У статті «Як ділити закупівлю на лоти: нюанси та помилки» [випуск журналу № 6 (93) за червень 2019 року на стор. 18–24] ми з вами виявили та розглянули помилки, яких припускаються замовники, оголошуючи лотові закупівлі.
Тож для запобігання та недопущення в майбутньому порушень замовниками при проведенні торгів за лотами розглянемо поетапне створення документів процедури, зокрема на закупівлю охоронних послуг, на одному з майданчиків електронних закупівель.
Крок 1
Почнемо із заповнення форми річного плану закупівлі, а саме його частини, що стосується інформації про предмет закупівлі, очікуваної вартості та кодів класифікатора (рис. 1).
Необхідно зазначити, що в полі «Конкретна назва предмета закупівлі» прописують й основну назву закупівлі, тобто за четвертою цифрою ДК 021:2015, і найменування та необхідні коди щодо кожного лота, тому що у формі річного плану відсутні спеціальні поля для цієї інформації щодо кожного з лотів окремо. Суму очікуваної вартості лотової закупівлі у формі річного плану також зазначають загальну для всіх лотів (рис.6). Увага! Технічні аспекти створення річного плану для лотової закупівлі замовникам необхідно уточнювати у представників електронного майданчика, який використовує замовник: використовуйте гарячі лінії для надання консультацій (технічної підтримки) майданчиками. Після опублікування інформація про предмет закупівлі у формі річного плану матиме такий вигляд, як на рис. 2 (приклади можна переглянути в річних планах № UA-P-2018-02-27-002172-a та № UA-P-2019-02-26-000536-c.
Крок 2
Наступним документом є форма оголошення про проведення закупівлі, при заповненні якої замовникові необхідно зазначити про те (поставити відмітку), що це закупівля мультилотова (рис 3).
Крок 3
Далі в полі «Узагальнена назва закупівлі» потрібно написати основне найменування предмета закупівлі (рис. 4).
Крок 4
З форми оголошення нижче видно, що після встановлення «галочки» в полі «Мультилотова закупівля» стала доступною для заповнення інформація стосовно конкретного лота, зокрема узагальнена назва лота, в якій визначаємо вже саме код ДК 021:2015 і назву певного лота (рис. 5).
Крок 5
Далі в цій же формі зазначають конкретну назву предмета закупівлі, тобто щодо певного лота. Обов’язковим для заповнення є поле «Класифікатори», в якому вибирають із вбудованого в систему електронних закупівель довідника код за ДК 021:2015, що відповідає назві основного предмета закупівлі, а не назві лота (рис. 6).
Якщо ж зазначити код конкретного лота, то в пункті 4 «Коди відповідних класифікаторів предмета закупівлі (за наявності)» звіту про результати проведення процедури закупівлі за цим лотом буде сформовано лише код і найменування цього лота (наприклад, 79713000-5 «Послуги з охорони об’єктів та особистої охорони»), а код і назва основного предмета закупівлі (7971000-4 «Охоронні послуги») не відображатимуться. У такому випадкові зміст річного плану та звіту про результати проведення процедури закупівлі не збігатимуться в частині зазначення коду й найменування основного предмета закупівлі.
Крок 6
Після заповнення всієї необхідної інформації щодо лота 1 замовникові для внесення даних стосовно лота 2 потрібно внизу форми оголошення про проведення закупівлі натиснути на кнопку «Додати новий лот» або «Копіювати лот» (рис. 7).
Крок 7
Заповнивши та перевіривши всі дані в оголошенні про проведення закупівлі, замовник натискає кнопку «Оголосити закупівлю», після чого закупівля отримує відповідний ID-код (наприклад, UA-2018-02-27-002242-с). Тепер вона доступна для перегляду на сайті електронної системи ProZorro (рис. 8).
На сторінці оголошеної закупівлі інформація про лоти та предмет закупівлі матиме такий вигляд (рис. 9).
Крок 8
При укладенні договору про закупівлю замовникові в ньому необхідно зазначити найменування предмета закупівлі за конкретним лотом і суму цього ж лота, а не загальну суму закупівлі.
Договір про закупівлю укладають щодо кожного лота окремо, крім випадку, визначеного в листі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02.08.2017 № 3304-06/26774-06 «Щодо здійснення закупівель за окремими частинами предмета закупівлі (лотами)», відповідно до якого: якщо переможцем за всіма лотами є один суб’єкт, то замовник може укласти один договір про закупівлю за умови, що така можливість була передбачена тендерною документацією та проектом договору. Зауважимо, що в даному випадкові замовник уже завчасно, тобто на етапі розроблення тендерної документації, повинен передбачати ситуацію, в якій за декількома лотами буде один переможець.
Крок 9
На своєму електронному майданчикові замовник розміщує договір про закупівлю окремо під кожен лот. Навіть якщо укладено один договір на всі лоти (зважаючи на положення згаданого вище листа Мінекономрозвитку), то в цьому договорі повинна бути визначена сума щодо кожного лота окремо, а сам документ договору розміщено на «закладці» відповідного лота. Такої вимоги щодо укладення та розміщення договору необхідно дотримуватись, бо після розміщення договору в електронній системі закупівель на «закладці» кожного лоту формується окремий звіт про результати проведення процедури закупівлі, в якому буде зазначено суму тільки за цим лотом, яка повинна обов’язково збігатися із сумою, зазначеною в самому документі договору про закупівлю (рис. 10).
Як видно з рис. 10, звіт про результати проведення процедури закупівлі, сформований за лотом 1 — «Послуги з охорони об’єктів та особистої охорони» (код 79713000-5), містить основну назву і код предмета закупівлі, визначені в пункті 4 форми звіту, та конкретну назву предмета закупівлі (пункт 3 форми звіту), а також сума в пункті 16 звіту відповідає сумі, вказаній в договорі про закупівлю.
Таким чином, визначення предмета закупівлі та правильне відокремлення лотів (у разі їх наявності) є важливим етапом проведення процедури торгів, який потребує уважності та ретельності від замовників і впливає на результативність проведення торгів та ефективність витрачання бюджетних коштів.
Статті автора публікації щодо визначення предмета закупівлі:
- «Визначення предмета закупівлі та виокремлення лотів: нюанси та помилки» — випуск журналу № 5 (92) за травень 2019 року, стор. __–__;
- «Проведення торгів за окремими частинами предмета закупівлі (лотами)» — випуск журналу № 7 (82) за липень 2018 року, стор. 26–29;
- «Контрольні функції органів Держказначейства у сфері публічних закупівель» — випуск журналу № 11 (62) за листопад 2016 року, стор. 30–34.