Порівняння допорогових і надпорогових закупівель

Ігор Данчук
1518
3 Листопада 2017
Порівняння допорогових і надпорогових закупівель
1518
3 Листопада 2017

Редакція журналу «Радник в сфері державних закупівель» неодноразово приділяла увагу допороговим закупівлям. Перелік посилань на статті журналу, в яких уже висвітлювали дане питання, наведено в кінці цієї статті.

Та аналізуючи звернення, які надходять до редакції під час консультацій, на семінарах та навчаннях, стає зрозуміло, що і у замовників, і у учасників залишається ще багато запитань щодо проведення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому частини 1 статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон, Закон про публічні закупівлі). Зокрема, доволі часто помилково намагаються застосувати до допорогових закупівель норми Закону про публічні закупівлі чи плутають процедуру допорогової закупівлі, яку здійснюють із застосуванням електронної системи закупівель, з процедурою відкритих торгів. Тому в цій статті ми зупинимося саме на порівнянні допорогових закупівель та відкритих (українських/звичайних) торгів.

Для більшої наочності інформацію подаємо у формі таблиці.

Які документи регулюють процедуру закупівель?
Допорогові закупівлі
Які документи регулюють процедуру закупівель?
Відкриті торги
Порядком здійснення допорогових закупівель, затвердженим наказом ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.2016 № 35 (далі — Наказ № 35). Наказ № 35 є локальним актом згаданого державного підприємства, а не нормативно-правовим актом. Але запропонований Наказом № 35 механізм проведення допорогових закупівель закладено в саму електронну систему.
Тому замовник також може здійснювати допорогові закупівлі на підставі:
Наказу № 35;
внутрішнього порядку (положення), розробленого в тому числі і з використанням положень Наказу № 35;
розпорядчого рішення органу управління/головного розпорядника коштів (у разі його наявності)
Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон, Закон про публічні закупівлі)
Хто проводить?
Допорогові закупівлі
Хто проводить?
Відкриті торги
Дане питання в компетенції замовника, тобто замовник самостійно вирішує, хто в організації займатиметься проведенням допорогових закупівель. Наприклад, своїм внутрішнім розпорядчим документом замовник може призначити відповідальну особу (осіб)/створити комітет з допорогових закупівельТендерний комітет (комітети), уповноважена особа (особи) (ст. 11 Закону)
Як визначають предмет закупівлі?
Допорогові закупівлі
Як визначають предмет закупівлі?
Відкриті торги
Відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454 (зі змінами)Відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454 (зі змінами)
Замовник планує проведення закупівлі в…
Допорогові закупівлі
Замовник планує проведення закупівлі в…
Відкриті торги
Додатку до річного плану закупівель (ст. 4 Закону, абз. 3 п. 2 Наказу МЕРТУ № 490)Річному плані закупівель (ст. 4 Закону)
Подання документів під час проведення закупівлі
Допорогові закупівлі
Подання документів під час проведення закупівлі
Відкриті торги
В електронному вигляді через систему (п. 1.7 Наказу № 35). Замовник може вимагати копії документів у паперовому вигляді, що були надані в електронному вигляді, лише в учасника, який перебуває у статусі «Кваліфікація» або «Переможець» (п. 1.8 Наказу № 35)В електронному вигляді через електронну систему закупівель (ч. 1 ст. 14 Закону)
Встановлення замовником вимог до учасників
Допорогові закупівлі
Встановлення замовником вимог до учасників
Відкриті торги
Замовник самостійно визначає перелік вимог, дотримуючись принципів, установлених у ст. 3 ЗаконуРегулює Закон про публічні закупівлі
Чи є обов’язковим еквівалент у разі наявності у закупівлі посилання на конкретну торговельну марку, фірму, патент тощо?
Допорогові закупівлі
Чи є обов’язковим еквівалент у разі наявності у закупівлі посилання на конкретну торговельну марку, фірму, патент тощо?
Відкриті торги
Не є обов`язковим (п. 6.4 Наказу № 35)Обов’язково в специфікації має міститись вислів «або еквівалент». Посилання на конкретну торговельну марку (фірму, патент тощо) має бути обґрунтованим (п. 3 ч. 2 ст. 22 Закону)
Як встановлюють крок аукціону
Допорогові закупівлі
Як встановлюють крок аукціону
Відкриті торги
0,5–3 % від очікуваної вартості (п. 6.4 Наказу № 35)Законом не врегульовано відсоток кроку аукціону. Замовник встановлює самостійно
Встановлення нецінових критеріїв
Допорогові закупівлі
Встановлення нецінових критеріїв
Відкриті торги
Замовник може самостійно встановити інші критерії (ніж ціна) та їх питому вагу, що сумарно не може перевищувати 30 % (п. 6.4 Наказу № 35)Замовник може застосовувати нецінові критерії у разі здійснення закупівлі, яка має складний або спеціалізований характер (ч. 1 ст. 28 Закону). Питома вага нецінових критеріїв не може перевищувати 30 %
Обов’язковість використання ЕЦП замовником
Допорогові закупівлі
Обов’язковість використання ЕЦП замовником
Відкриті торги
Наказ № 35 цього не вимагає. Замовник самостійно вирішує, чи використовувати ЕЦПОбов’язково (абз. 3 ч. 3 ст. 12 Закону, абз. 2 п. 2 наказу МЕРТУ № 490)
Звернення учасника до замовника
Допорогові закупівлі
Звернення учасника до замовника
Відкриті торги
У період уточнень (п. 6.5 Наказу № 35)Не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції (ч. 1 ст. 23 Закону)
В який період можливе внесення змін в інформацію із закупівлі?
Допорогові закупівлі
В який період можливе внесення змін в інформацію із закупівлі?
Відкриті торги
Замовник може вносити зміни до початку прийому пропозицій (у період уточнень) (п. 7.1 Наказу № 35)Замовник може вносити зміни протягом усього строку подання тендерних пропозицій (ч. 2 ст. 23 Закону)
Яку мінімальну кількість пропозицій необхідно подати для проведення процедури?
Допорогові закупівлі
Яку мінімальну кількість пропозицій необхідно подати для проведення процедури?
Відкриті торги
Одну або більше пропозицій. Якщо подано одну пропозицію, то система автоматично переходить до процесу «Оцінка», а закупівлі присвоює статус «Кваліфікація» (п. 8.3 Наказу № 35)Дві або більше тендерних пропозицій (ч. 1 ст. 31 Закону)
Кваліфікація/Строк розгляду пропозицій
Допорогові закупівлі
Кваліфікація/Строк розгляду пропозицій
Відкриті торги
Тривалості періоду «Кваліфікації» Наказом № 35 не встановлено. Замовник може встановити самостійноНе більше п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Строк розгляду тендерної пропозиції замовник може аргументовано продовжити до 20 робочих днів (ч. 4 ст. 28 Закону)
Вимоги щодо строків підписання договору
Допорогові закупівлі
Вимоги щодо строків підписання договору
Відкриті торги
Не раніше ніж через два робочих дні після оприлюднення рішення про переможця закупівлі. Але завершити закупівлю потрібно протягом 30 днів після закінчення строку подання пропозицій (пп. 9.4 та 9.5 Наказу № 35)Не раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю та не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір (ч. 2 ст. 32 Закону)
Що регулює питання укладення договору/договору про закупівлю?
Допорогові закупівлі
Що регулює питання укладення договору/договору про закупівлю?
Відкриті торги
Договір укладають відповідно до положень Цивільного кодексу України та Господарського кодексу УкраїниДоговір про закупівлю укладають відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України, зважаючи на особливості, визначені Законом про публічні закупівлі (ч. 1 ст. 36 Закону)
Яку інформацію про договір публікують у системі?
Допорогові закупівлі
Яку інформацію про договір публікують у системі?
Відкриті торги
Замовник протягом двох робочих днів з дня укладення розміщує в системі скан-копію договору (п. 9.4 Наказу № 35)1. Скан-копію договору про закупівлю — протягом двох днів з дня його укладення.
2. Повідомлення про внесення змін до договору — протягом трьох календарних днів з дня внесення змін.
3. Звіт про виконання договору — протягом трьох календарних днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання (ч. 1 ст. 10 Закону)
Як оскаржити процедуру закупівлі?
Допорогові закупівлі
Як оскаржити процедуру закупівлі?
Допорогові закупівлі
Орган оскарження відсутній.
Як альтернативу учасник може використати веб-портал DoZorro (залишити відгук про рішення, дії чи бездіяльність замовника)
Учасник може поскаржитись до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (ст. 18 Закону).
Розмір плати за подання скарги, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.2016 № 291, складає:
5 000 грн, якщо оскаржують закупівлю товарів та послуг;
15 000 грн, якщо оскаржують закупівлю робіт

