Практичний аспект: відміна торгів та визнання торгів такими, що не відбулися

Світлана Бовсунюк
3242
9 Жовтня 2017
Практичний аспект: відміна торгів та визнання торгів такими, що не відбулися
3242
9 Жовтня 2017

Питання відміни торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, регулює стаття 31 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон, Закон про публічні закупівлі). У даній статті йдеться про співвідношення норм Закону та про особливості їх технічної реалізації в електронній системі закупівель, аби допомогти замовникам краще зорієнтуватися, якими можуть бути їхні дії у відповідних практичних випадках.

Відміна торгів

Відповідно до вимог статті 31 Закону про публічні закупівлі замовник відміняє торги у випадках:

  • відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг;
  • неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель;
  • порушення порядку оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі, повідомлення про намір укласти договір, передбаченого цим Законом;
  • подання для участі в них менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками — менше трьох пропозицій;
  • допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками — менше трьох пропозицій;
  • відхилення всіх тендерних пропозицій згідно із цим Законом.

У Законі також ідеться про те, що про відміну процедури закупівлі у зв’язку з вищенаведеними підставами замовник має чітко зазначити в тендерній документації. Окрім того, абзац 9 частини 1 статті 31 Закону вказує, що торги можуть бути відмінені частково, тобто за лотом. Якщо уважно вивчити норми статті 31 Закону, то стане зрозуміло, що прийняття рішення про відміну торгів покладено саме на замовника.

Отже, з процитованої норми Закону доходимо висновку, що, по-перше, Закон покладає обов’язок саме на замовника оприлюднювати на веб-порталі ProZorro інформацію про відміну торгів та, по-друге, встановлює для цього певний строк.

Звертаємо увагу замовників, що наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» не містить такої форми «Повідомлення про відміну торгів» чи/та форми «Протокол прийняття рішення про відміну торгів».

Таким чином, замовник вирішує самостійно, у якому вигляді створювати документ, який міститиме інформацію про відміну торгів. Оскільки відповідно до вимог частини 4 статті 11 Закону рішення тендерного комітету або уповноваженої особи оформлюють протоколом (та виходячи з норми частини 3 статті 31 Закону), замовник приймає рішення про відміну торгів, а отже, також зобов’язаний оформити таке рішення протокольно. Доцільно саме такий протокол і підвантажувати в систему як повідомлення про відміну торгів.

Однак у певних випадках процитована вище вимога Закону та її технічна реалізація в системі ProZorro мають розбіжності.

Не завжди саме замовник приймає рішення про відміну торгів, інколи замість нього це робить електронна система закупівель. Щоб детально розібратися з даним питанням, розглянемо окремо кожну з підстав відміни торгів (виходячи з практичної можливості їх застосування замовниками і технічних аспектів роботи системи ProZorro) у таблиці 1.

Таблиця 1

Підстава відміни торгівДії замовникаТехнічна можливість реалізації
в
системі ProZorro
Відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг (абз. 2 ч. 1 ст. 31 Закону)Рішення замовника оформлено належним чином (протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи).
(Приклад протоколу прийняття рішення про відміну торгів наведено в додатку 1)
Відміну торгів замовник здійснює самостійно через оприлюднення в системі відповідного документа. Система через дану підставу самостійно торги не відміняє
Неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель (абз. 3 ч. 1 ст. 31 Закону)Рішення замовника оформлено належним чином (протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи).
(Приклад протоколу прийняття рішення про відміну торгів наведено в додатку 1)
Відміну торгів замовник здійснює самостійно через оприлюднення в системі відповідного документа.
Система через дану підставу самостійно торги не відміняє
Порушення порядку оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі, повідомлення про намір укласти договір, передбаченого цим Законом (абз. 4 ч. 1 ст. 31 Закону)Рішення замовника оформлено належним чином (протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи).
(Приклад протоколу прийняття рішення про відміну торгів наведено в додатку 1)
Відміну торгів замовник здійснює самостійно через оприлюднення в системі відповідного документа.
Система через дану підставу самостійно торги не відміняє
Подання для участі в них менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками — менше трьох пропозицій (абз. 5 ч. 1 ст. 31 Закону)Рішення замовника оформлено належним чином (протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи).
(Приклад протоколу прийняття рішення про відміну торгів наведено в додатку 1)
Система сама автоматично відміняє торги. Замовник не має технічної можливості завантажити відповідне рішення.
Та все ж радимо замовникам оформляти відміну торгів складанням та затвердженням протоколу засідання тендерного комітету, оскільки Законом передбачено, що саме замовник приймає рішення про відміну торгів (зважаючи на дану норму Закону, такий протокол доцільно зберегти в паперовому вигляді)
Допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками — менше трьох пропозицій (абз. 6 ч. 1 ст. 31 Закону)Рішення замовника оформлено належним чином (протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи).
(Приклад протоколу прийняття рішення про відміну торгів наведено в додатку 1)
Відміну торгів замовник здійснює самостійно через оприлюднення в системі відповідного документа*.
* Рішення про відміну торгів радимо замовникам завантажувати в систему разом з протоколом допущення до оцінки чи з протоколом відхилення останнього учасника (або прописувати відповідне рішення про відміну торгів у тексті протоколу при прийнятті рішення щодо останнього учасника).
Це пов’язано з тим, що після здійснення замовником у системі всіх необхідних дій стосовно всіх учасників(оприлюднення протоколу допущення до оцінки та/чи протоколу відхилення) технічної можливості завантажити рішення про відміну торгів уже не буде.
При цьому звертаємо увагу, що в даному випадку електронна система автоматично (самостійно) відмінить торги, проте лише після завершення строку, передбаченого для оскарження рішення замовника, а саме після 10 календарних днів (абз. 2 ч. 2 ст. 18 Закону).
Разом із цим звертаємо вашу увагу на декілька обставин. По-перше, оскільки така підстава для відхилення, як «Допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій», стосується процедури так званих міжнародних/євро торгів, то в даному випадку порядок оскарження такої процедури зазначено в абз. 3 ч. 2 ст. 18 Закону, де вказаний строк оскарження — 5 днів з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу протоколу розгляду тендерних пропозицій, проте система після відміни таких торгів заблокує процедуру на 5 днів. По-друге, технічної можливості скористатись правом на оскарження рішення замовника щодо відхилення тендерної пропозиції, яке прямо передбачене Законом, потенційним скаржникам система все одно не надає. По-третє, коли система відмінить торги після закінчення терміну оскарження, то датою відміни тендеру система зазначить саме дату вчинення замовником останньої дії відносно процедури закупівлі
Відхилення всіх тендерних пропозицій згідно із цим Законом (абз. 7 ч. 1 ст. 31 Закону)Рішення замовника оформлено належним чином (протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи).
(Приклад протоколу прийняття рішення про відміну торгів наведено в додатку 1)
Відміну торгів замовник здійснює самостійно оприлюдненням у системі відповідного документа*.
* Рішення про відміну торгів радимо замовникам завантажувати в систему разом з протоколом відхилення останнього учасника (або прописувати відповідне рішення про відміну торгів у тексті протоколу відхилення останнього учасника), оскільки після відхилення всіх учасників відсутня технічна можливість додатково завантажити рішення про відміну торгів.
При цьому звертаємо увагу, що в даному випадку електронна система автоматично (самостійно) відмінить торги, проте лише після завершення строку, передбаченого для оскарження рішення замовника, а саме через 10 календарних днів (абз. 2 ч. 2 ст. 18 Закону).
Разом із цим звертаємо вашу увагу на той факт, що скористатись правом на оскарження рішення замовника щодо відхилення тендерної пропозиції, яке прямо передбачене Законом, у разі відміни замовником торів, у можливих скаржників не вийде, оскільки абз. 2 ч. 2 ст. 18 Закону вказує на можливість оскарження рішення замовника лише за наявності в системі повідомлення про намір укласти договір. Проте у випадку відміни торгів до оприлюднення в системі рішення про визначення переможця (тобто до наявності в системі повідомлення про намір укласти договір) система не надає технічної можливості оскарження. У випадку відміни торгів після оприлюднення в системі рішення про намір укласти договір сам факт відміни торгів анульовує повідомлення про намір укласти договір, тобто після відміни торгів у зазначеному випадку система прибирає будь-яку згадку про те, що попередньо в системі було наявне повідомлення про намір укласти договір. Таким чином, виходячи зі змісту абз. 2 ч. 2 ст. 18 Закону, якщо немає повідомлення про намір, то можливість оскарження відсутня.
Також звертаємо увагу замовників, що коли система відмінить торги після закінчення терміну на оскарження, то датою відміни система зазначить саме дату вчинення замовником останньої дії відносно процедури закупівлі

Зважаючи на те, що частина 3 статті 31 Закону чітко вказує, що повідомлення про відміну торгів оприлюднює в електронній системі закупівель замовник, а надсилає всім учасникам автоматично електронна система закупівель, радимо замовникам усе ж готувати протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи щодо відміни торгів навіть через підстави, передбачені частиною 1 статті 31 Закону, за якими технічно не є можливим для замовників здійснити відміну в системі.

Визнання торгів такими, що не відбулися

Щодо питання визнання торгів такими, що не відбулися: замовник, згідно з частиною 2 статті 31 Закону, має право прийняти відповідне рішення в таких випадках:

  • якщо ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції перевищує суму, передбачену замовником на фінансування закупівлі;
  • якщо здійснення закупівлі стало неможливим унаслідок непереборної сили;
  • скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.

Відповідно до частини 3 статті 31 Закону повідомлення про визнання торгів такими, що не відбулися, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття замовником відповідного рішення. Електронна система закупівель автоматично надсилає його всім учасникам. Отже, Закон про публічні закупівлі покладає саме на замовника обов’язок у певний строк оприлюднювати на веб-порталі ProZorro інформацію про визнання торгів такими, що не відбулися.

Також звертаємо увагу замовників, що наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» не містить форми «Повідомлення про визнання торгів такими, що не відбулися» чи/та форми «Протокол прийняття рішення про визнання торгів такими, що не відбулися».

Таким чином, замовник вирішує самостійно, у якому вигляді створювати документ, який міститиме інформацію про визнання торгів такими, що не відбулися. Оскільки відповідно до вимог частини 4 статті 11 Закону рішення тендерного комітету або уповноваженої особи оформлюють протоколом (та виходячи з норми частини 3 статті 31 Закону), замовник приймає рішення про відміну торгів, а отже, також зобов’язаний оформити таке рішення протокольно. Доцільно саме такий протокол й підвантажувати в систему як повідомлення про визнання торгів такими, що не відбулися.

Можливість практичної реалізації в системі ProZorro права замовника на визнання торгів такими, що не відбулися, розглянуто в таблиці 2.

Таблиця 2

Підстава визнання торгів такими, що не відбулисяДії замовникаТехнічна можливість реалізації в системі ProZorro
Ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції перевищує суму, передбачену замовником на фінансування закупівлі (абз. 2 ч. 2 ст. 31 Закону)Рішення замовника оформлено належним чином (протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи)Не може бути здійснено замовником, оскільки система не дає технічної можливості учасникам вказувати ціну своєї пропозиції (вищу від очікуваної вартості предмета закупівлі, передбаченої замовником у річному плані закупівель та оголошенні про проведення процедури)
Здійснення закупівлі стало неможливим унаслідок непереборної сили (абз. 3 ч. 2 ст. 31 Закону)Рішення замовника оформлено належним чином (протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи)Замовник здійснює самостійно через оприлюднення в системі відповідного документа
Скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг* (абз. 4 ч. 1 ст. 31 Закону).
* Звертаємо увагу замовників, що відміна торгів через дану підставу — це право замовника, а не обов’язок. Тобто у випадку, якщо під час проведення процедури закупівлі видатки на придбання такого предмета закупівлі було зменшено, то замовник самостійно вирішує, відміняти таку процедуру чи завершувати, не зважаючи на зменшення видатків. Наприклад, замовник провів закупівлю на 300 тис. грн, але після прийняття рішення про переможця видатки на придбання такого предмета закупівлі було скорочено на 80 тис. грн. Отже, замовник за таких обставин має право не визнавати торги такими, що не відбулися. Замовник далі за процедурою укладає договір про закупівлю на 300 тис. грн, але одразу до такого договору готує додаткову угоду, в якій зазначає підставу зміни істотних умов договору — зменшення обсягів закупівлі, зокрема, зважаючи на фактичний обсяг видатків замовника. Отже, після складання додаткової угоди вартість договору складатиме 220 тис. грн.
Рішення замовника оформлено належним чином (протокол засідання тендерного комітету/протокольне рішення уповноваженої особи)Замовник здійснює самостійно через оприлюднення в системі відповідного документа

Аналогічно процедурі відміни торгів замовник має право визнати торги такими, що не відбулися також частково (за лотом), а повідомлення про це замовник оприлюднює в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення. Повідомлення автоматично надсилає всім учасникам електронна система закупівель. Але звертаємо увагу читачів на те, що визнання торгів такими, що не відбулися, — це не обов’язок замовника, а право, тому ви можете і не приймати відповідне рішення за певних обставин. І це не буде порушенням вимог законодавства про публічні закупівлі.

Додаток 1
Приклад протоколу прийняття рішення про відміну торгів

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО