Головною темою для обговорення у сфері державних закупівель у жовтні 2015 року стали зміни до Закону України «Про здійснення державних закупівель» (далі — Закон), що набули чинності 30.09.2015, регламентовані Законом України «Про внесення змін до деяких законів України у сфері державних закупівель щодо приведення їх у відповідність з міжнародними стандартами та вжиття заходів з подолання корупції» від 15.09.2015 № 679-VIII.
Звичайно, веб-портал Уповноваженого органу як головний інструментарій провадження діяльності у сфері державних закупівель також зазнав низки змін. У даній статті ми розглянемо нововведення веб-порталу Уповноваженого органу, які покликані впровадити в практику змінені норми Закону.
Перелік документів для оприлюднення розширено
Так, ч. 1 ст. 10 Закону визначено необхідність оприлюднювати нові документи на веб-порталі Уповноваженого органу: протокол оцінки (цінових пропозицій), зміни до запиту цінових пропозицій.
Тому для забезпечення можливості виконання нововведених законодавчих вимог веб-портал Уповноваженого органу впроваджує нові додаткові функції, якими будуть користуватися замовники для розміщення вищезазначених документів.
Оприлюднюють такі документи як супровідні. Тобто додають файлом у розширенні (форматі) rtf; doc; docx. У процедурах закупівлі, розпочатих від 30.09.2015, оприлюднюється протокол оцінки. Будьякий інший формат документів система не приймає.
Порядок розміщення нових документів на безкоштовному Веб-сервісі
Отже, щоб розмістити через безкоштовний Вебсервіс протокол оцінки пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій), зміни до запиту цінових пропозицій, необхідно після входу в систему знайти оголошення про проведення процедури закупівлі, до якого і буде «підв’язуватись» необхідний документ. Це можна зробити, знайшовши відповідне оголошення в загальному переліку або відсортувавши закупівлю за номером оголошення про проведення (номер стартового) (рис. 1).
Далі, після натискання на іконку додавання документа , з’явиться розділ «Створення документа до закупівлі», в якому потрібно обрати відповідний документ для оприлюднення (рис. 2).
Після вибору необхідного документа потрібно натиснути кнопку «Далі» та за допомогою кнопки «Выберите файл» на власному комп’ютері обрати документ, який оприлюднюють, завантажити його і натиснути кнопку «Створити» (рис. 3).
Далі на головній сторінці Веб-сервісу замовника відображається новостворений документ з відповідним статусом. Після перевірки документа системою наступного дня поданий документ отримує статус «В черзі». Якщо під час оприлюднення документа замовник зробив усе правильно, то через три робочих дні, згідно з графіком оприлюднення документів на веб-порталі Уповноваженого органу, статус документа зміниться на «Оприлюднено».
Зі статусами документів та етапами, в яких перебуває поданий на оприлюднення документ, ви можете ознайомитися в статті «Типові помилки при роботі з безкоштовним Веб-сервісом», що розміщена в журналі № 12 (39) за грудень 2014 року на стор. 15–20.
Яку інформацію потрібно розміщувати в роз’ясненні до запиту цінових пропозицій
Зверніть увагу! Норма надання роз’яснення до запиту цінових пропозицій не передбачена Законом. У частині 2 статті 36 Закону передбачено тільки внесення змін до запиту цінових пропозицій.
Проте пунктом 3 статті 18 Закону визначено, що в разі отримання замовником, генеральним замовником звернення з вимогою щодо усунення порушень під час проведення процедури закупівлі замовник, генеральний замовник повинні повідомити заявникові про рішення, прийняті за результатами розгляду звернення, та одночасно протягом одного робочого дня з дня прийняття такого рішення подати його разом зі зверненням для оприлюднення на веб-портал Уповноваженого органу.
Отже, можна дійти висновку, що функція системи веб-порталу оприлюднення роз’яснення до запиту цінових пропозицій — це можливість оприлюднювати рішення комітету з конкурсних торгів разом зі зверненням про відхилення звернення учасника (з обґрунтуванням підстав) щодо усунення порушень під час проведення поцедури запиту цінових пропозицій.
Розміщення нових документів через Кабінет замовника
Для подання протоколу оцінки пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій), змін до запиту цінових пропозицій через платний доступ до системи веб-порталу Уповноваженого органу (Кабінет замовника) необхідно у відповідній процедурі закупівлі в розділі «Супровідні документи» обрати з меню, що випадає, кнопку з назвою відповідного документа і натиснути кнопку «Створити» (рис. 4).
Зверніть увагу! У Кабінеті замовника назви супровідних документів зазначають абревіатурою: ПО — це протокол оцінки, ЗЗЦП — рішення замовника щодо усунення порушень до запиту цінових пропозицій, РЗЦП — роз’яснення до запиту цінових пропозицій.
Натиснувши кнопку «Обрати», замовник з власного комп’ютера завантажує необхідний документ, після чого йому потрібно натиснути кнопку «Створити» (рис. 5).
У Кабінеті замовника подана інформація відображається у статусі «В черзі» (рис. 6) та після опрацювання системою отримує статус «Прийняте». Тільки після присвоєння даного статусу документ вважається оприлюдненим.
Зверніть увагу! Веб-портал видалив функцію редагування замовником поданого ним супровідного документа до того часу, доки такий документ знаходиться в статусі «В черзі» (іконка ).
Тобто відтепер для виправлення помилки, допущеної при оформленні супровідного документа, замовникові необхідно видалити супровідний документ з помилкою і подати заново правильний варіант.
Розміщуємо додаток до річного плану на безкоштовному Веб-сервісі
Якщо у змінах до Закону визначено необхідність оприлюднювати протокол оцінки, змін до запиту цінових пропозицій, то статтею 4 Закону знову не встановлено жодних вимог щодо додатка до річного плану. Але звертаємо увагу на те, що в Інструкції щодо заповнення форми річного плану, затвердженій наказом Мінекономрозвитку від 15.09.2014 № 1106, встановлено, що додаток до річного плану є його невід’ємною частиною. Його необхідно готувати за формою річного плану закупівель, які здійснюють без проведення процедур закупівель, а завіряти підписом уповноваженої особи замовника (голови комітету з конкурсних торгів або особи, яка виконує його обов’язки). Додаток до річного плану замовник оприлюднює на власному веб-сайті або за його відсутності на вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів щокварталу.
Отже, відповідно до законодавства річний план разом з додатком і всіма змінами потрібно оприлюднювати на веб-порталі Уповноваженого органу. А також додатково додаток до річного плану замовник оприлюднює на власному веб-сайті або за його відсутності на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів щокварталу. З особливостями підготовки додатка до річного плану можна ознайомитись у журналі № 12 (39) за грудень 2014 року на стор. 30–31.
Для того щоб розмістити додаток до річного плану за допомогою Веб-сервісу, необхідно натиснути на кнопку «Новий документ», яка відображена на лівій панелі управління (рис. 7).
Потім обираємо необхідний рік та тип документа «Додаток до річного плану» (рис. 8).
Наступний крок — це завантаження з комп’ютера вже сформованого файла у форматі pdf. Потім натискаємо кнопку «Створити» (рис. 9).
Розміщуємо додаток до річного плану через Кабінет замовника
Із дотриманням вищезазначених норм було внесено зміни до системи веб-порталу Уповноваженого органу, а саме додано окрему кнопку для оприлюднення додатка до річного плану в Кабінеті замовника. Дана функція знаходиться в розділі «Плани закупівель» (рис. 10).
Наступний крок — обираємо необхідний тип документа («Додаток до річного плану»), рік та прикріплюємо файл у форматі pdf, який завантажуємо з комп’ютера. Натискаємо функцію «Створити план закупівлі» (рис. 11).
Отже, веб-портал Уповноваженого органу поступово пристосовує функціонал свого ресурсу до нововведень у Законі. Редакція журналу «Радник в сфері державних закупівель» й надалі слідкуватиме й знайомитиме своїх читачів з останніми змінами в законодавстві та механізмом їх реалізації.