Вилучення з обігу дрібних монет номіналом 1, 2 та 5 копійок
Звертаємо увагу замовників та учасників публічних закупівель. Відповідно до Постанови Правління Національного банку України від 20.06.2019 № 82 «Про вилучення з готівкового обігу монет дрібних номіналів», що набрала чинності 26.06.2019, з 1 жовтня 2019 року монети номіналом 1, 2 та 5 копійок перестануть бути платіжним засобом в Україні. Крім того, розпочнеться поступове вилучення з обігу монет номіналом 25 копійок.
При цьому для громадян обмін монет відбуватиметься протягом одного року з дати вилучення дрібних монет з обігу (до 30 вересня 2020 року) в усіх відділеннях українських банків. У Національному банку та уповноважених банках — протягом трьох років з дати вилучення їх з обігу (до 30 вересня 2022 року).
Тож замовникам дані зміни необхідно взяти до уваги під час визначення очікуваної вартості закупівлі, а учасникам — при участі в закупівлі, формуванні цінової пропозиції.
За матеріалами редакції журналу «Радник в сфері державних закупівель»
Впроваджено нові норми для покращення якості українських доріг
Першого вересня 2019 року набрали чинності нові зміни в державних будівельних нормах щодо проєктування доріг загального користування. Ідеться про зміну № 1 у ДБН В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво».
Згідно зі змінами у ДБН, при розробленні проєктної документації на будівництво автомобільних доріг І–ІІ категорії та автомобільних доріг інших категорій міжнародного та національного значення, при варіанті нежорсткого дорожнього одягу, рекомендовано передбачати дорожнє покриття із щебенево-мастикового асфальтобетону на бітумах, модифікованих полімерами або комплексом добавок, а верхнього шару основи дорожнього одягу — із асфальтобетону на модифікованих бітумах.
Завдяки своїм фізичним властивостям вони не піддають руйнуванню дорожнє покриття під впливом різних температур, характеризуються високою тепло- та морозостійкістю, а також еластичністю.
За матеріалами офіційного вебсайту урядового порталу
Про внесення змін до Порядку визначення предмета закупівлі
Відповідно до пункту 11 частини першої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та для вдосконалення нормативно-правового забезпечення публічних закупівель наказом від 23.08.2019 № 1460 було внесено зміни в пункт 7 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17 березня 2016 року № 454, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 березня 2016 року за № 448/28578, а саме: викладено в такій редакції: «7. Визначення предмета закупівлі товарів і послуг, необхідних для проведення навчально-тренувальних зборів збірних команд України з видів спорту, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту всеукраїнського та міжнародного рівня, у тому числі заходів із фізкультурно-спортивної реабілітації осіб з інвалідністю, забезпечення участі національних збірних команд України в міжнародних спортивних змаганнях, а також висвітлення таких спортивних заходів з видів спорту осіб з інвалідністю та їх фізкультурно-спортивної реабілітації, здійснюється за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів або надання послуг окремо для кожного спортивного заходу (або забезпечення участі в ньому чи його висвітлення), якщо такий захід включено до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України». Даний наказ набув чинності 13.09.2019.
За матеріалами офіційного вебсайту «Ліга:Закон»
Зміни в розміщенні інформації про публічні закупівлі
Наказом Мінекономрозвитку «Про внесення змін до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» від 08.08.2019 № 1341, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 серпня 2019 року за № 986/33957, Мінекономрозвитку розробило зміни до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 18.03.2016 № 477.
Наказом передбачено введення нових термінів, зокрема: «автоматизоване робоче місце органів державного фінансового контролю» та «автоматизоване робоче місце централізованої закупівельної організації».
Окрім того, зміни, зокрема, передбачають, що: у разі, якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження електронних документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, то автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних форм з окремими полями. Оприлюднення інформації на вебпорталі електронна система закупівель здійснює втоматично; замовник, який не має можливості розмістити інформацію через авторизований електронний майданчик, відключений від електронної системи закупівель, повинен розмістити необхідну інформацію через інший авторизований електронний майданчик, а в разі відсутності такої можливості — через вебпортал Уповноваженого органу з питань закупівель.
За матеріалами редакції журналу «Радник в сфері державних закупівель»
У ProZorro — зміни у функціоналі для прекваліфікації
З 5 вересня в системі ProZorro на етапі прекваліфікації вилучено можливість завантажувати документи при винесенні замовником рішення щодо кожного з учасників. Протокол прекваліфікації, як це й передбачено законодавством, формуватиметься автоматично після завершення розгляду всіх тендерних пропозицій та ухвалення рішення щодо кожного з учасників. Інформація в протоколі міститиме рішення щодо кожного учасника та пояснення відхилення, які вніс замовник у відповідні електронні поля.
Зміни стосуються процедур, в яких передбачена прекваліфікація. Це — відкриті торги з публікацією англійською мовою, конкурентний діалог (перший етап), конкурентний діалог з публікацією англійською мовою (перший та другий етапи), відкриті торги на закупівлю енергосервісу, рамкова угода.
Згідно з процедурою прекваліфікації, замовник має обрати в системі одну з двох опцій: допустити до аукціону (другого етапу) або ж відхилити пропозицію у випадку невідповідності пропозиції. В другому випадкові замовник у відповідному електронному полі вручну вписує пояснення про причини відхилення пропозиції постачальника. Це допомагає постачальникам зрозуміти, яка саме невідповідність була в їхній тендерній пропозиції.
Після заповнення всіх необхідних полів замовник завершує розгляд пропозицій, натиснувши кнопку «Сформувати протокол розгляду пропозицій» (на різних майданчиках назва може різнитися). Після цього система автоматично формує протокол розгляду пропозицій на вебпорталі prozorro.gov.ua.
Вилучення можливості підвантажити документи до рішення щодо кожного постачальника спрямоване на забезпечення рівності прав на оскарження кожного учасника закупівлі.
За матеріалами офіційного вебсайту ProZorro
Послуги з теплопостачання надаватимуть за новими правилами
Відносини між теплопостачальною організацією та індивідуальним і колективним споживачем, що отримує послугу з постачання теплоенергії, регулюватимуть нові Правила надання послуги з постачання теплової енергії.
Вони, зокрема, визначають:
- вимоги до якості послуги;
- одиниці виміру обсягу спожитої споживачем теплової енергії;
- порядок оплати.
Ціною послуги є встановлений тариф на теплоенергію для споживача, що включає тарифи на виробництво, транспортування та постачання теплоенергії. Якщо Уповноважений орган ухвалив рішення про зміну тарифу, то виконавець має повідомити про це споживачам у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення тарифу (змін) у дію.
Також затверджено типові договори:
- з індивідуальним споживачем про надання послуги з постачання теплової енергії (із здійсненням обслуговування і поточного ремонту внутрішньобудинкової системи теплопостачання);
- з індивідуальним споживачем про надання послуги з постачання теплової енергії;
- з колективним споживачем про надання послуги з постачання теплової енергії;
- з власником (користувачем) будівлі про надання послуги з постачання теплової енергії.
Також затверджено типовий колективний договір про надання послуги з постачання теплової енергії.
За матеріалами офіційного вебсайту «Ліга:Закон»
Органам місцевого самоврядування оновлено форми документів бюджетного процесу
Наказом Міністерства фінансів України «Про внесення змін до деяких наказів Міністерства фінансів України» від 07.08.2019 № 336 внесено зміни до Правил складання паспортів, бюджетних програм місцевих бюджетів та звітів про їх виконання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 26 серпня 2014 року № 836.
Зокрема, зміни внесено до форм:
- паспорта бюджетної програми місцевого бюджету, яку застосовують з 01.01.2021;
- звіту про виконання паспорта бюджетної програми місцевого бюджету, яку застосовують з 01.01.2020.
Окрім того, оновлено Типову форму рішення про місцевий бюджет, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 3 серпня 2018 року № 668, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 серпня 2018 року за № 953
За матеріалами редакції журналу «Радник в сфері державних закупівель»
Завдяки діджиталізації процедура отримання адмінпослуг у будівництві стане публічною й прозорішою
Впровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за європейськими стандартами дасть можливість 24 години на добу і 7 днів на тиждень подавати документи й отримувати послугу в електронній формі. Таку інновацію впроваджують для мінімізації впливу чиновників та корупційної складової. Завдяки діджиталізації процедура отримання послуг стане публічною й прозорішою.
У законопроєкті, зокрема, передбачено:
- подання документів та отримання послуг в електронній формі 24 години на добу 7 днів на тиждень;
- запровадження електронної взаємодії між державними реєстрами за принципом «єдиного вікна»;
- включення до електронної системи контрольних примірників будівельних норм, національних стандартів, інших нормативних документів технічного характеру, які є обов’язковими для виконання;
- публічний доступ до інформації (крім персональних даних) через портал електронної системи.
За матеріалами офіційного вебсайту урядового порталу
Верховна Рада України спростила умови ведення бізнесу у сфері телекомунікацій
Верховна Рада України 18 вересня ухвалила в цілому законопроєкт, що має на меті зменшити зайвий адміністративний тиск на бізнес у сфері телекомунікацій. Так, зокрема, ухвалений законопроєкт покликаний узгодити положення Закону України про ліцензування господарської діяльності та Закону про телекомунікації.
Згідно із Законом України про ліцензування господарської діяльності, ліцензування діяльності у сфері телекомунікацій з 1 січня 2018 року більше не здійснюватиметься. Ухвалений Верховною Радою законопроєкт виключає із чинного Закону України про телекомунікації положення щодо необхідності процедури ліцензування при започаткуванні власної справи у сфері телекомунікацій. Водночас документ пропонує замінити ліцензування видів діяльності у сфері телекомунікації на надання повідомлення суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність у сфері телекомунікацій, про початок провадження діяльності.
За матеріалами офіційного вебсайту Мінекономрозвитку
Тарифи на теплову енергію встановлюють за новою процедурою
3 31 серпня набула чинності Постанова НКРЕКП від 23 серпня 2019 № 1734, якою затверджено нову Процедуру встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання (далі — Процедура).
У документі взято до уваги вимоги чинного законодавства щодо необхідності встановлення тарифів на рівні, який покриває економічно обґрунтовані витрати з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії.
Для встановлення тарифів ліцензіати мають провести відкрите обговорення із залученням місцевих органів виконавчої влади та подати до НКРЕКП у друкованому та електронному вигляді заяву щодо встановлення/коригування тарифів, розрахунки тарифів з відповідними розрахунковими, підтвердними й обґрунтованими матеріалами та документами, які оформлюють відповідно до вимог порядку, затвердженого Постановою НКРЕКП від 25 червня 2019 року № 1174, та цієї Процедури.
Зміна тарифів може відбуватись за обставин, що впливають або можуть вплинути на результати діяльності ліцензіата в період дії тарифів, а саме в разі:
- зміни обсягів виробництва, транспортування, постачання більше ніж на 5 % або зміни рівня втрат теплової енергії відповідно до встановлених методик (порядків);
- зміни в установленому порядку інвестиційної програми ліцензіата, якщо це призводить до зміни тарифів більше ніж на 2 % від установленого рівня;
- зміни протягом строку дії тарифів величини окремих витрат, пов’язаних із провадженням ліцензованої діяльності, через причини, які не залежать від ліцензіата, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, мінімальних обов’язкових гарантій в оплаті праці, орендної плати та амортизаційних відрахувань тощо, за умови, що сумарно це призвело до зміни тарифних витрат більше ніж на 2 %;
- невиконання або виконання не в повному обсязі ліцензіатом інвестиційної програми в попередніх періодах та/або відсутність схваленої у встановленому порядку інвестиційної програми, що є підставою для встановлення (перегляду) тарифу шляхом його зміни в бік зменшення;
- зміни протягом періоду, який кратний кварталу (три, шість або дев’ять місяців), ціни на паливно-енергетичні ресурси (зокрема природний газ), якщо це призводить до зміни загальних тарифних витрат більше ніж на 2 %.
Тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання можуть бути розраховані та встановлені за спрощеним порядком відповідно до положень Порядку формування тарифів. Строк дії тарифів, розрахованих за спрощеним порядком, не може перевищувати 1 рік.
За матеріалами офіційного вебсайту «Ліга:Закон»
Громадськість матиме можливість контролювати видатки на ремонт доріг
«Прозора інфраструктура» — це портал відкритих даних про інфраструктурні проєкти, які впроваджують за державні кошти. Зараз на порталі розкривають дані про ремонт та будівництво автомобільних доріг державного та місцевого значення.
Завдяки співпраці Міністерства цифрової трансформації та USAID/UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність в державному управлінні та послугах/TAPAS» цей модуль буде вдосконалено й доповнено функціями, які дадуть можливість Мінінфраструктури, представникам бізнесу, журналістам та громадськості отримувати комплексну інформацію про стан дорожньої галузі або конкретного проєкту, проводити якісний моніторинг та контроль за використанням публічних коштів.
Що зміниться після передачі порталу до Міністерства інфраструктури? Відтепер, окрім даних про тендери з ProZorro, вебпортал отримуватиме дані з Єдиного вебпорталу використання публічних коштів spending.gov.ua. Це дасть можливість моніторити реальні витрати за проєктами.
Державні адміністрації всіх областей України розкриватимуть інформацію на порталі. Наразі це роблять тільки 6 з-поміж 24.
Буде додано модуль, який дасть можливість будь-кому легко отримати інформацію щодо ремонту доріг державного та місцевого значення. База даних порталу буде доповнена інформацією про будівництво та ремонт доріг від початку роботи ProZorro в Укравтодорі (від 2016 року), що дасть можливість мати ще повнішу картину щодо учасників ринку.
Модернізований вебпортал «Прозора інфраструктура» з розширеним функціоналом аналітичного модуля почне працювати за півроку. Оновлений інструмент дасть можливість побачити, як відбуваються закупівлі дорожніх робіт, та дізнатися інформацію про конкурентів. Завдяки порталу громадські активісти також зможуть контролювати ефективність використання публічних коштів під час впровадження інфраструктурних проєктів та виявляти ризики корупції.
За матеріалами офіційного вебсайту урядового порталу
Прийнято Закон про добровільність застосування національних стандартів
Народні обранці доручили узгодити національну систему стандартизації з міжнародною та європейською практиками.
Відповідний Закон (проєкт № 1068) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про стандартизацію» було прийнято 20 вересня.
Положення Закону спрямовані на узгодження національної системи стандартизації з міжнародною та європейською практиками. Ідеться, зокрема, про:
- добровільність застосування національних стандартів;
- недопущення погодження проєктів національних стандартів з державними органами;
- недопущення нормативно-правового регулювання відносин, пов’язаних з розробленням стандартів підприємств, установ та організацій і технічних умов;
- скасування галузевої стандартизації, у зв’язку з чим протягом 15 років центральні органи виконавчої влади мають право у відповідних сферах діяльності та в межах своїх повноважень перевіряти, переглядати свої галузеві стандарти для переведення їх на національний рівень або на рівень підприємств чи скасування.
Добровільне застосування стандартів відповідає вимогам Угоди про технічні бар’єри в торгівлі СОТ, а також європейським принципам стандартизації.
Відповідно до європейської практики посилання на певні стандарти в актах законодавства, зокрема директивах ЄС, є поодинокими випадками. При цьому застосування відповідних стандартів є обов’язковим.
Згідно із Законом, законодавчі акти не повинні містити положень, які передбачають:
- що продукція, процеси, послуги мають виготовляти, проводити, надавати відповідно до нормативних документів (національних стандартів, кодексів усталеної практики, галузевих нормативних документів, стандартів, прийнятих підприємствами, установами та організаціями) без посилання на відповідні нормативні документи;
- погодження національних стандартів, стандартів, кодексів усталеної практики і технічних умов підприємств, установ та організацій з будь-якими установами;
- процедури розроблення (зокрема вимоги щодо змісту, форми, структури, погодження), прийняття, перевірки, перегляду, скасування та застосування стандартів, кодексів усталеної практики й технічних умов, прийнятих підприємствами, установами та організаціями;
- нагляд за дотриманням стандартів та штрафні санкції за недотримання вимог стандартів.
Закон набирає чинності через один рік з дня його опублікування, крім окремих пунктів розділу I цього Закону, які набирають чинності через три роки з дня опублікування цього Закону.