Діяльність централізованох закупівельної організації

Ірина Антонова
2135
8 Лютого 2017
Діяльність централізованох закупівельної організації
2135
8 Лютого 2017

Згідно з нормами Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон, Закон про публічні закупівлі), Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 № 928 (далі — Постанова) затверджено Порядок реалізації пілотного проекту з організації діяльності централізованої закупівельної організації (далі — Порядок, Порядок реалізації пілотного проекту з організації діяльності централізованої закупівельної організації). У цій статті редакція журналу пропонує читачам розглянути детальніше зазначений нормативний документ, аби зрозуміти, на яких підставах та для чого створено першу в Україні централізовану закупівельну організацію.

Порядок реалізації пілотного проекту з організації діяльності централізованої закупівельної організації визначає особливості діяльності централізованої закупівельної організації (далі — закупівельна організація, ЦЗО) в інтересах Секретаріату Кабінету Міністрів України та центральних органів виконавчої влади (далі — замовники) в межах реалізації пілотного проекту з організації діяльності закупівельної організації (далі — пілотний проект).

Наразі участь у централізованих закупівлях у пілотному режимі братимуть Секретаріат Кабінету Міністрів України, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади.

Витяг із Закону України від 17.03.2011 № 3166-VI «Про центральні органи виконавчої влади» 

Систему центральних органів виконавчої влади складають міністерства України та інші центральні органи виконавчої влади. Система центральних органів виконавчої влади є складовою системи органів виконавчої влади, вищим органом якої є Кабінет Міністрів України (частина 1 статті 1 Закону).

Центральні органи виконавчої влади утворюються для виконання окремих функцій з реалізації державної політики як служби, агентства, інспекції (частина 1 статті 16 Закону).

Антимонопольний комітет України, Фонд державного майна України, Державний комітет телебачення і радіомовлення України є центральними органами виконавчої влади зі спеціальним статусом. Інші центральні органи виконавчої влади зі спеціальним статусом можуть бути утворені Кабінетом Міністрів України (частина 1 статті 24 Закону).


При цьому Секретаріат Кабінету Міністрів України та центральні органи виконавчої влади самостійно приймають рішення про участь у реалізації пілотного проекту. Тобто для визначених Постановою замовників участь у реалізації проекту з організації діяльності закупівельної організації є правом, а не обов’язком.

На виконання пункту 4 Постанови наказом Мінекономрозвитку України від 30.11.2016 № 2015 створено державну установу «Професійні закупівлі» (код ЄДРПОУ — 40996564), яка виконуватиме функції ЦЗО.

Також положеннями Постанови передбачено, що централізована закупівельна організація може здійснювати закупівлю товарів і послуг згідно з переліком, затвердженим Міністерством економічного розвитку і торгівлі України. Перелік товарів і послуг, закупівлю яких може здійснювати централізована закупівельна організація, а саме державна установа «Професійні закупівлі», МЕРТУ затвердило наказом від 12.01.2017 № 20 «Про організацію діяльності централізованої закупівельної організації».


МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
(Мінекономрозвитку України)
НАКАЗ
12.01.2017 № 20

Про організацію діяльності централізованої закупівельної організаціїв рамках реалізації пілотного проекту

Відповідно до пункту 36 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі», на виконання постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію пілотного проекту з організації діяльності централізованої закупівельної організації» від 23.11.2016 № 928 НАКАЗУЮ:

  1. Визначити Державну установу «Професійні закупівлі» юридичною особою, відповідальною за виконання функцій централізованої закупівельної організації (далі — ЦЗО), у рамках реалізації пілотного проекту.
  2. Затвердити перелік товарів і послуг, закупівлю яких може здійснювати ЦЗО, що додається.
  3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Нефьодова М. Є.
    Перший віце-прем’єр-міністр України – Міністр           С. І. Кубів

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 12.01.2017 № 20

ПЕРЕЛІК товарів і послуг, закупівлю яких може здійснювати централізована закупівельна організація

Код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»Код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»
122850000-3швидкозшивачі та супутнє приладдя
230190000-7офісне устаткування та приладдя різне
330210000-4машини для обробки даних (апаратна частина)
430230000-0комп’ютерне обладнання
533740000-9засоби для догляду за руками та нігтями
633760000-5туалетний папір, носові хустинки, рушники для рук і серветки
739110000-6сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них
839710000-2електричні побутові прилади
939810000-3ароматизатори та воски
1039830000-9продукція для чищення
1150730000-1послуги з ремонту і технічного обслуговування охолоджувальних установок
1260120000-5послуги таксі
1379530000-8послуги з письмового перекладу
1479540000-1послуги з усного перекладу

Директор департаменту регулювання державних закупівель                                                       
О. Є. Стародубцев

Завдання централізованої закупівельної організаці

Створена в межах зазначеного пілотного проекту централізована закупівельна організація «Професійні закупівлі» організовує і проводить процедури закупівель та закупівлі за рамковими угодами на безоплатній основі.

Закупівельна організація в інтересах замовників:

  • формує та оприлюднює річний план, додаток до річного плану та зміни до них щодо закупівлі товарів і послуг в інтересах замовників;
  • оприлюднює інформацію про закупівлю;
  • визначає процедуру закупівлі;
  • розглядає та приймає рішення щодо скарг суб’єктів оскарження процедури закупівлі;
  • надає роз’яснення щодо тендерної документації; 
  • усуває порушення процедури закупівлі;
  • розглядає тендерні пропозиції;
  • звертається по підтвердження інформації, наданої учасниками процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ та організацій відповідно до їхньої компетенції;
  • визначає переможця та приймає рішення про намір укласти з ним договір;
  • приймає рішення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, відповідно до вимог Закону.

Планування закупівель

Обов’язок замовника:

  • самостійно визначити потребу в закупівлі товарів і послуг;
  • надати відповідну інформацію закупівельній організації в електронному вигляді за формою, установленою закупівельною організацією, та у строки, визначені закупівельною організацією.

Строк та форму подання інформації закупівельна організація зазначає в повідомленні, розміщеному на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель у розділі «Діяльність централізованої закупівельної організації». Наразі на веб-порталі prozorro.gov.ua такий розділ уже створено.

Закупівельна організація аналізує та узагальнює отриману інформацію та розміщує на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель у розділі «Діяльність централізованої закупівельної організації» зведену відомість щодо предметів закупівлі.

Закупівельна організація визначає строк, протягом якого замовники можуть подавати свої пропозиції та доповнення до зведеної відомості.

Також ЦЗО має право в разі потреби проводити консультації із замовниками щодо уточнення основних характеристик та іншої інформації, необхідної для підготовки тендерної документації, зокрема щодо критеріїв оцінки, кількості та місця постачання товарів або надання послуг, строків постачання товарів та надання послуг, умов рамкової угоди та істотних умов договору про закупівлю.

На підставі отриманої від замовників інформації закупівельна організація формує річний план закупівель закупівельної організації відповідно до наказу Мінекономрозвитку від 22 березня 2016 р. № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель».

Закупівельна організація окремо оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель:

  1. річний план, додаток до річного плану та зміни до них щодо закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення своєї діяльності;
  2. річний план, додаток до річного плану та зміни до них щодо закупівлі товарів і послуг в інтересах інших замовників.

Замовник не звільняється від обов’язку складати, затверджувати та оприлюднювати річний план закупівель, додаток до річного плану закупівель відповідно до вимог Закону про публічні закупівлі, виходячи з потреби його організації в товарах, роботах та послугах. Проте замовник зобов’язаний внести зміни до свого річного плану закупівель протягом п’яти днів з моменту оприлюднення річного плану закупівель закупівельної організації в інтересах замовників у частині виключення предмета закупівлі, який включено до річного плану закупівель закупівельної організації в інтересах замовників.

Замовник має право відмовитися від послуг ЦЗО та провести самостійно закупівлю обраного предмета закупівлі. Про це замовник письмово із зазначенням причин повідомляє закупівельній організації не пізніше дня оприлюднення закупівельною організацією оголошення про проведення процедури закупівлі.

Договір про закупівлю

У день оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю закупівельна організація повідомляє замовникові про необхідність укладення договору про закупівлю за результатами проведеної процедури закупівлі у строки, визначені в Законі.

Таким чином, замовник самостійно укладає договір про закупівлю у строки, визначені Законом про публічні закупівлі для відповідних закупівель.

Закупівельна організація оприлюднює інформацію про закупівлю відповідно до вимог Закону.

Замовники в електронному вигляді подають закупівельній організації для оприлюднення відповідної інформації згідно з вимогами Закону:

  1. копію договору про закупівлю — протягом одного дня з дня його укладення (ідеться про скан-копію договору);
  2. інформацію про внесення змін до договору про закупівлю та договору про закупівлю, укладеного за рамковою угодою, — протягом одного дня з дня внесення змін (ідеться про скан-копію додаткової угоди до договору, заповнену замовником самостійно форму повідомлення про внесення змін до договору у форматі .doc, або скан-копію такого документа);
  3. інформацію про виконання договору про закупівлю або договору про закупівлю, укладеного за рамковою угодою, — протягом одного дня з дня закінчення строку дії, виконання або розірвання договору (заповнену замовником самостійно форму про виконання договору про закупівлю у форматі .doc, або скан-копію такого документа).

Закупівлі за рамковими угодами

Після укладення рамкової угоди закупівельна організація проводить відбір та/або конкурентний відбір на підставі звернення замовника, яке замовники подають за формою, установленою закупівельною організацією.

З метою визначення переможця відбору або конкурентного відбору за рамковими угодами закупівельна організація надсилає запрошення всім учасникам, з якими укладено рамкову угоду, стосовно подання пропозицій щодо укладення договору про закупівлю із зазначенням строку, необхідного для підготовки учасниками своїх пропозицій. Згідно з частиною другою статті 13 Закону України «Про публічні закупівлі», особливості укладення і виконання рамкових угод визначає Уповноважений орган.

Визначальними цілями впровадження централізованої закупівельної організації є зменшення процедур закупівель для замовників та відповідно позбавлення від невластивих функцій пересічних замовників, формування із ЦЗО професійного покупця, зменшення кількості «дрібних» процедур, що є цікавим у фінансовому плані для учасників тощо.