Наприкінці вважаємо за потрібне зазначити, що в статті 2 Закону передбачено можливість, а не зобов’язання замовника використовувати електронну систему закупівель (далі — ЕСЗ) з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору. Тому, як правило, багато замовників проводять допорогові закупівлі без використання ЕСЗ. Та на даний час відомо, що Уповноважений орган напрацьовує зміни до Закону про публічні закупівлі в частині розширення випадків використання ЕСЗ для здійснення допорогових закупівель. У зв’язку із цим радимо, особливо тим, хто до цього уникав проведення аукціонів у допорогах, починати їх проводити та набувати відповідні практичні знання та досвід.


Про інші аспекти проведення допорогових закупівель ви можете дізнатися з попередніх статей, раніше розміщених у журналі «Радник в сфері державних закупівель»:

  • «Реалії проведення допорогових закупівель» — випуск журналу № 6 (57) за червень 2016 року, стор. 23–27.
  • «Основні рекомендації замовникам та учасникам для досягнення успіху в допорогових закупівлях» — випуск журналу № 7 (58) за липень 2016 року, стор. 27–31.
  • «Створено нову комісію, яка розглядає звернення щодо допорогових закупівель» — випуск журналу № 7 (58) за липень 2016 року, стор. 20–26.
  • «Мінекономрозвитку надало роз’яснення щодо здійснення допорогових закупівель» — випуск журналу № 11 (62) за листопад 2016 року, стор. 45–47.
  • «Логіка допорогової закупівлі: поспішаючи за досвідом, не ігноруймо знання» випуск журналу 12 (63) за грудень 2016 року, стор. 2327.
Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО