Коли необхідно обов’язково проводити міжнародну процедуру закупівлі

Крістіна Бєлякова
894
15 Серпня 2017
Коли необхідно обов’язково проводити міжнародну процедуру закупівлі
894
15 Серпня 2017

У частині 4 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) встановлено, що оголошення про проведення процедури закупівлі у строки, установлені в частині першій цієї статті (не пізніше 30 календарних днів), обов’язково додатково оприлюднюють на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну:

  • для товарів і послуг — 133 тисячам євро;
  • для робіт — 5 150 тисячам євро.

Курс євро визначається згідно з офіційним курсом Національного банку України, установленим на день надання для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі. Отже, відповідно до Закону замовник не проводить звичайні відкриті торги, а проводить процедуру закупівлі за іншим алгоритмом, передбаченим Законом. Це так звані в колах закупівельників міжнародні торги. З алгоритмом проведення такої процедури ви можете ознайомитися в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 4 (55) за квітень 2016 року на стор. 21–24. У даній статті зупинимось на випадках, коли за Законом замовник зобов’язаний провести міжнародну закупівлю.

Детальний розгляд частини 4 статті 10 Закону дає змогу дійти висновку, що замовник зобов’язаний оприлюднити на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг — 133 тисячам євро, для робіт — 5 150 тисячам євро. Отже, прив’язка в даній частині — саме до очікуваної вартості закупівлі.

Згідно з пунктом 20 частини 1 статті 1 Закону, публічна закупівля (далі — закупівля) — придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом. Далі в частині першій статті 12 Закону встановлено, що закупівля може відбуватися із застосуванням однієї з таких процедур: відкриті торги; конкурентний діалог; переговорна процедура закупівлі. Звертаємо увагу, що окремо в Законі не визначено процедуру міжнародних торгів. З чого можна дійти висновку, що, оскільки в частині 4 статті 10 Закону відсутнє посилання на вартість предмета закупівлі, замовник приймає рішення про проведення міжнародної процедури закупівлі, виходячи з очікуваної вартості саме процедури закупівлі.

Розглянемо приклади

Приклад перший.

Наприклад, на початку року замовник планує провести закупівлю послуг на суму, еквівалентну, умовно кажучи, 233 тисячам євро. Отже, з даного прикладу можна дійти висновку, що в такому випадку, оскільки вартість закупівлі перевищує пороги, передбачені в частині 4 статті 10 Закону, замовник обов’язково додатково оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі англійською мовою.

Приклад другий.

На початку року замовник планує провести закупівлю послуг вартістю, яка є еквівалентною 130 тисячам євро. Зважаючи на те, що вартість закупівлі не перевищує пороги, передбачені в частині 4 статті 10 Закону, замовник проводить звичайні відкриті торги. У разі якщо протягом року на ці ж послуги замовникові додатково виділять кошти в розмірі, що є еквівалентом, наприклад, 100 тисяч євро, тоді за аналогією виходить, що вартість закупівлі не перевищує пороги, передбачені в частині 4 статті 10 Закону, а значить замовник також проводить звичайні відкриті торги.

Третій приклад.

Замовникові на початку року за постійним кошторисом на придбання товару виділено кошти в сумі, еквівалентній 150 тисяч євро. Але замовник протягом року у зв’язку з постійним коливанням ціни товару на ринку планує провести поквартально три процедури закупівлі в еквіваленті по 50 тисяч євро кожна. Таким чином, у разі якщо взяти вартість кожної закупівлі, замовник проводить три звичайні процедури відкритих торгів, оскільки вартість кожної окремої закупівлі не перевищує пороги, передбачені в частині 4 статті 10 Закону. Звертаємо увагу, що, діючи таким чином, замовник не порушує вимогу частини 7 статті 2 Закону, в якій зазначено, що заборонено придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом, та укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом. Також замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону. А в нашому прикладі замовник у будь якому випадку проводить процедуру відкритих торгів, але тоді, коли це необхідно, тож порушення Закону тут немає.

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)