Коли ЦЗО стане доступною для всіх?

Як зазначило в інформативному листі Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (вих. № 3302-06/12-06 від 03.01.2017*), можливість впровадження на регіональному рівні досвіду пілотного проекту опрацьовуватиме Мінекономрозвитку України за результатами реалізації пілотного проекту з організації діяльності централізованої закупівельної організації, затвердженого Постановою КМУ від 23.11.2016 № 928.

Також доречно вказати, що зазначеною Постановою для Міністерства економічного розвитку і торгівлі України встановлено строк, до закінчення якого МЕРТУ зобов’язане подати звіт про результати реалізації пілотного проекту до Кабінету Міністрів України, а саме до 31 березня 2018 року.

Відповідно до пункту 36 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон, Закон про публічні закупівлі):

  • Централізовані закупівельні організації – юридичні особи, що визначаються:
  1. Кабінетом Міністрів України,
  2. Радою міністрів Автономної Республіки Крим,
  3. органами місцевого самоврядування.
  • Централізовані закупівельні організації – замовники, які організовують і проводять процедури закупівель та закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників відповідно до цього Закону.
  • Централізовані закупівельні організації набувають усіх прав та обов’язків замовників, що визначені цим Законом, та несуть відповідальність згідно із законами України.
  • Централізовані закупівельні організації при здійсненні відповідних закупівель у своїй діяльності керуються нормами Закону України «Про публічні закупівлі».
  • Особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, правові підстави здійснення діяльності централізованими закупівельними організаціями виникатимуть після затвердження Кабінетом Міністрів України відповідних нормативно-правових актів, які визначатимуть особливості створення та діяльності таких організацій, та набрання ними чинності.


* З повним текстом листа МЕРТУ щодо створення та діяльності централізованих закупівельних організацій та закупівель за рамковими угодами пропонуємо читачам ознайомитися нижче.


МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
(Мінекономрозвитку України)
вих. № 3302-06/12-06 від 03.01.2017

Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, установи,організації, підприємства та інші суб’єкти сфери публічних закупівель

Щодо створення та діяльності
централізованих закупівельних організацій та закупівель за рамковими угодами

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України на численні звернення суб’єктів сфери публічних закупівель щодо створення та діяльності централізованих закупівельних організацій та закупівель за рамковими угодами повідомляє.
Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.

Щодо створення та діяльності централізованих закупівельних організацій

Відповідно до пункту 36 частини першої статті 1 Закону централізовані закупівельні організації — юридичні особи, що визначаються Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування як замовники, які організовують і проводять процедури закупівель та закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників відповідно до Закону. Централізовані закупівельні організації набувають усіх прав та обов’язків замовників, що визначені цим Законом, та несуть відповідальність згідно із законами України. Особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Принагідно інформуємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 № 928 (далі — постанова КМУ) Уряд затвердив Порядок реалізації пілотного проекту з організації діяльності централізованої закупівельної організації (далі — Порядок).
Порядок визначає особливості діяльності централізованої закупівельної організації (далі — ЦЗО) в інтересах Секретаріату Кабінету Міністрів України та центральних органів виконавчої влади в рамках реалізації зазначеного пілотного проекту. При цьому на виконання пункту 4 постанови КМУ наказом Мінекономрозвитку від 30.11.2016 № 2015 створено державну установу «Професійні закупівлі», яка виконуватиме функції ЦЗО.
За результатами реалізації зазначеного пілотного проекту Мінекономрозвитку буде опрацьовано питання можливості впровадження на регіональному рівні досвіду пілотного проекту. Таким чином, правові підстави здійснення діяльності централізованими закупівельними організаціями, визначеними органами місцевого самоврядування, виникатимуть після затвердження Кабінетом Міністрів України та набрання чинності відповідних нормативно-правових актів, які визначатимуть особливості створення та діяльності таких організацій.

Щодо закупівель за рамковими угодами

Пунктом 21 частини першої статті 1 Закону визначено, що рамковою угодою є правочин, який укладається одним чи кількома замовниками (централізованими закупівельними організаціями) у порядку, встановленому Законом, з одним чи кількома учасниками процедури закупівлі з метою визначення основних умов закупівлі окремих товарів і послуг для укладення відповідних договорів про закупівлю протягом строку дії рамкової угоди.
Згідно з частиною другою статті 13 Закону особливості укладення і виконання рамкових угод визначаються Уповноваженим органом.
Так, на даний час Мінекономрозвитку ведеться робота щодо розроблення відповідних нормативно-правових актів, які визначатимуть особливості укладення і виконання рамкових угод.
З огляду на викладене інформуємо, що правові підстави для укладення та виконання рамкових угод замовниками (в тому числі централізованими закупівельними організаціями) виникатимуть після затвердження та набрання чинності відповідних нормативно-правових актів.
Одночасно зазначаємо, що листи Міністерств не встановлюють норм права, носять виключно рекомендаційний та інформативний характер.

Директор департаменту регулювання державних закупівель
Мінекономрозвитку України
Олександр Стародубцев

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО