Мінекономрозвитку оприлюднило листа щодо застосування санкцій

Редакція
1843
11 Жовтня 2018
Мінекономрозвитку оприлюднило листа щодо застосування санкцій
1843
11 Жовтня 2018

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України оприлюднило лист інформативного характеру (вих. № 3304-04/39245-06) від 07.09.2018 для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, підприємств та інших суб’єктів сфери публічних закупівель щодо застосування санкцій. Далі редакція журналу пропонує читачам ознайомитися з повним текстом зазначеного інформативного листа й коментарями редакції щодо порушених у ньому питань.

 

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
(Мінекономрозвитку)
вих. № 3304-04/39245-06 від 07.09.2018

Органи державної влади, органи місцевого
самоврядування, установи, організації,
підприємства та інші суб’єкти сфери
публічних закупівель

Щодо застосування санкцій

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України відповідно до пункту 12 частини першої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» з метою надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері закупівель, додатково до листа від 19.06.2018 № 3304-04/26252-07, який розміщений на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу з питань закупівель, повідомляє, що при здійсненні закупівель відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» замовникам необхідно ураховувати вимоги Закону України «Про санкції» (далі — Закон) та Указу Президента від 21.06.2018 № 176/2018 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 червня 2018 року «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (далі — рішення РНБО).

При цьому пунктом 2 рішення РНБО встановлено застосувати персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до окремих фізичних і юридичних осіб та внести зміни до санкцій, застосованих відповідно до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 травня 2018 року «Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів». Під час здійснення публічних закупівель замовники повинні безумовно дотримуватися вимог законодавства та інших нормативно-правових актів з питань діяльності у відповідній сфері, зокрема Закону України «Про санкції», Указів Президента України, рішення Ради національної безпеки і оборони України щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), уведеного в дію Указом Президента України від 14 травня 2018 року № 126, виклавши додатки 1 та 2 до зазначеного рішення у редакціях, що додаються.

Так, до суб’єктів, визначених пунктами 658, 659, 660, 661, 695, 696 додатка 1 до рішення РНБО (фізичних осіб), застосовано, зокрема заборону здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб — резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також державних закупівель у інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом.

До суб’єктів, визначених пунктами 1, 14, 28, 32, 35, 51, 60, 65 додатка 2 до рішення РНБО (юридичних осіб), застосовано, зокрема заборону здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб — резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб.

До суб’єктів, визначених пунктами 96, 97, 134, 136, 137, 138, 230, 236, 271–279, 280–289, 290–299, 300–309, 310–319, 320–329, 330–340, 341–351, 360, 361, 370–373, 380, 381, 394–399, 400–403, 416–428, 436–449, 480, 711–721, 755 додатка 2 до рішення РНБО, застосовано, зокрема заборону здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб — резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких перебуває у власності іноземної держави, а також державних закупівель в інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно із Законом.

До суб’єктів, визначених пунктами 458, 459, 460–469, 470–479 застосовано, зокрема інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим цим Законом (заборона здійснення державних закупівель товарів, послуг, робіт та використання державними органами, підприємствами, установами і організаціями України програмних продуктів «Система управління підприємством Афіна», «Система зведення та аналізу звітності Афіна», «Система управління бюджетною установою Афіна», «Система управління підприємством Афіна-Сіквел», «Система управління бюджетною установою Афіна-Сіквел», «Система управління Афіна-Сіквел для бюджетних установ», «Система управління Афіна-Сіквел для підприємств», «Система управління підприємством jSolutions», «Система управління бюджетною установою jSolutions», «Система управління jDapyc (“джейПарус”)», «Система управління бюджетною установою jriapyc-Бюджет (“джейПарус-Бюджет”)», «Комплексна система автоматизації управління бюджетною установою Парус-Бюджет, версія 8», «Комплексна система автоматизації управління підприємством Парус-Підприємство, версія 8»).

Директор департаменту
регулювання публічних закупівель
Мінекономрозвитку Лілія Лахтіонова

Таким чином, Указом Президента України від 21.06.2018 № 176/2018 введено в дію нове Рішення Ради національної безпеки і оборони України (далі — РНБО) від 21 червня 2018 року «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (набрання чинності — 21.06.2018).

  • У даному рішенні викладено додатки 1 та 2 до Рішення РНБО від 02.05.2018 «Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеного в дію Указом Президента України від 14.05.2018 № 126/2018 у новій редакції.
  • У додатку 1 до Рішення РНБО від 28.04.2017 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», уведеного в дію Указом Президента України від 15.05.2017 № 133/2017, позицію 907 виключено.

Таким чином, наразі маємо три чинних акти РНБО про застосування персональних санкцій, які стосуються заборони здійснення державних закупівель (далі— санкція).

  • Строк дії санкцій та відповідні рішення РНБО для зручності наведено у формі таблиці.

Строк дії санкцій, введених рішеннями РНБО

  • Санкція є персональною. Що це означає?

Усі санкції, передбачені Рішенням РНБО від 28.04.2017, Рішенням РНБО від 02.05.2018 та Рішенням РНБО від 21.06.2018, є персональними. Це означає, що, по-перше, вони стосуються виключно названих у цих рішеннях осіб і не стосуються їхніх родичів, партнерів, засновників, учасників і т. д. Санкція у формі заборони державних закупівель поширюється лише на прямі договори з особами, до яких вона застосована (тобто договори без посередників, незалежно від їх ціни).

  • Суб’єкт під санкціями. Яку продукцію (роботи, послуги) не можна у нього купувати?

Оскільки санкція є персональною, вона поширюється на закупівлю будь-якого товару, роботи чи послуги в особи, до якої вона застосована, незалежно від їх різновиду та країни походження.

  • Чи є повна заборона на придбання продукції (робіт, послуг) у резидентів Російської федерації (далі — РФ)?

В Україні немає генерального табу на ввезення товарів з РФ, придбання їх у резидентів РФ чи в суб’єктів, кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни РФ.

  • Якщо читаємо Рішення РНБО, а у нас виникають сумніви?

Будь-які сумніви замовника з приводу (не)застосування санкцій до конкретного учасника можна вирішити в результаті звернення до РНБО по роз’яснення її рішення стосовно конкретного підприємства чи особи.

  • Як перестрахуватися замовникові?

Замовникам доцільно включити до складу тендерної документації загальний перелік санкційного законодавства, запитавши в учасників довідку (інформацію) довільної форми про відсутність обставин, що перешкодять укладенню та виконанню договору про закупівлю [приклад — на стор. 22 у випуску журналу № 8 (83) за серпень 2018 року]. Така довідка буде нагадуванням як самим учасникам, так і членам тендерного комітету (уповноваженій особі) замовника про обставини, які підлягають перевірці на етапі кваліфікації та повторно безпосередньо перед укладенням договору.

  • Договір з особою із «санкційного списку».

Договір з учасником під персональними санкціями можна розцінювати як такий, що порушує публічний порядок і залежно від конкретних обставин може бути визнаний нікчемним або недійсним у судовому порядку (стаття 228 ЦК України).

  • У процесі виконання договору особу було внесено до «санкційного списку».

Якщо постачальник, що не виконав договір, підпав під санкцію у вигляді заборони участі в публічних закупівлях (а також інші санкції, які унеможливлюють укладення договору про публічні закупівлі: зупинення торговельних операцій, заборона встановлення ділових контактів і т. д.), то зобов’язання за таким договором припиняється неможливістю його виконання (стаття 607 ЦК України), якщо тільки не відбудеться заміна боржника в результаті правонаступництва.

  • Здійснення розрахунків задоговором з особою із «санкційного списку».

Навіть якщо договір із особою під санкціями і буде укладено, жодну копійку з державних рахунків (чи в Казначействі, чи в комерційних банках) на його виконання не пропустять.

  • Навіть якщо договір із особою під санкціями і буде укладено, жодну копійку з державних рахунків (чи в Казначействі, чи в комерційних банках) на його виконання не пропустять.

Звичайно, що так. Санкції — це питання національної безпеки, а рішення про їх введення — обов’язкове до виконання (статті 1, 5 Закону України «Про санкції»).

РЕКОМЕНДАЦІЯ

Для правильного застосування санкційного законодавства в цілому (як замовниками, так і учасниками торгів) слід звернутись до відповідних публікацій, що виходили друком у попередніх випусках журналу «Радник в сфері державних закупівель».


Додатково з інформацією з питань санкційного законодавства можна ознайомитися у статтях:

– «Економічні санкції і державні (публічні) закупівлі» — випуск журналу № 8 (59) за серпень 2016 року, стор. 18–21;
– «Лист МЕРТУ щодо застосування нових санкцій» — випуск журналу № 7 (70) за липень 2017 року, стор. 46;
– «Мінекономрозвитку оприлюднило інформативного листа щодо застосування санкцій» — випуск журналу № 7 (82) за липень 2018 року, стор. 41.
– «Санкції та інші обмеження в публічних закупівлях» — випуск журналу № 8 (83) за серпень 2018 року, стор. 14–24.
Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)