

Позиція позивача

Порушення полягає в тому, що документи тендерної пропозиції учасника-переможця були завантажені після спливу кінцевого строку надання пропозицій, у зв’язку з чим замовник не повинен був її розглядати, а цінова пропозиція цього учасника підлягала відхиленню.

Позиція замовника

У касаційній скарзі замовник посилається на неповне встановлення судами попередніх інстанцій усіх суттєвих обставин справи та зазначає, що за умовами проведення закупівлі період подання цінових пропозицій закінчився о 18:00 07.08.2018. Замовник наголошує, що вчасне подання учасником-переможцем цінової пропозиції підтверджене листами ТОВ «ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА» від 08.08.2018 № 08/08/1 та від 10.08.2018 № 595/08, згідно з якими всі документи, подані учасником-переможцем, були завантажені в систему до 17:04 07.08.2018.

Позиція касації

Суди встановили, що учасник-переможець цінову пропозицію та документи в її складі, зокрема забезпечення цінової пропозиції, документи на підтвердження кваліфікаційним критеріям, подав після проведення аукціону, а саме о 15:44, о 17:10 та о 17:58 08.08.2018, тобто на час взяття учасником-переможцем участі у процедурі закупівлі документи тендерної пропозиції, які потрібно було надати згідно з оголошенням про закупівлю, були відсутні.

При цьому суди визнали неналежними доказами листи ТОВ «ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА» від 08.08.2018 № 08/081, від 10.08.2018 № 10/08/1 та від 10.08.2018 № 595/08, в яких товариство повідомило, що одну частину документів учасник-переможець завантажив об 11:59 07.08.2018, а іншу — о 17:04 07.08.2018. Та оскільки 07.08.2018 від 17:00 до 19:00 (тобто частково в робочий час) на майданчикові Zakupki.Prom.ua проводили внутрішні технічні роботи, що частково вплинуло на процеси в системі, а саме під час реєстрації тендерної пропозиції учасника-переможця в центральній базі виникла помилка і файли не було зареєстровано, реєстрацію файлів було здійснено 08.08.2018 після завершення аукціону.

Доводи касаційної скарги замовника про вчасне подання учасником-переможцем цінової пропозиції, що підтверджується листами ТОВ «ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА», спростовують правильні висновки судів попередніх інстанцій про те, що цими листами ТОВ «ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА» підтвердило факт реєстрації частини файлів учасника-переможця після завершення аукціону, а відсутність у цьому вини учасника-переможця не спростовує факт реєстрації цих файлів після завершення аукціону, що є порушенням вимог частин 11, 13 статті 3 та частини 1 статті 4 Закону України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони», а також вимог статей 12, 16, 17, 24, 25 Закону України «Про публічні закупівлі».

Висновки

  1. Авторизований майданчик може проводити технічно-профілактичні роботи в робочий час.
  2. Навіть за відсутності вини учасника в невчасній подачі тендерної пропозиції така пропозиція не може брати участі в процедурі закупівлі та повинна бути відхилена замовником.
  3. Лише час реєстрації інформації та документів в електронній системі закупівель ProZorro має юридичне значення.
  4. Відповідно до ст. 25 Закону електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учасникові про отримання його пропозиції із зазначенням дати й часу. На жаль, у даній справі суди не розглянули цей момент.
  5. Замовникам необхідно самостійно звертати увагу на час і дату подачі учасниками документів пропозиції, що зафіксовані в ProZorro, оскільки у випадкові завантаження таких документів (чи їх частини) після кінцевого строку подання, встановленого замовником в оголошенні й тендерній документації, такі документи замовник не повинен брати до уваги при розгляді тендерної пропозиції відповідного учасника.

Судова практика закупівель

Публікації з прикладами та аналізом наявних судових рішень щодо різноманітних актуальних питань сфери публічних закупівель