Закон України від 19.09.2019 № 114-IX «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» був опублікований 19.10.2019. Згідно з розділом X «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону, цей Закон вводиться в дію через шість місяців із дня його опублікування, крім розділу VI, який вводиться в дію через 12 місяців із дня його опублікування. Таким чином, із 19.04.2020 необхідно вести закупівельну діяльність відповідно до норм нової редакції Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — новий Закон), виняток становить розділ VI, яким встановлено особливості застосування замовником торгів з обмеженою участю.
Що таке відкриті торги?
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Розглянемо, чи змінилися вартісні межі проведення відкритих торгів? Нижче в табличці 1 ви можете ознайомитися з вартісними межами, від яких потрібно проводити процедуру закупівлі.
Таблиця 1
Замовники | Замовники в окремих сферах |
Від 200 тис. грн товари, послуги. Від 1,5 млн грн роботи | Від 1 млн грн товари, послуги. Від 5 млн грн роботи |
Відповідно до ст. 3 Закону надпороговими закупівлями є закупівлі товарів і послуг вартістю від 200 тис. грн та робіт вартістю від 1,5 млн грн для звичайних замовників. Якщо говорити про замовників в окремих сферах, то надпороговими закупівлями є закупівлі товарів та послуг вартістю від 1 млн грн та робіт вартістю від 5 млн грн.
Етапи проведення відкритих торгів
Далі пропонуємо розглянути детально етапи проведення відкритих торгів та зупинитись на певних нюансах, які можуть виникати під час проведення процедури.
Таблиця 2
Етапи проведення відкритих торгів з 19.04.2020
Найменування етапу | Порядок дій замовника за відповідним етапом |
1. Оприлюднення річного плану закупівель та змін до нього | Річний план закупівель та зміни до нього замовник оприлюднює в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня їх затвердження (ч. 1 ст. 4) |
2. Оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів | Оголошення про проведення відкритих торгів замовник оприлюднює не пізніше ніж за 15 календарних днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій на вебпорталі Уповноваженого органу. Оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити таку інформацію: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості потрібно зазначати стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; 4) очікувана вартість предмета закупівлі; 5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) кінцевий строк подання тендерних пропозицій; 7) умови оплати; 8) мова (мови), якою (якими) потрібно готувати тендерні пропозиції; 9) розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); 10) дата та час розкриття тендерних пропозицій, якщо оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднюють відповідно до частини третьої статті 10 Закону; 11) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях; 12) математична формула для розрахунку приведеної ціни (у разі її застосування). В оголошенні про проведення відкритих торгів може бути зазначена інша інформація |
3. Тендерна документація | Тендерну документацію замовник безоплатно оприлюднює разом з оголошенням про проведення відкритих торгів (не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій) в електронній системі закупівель для загального доступу в результаті заповнення полів в електронній системі закупівель |
4. Забезпечення тендерної пропозиції / виконання договору | Замовник має право зазначити в оголошенні про проведення конкурентної процедури закупівлі розмір забезпечення тендерної пропозиції. Таке забезпечення у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі у разі проведення тендеру на закупівлю робіт та 3 відсотків у разі проведення тендеру на закупівлю товарів чи послуг (ч. 1 ст. 25). Замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією. Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю (ч. 3 ст. 27) |
5. Звернення по роз’яснення та/або з вимогою | Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру (ч. 1. ст. 24). Замовник повинен протягом 3 робочих днів з дня оприлюднення звернення / вимоги надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель. Роз’яснення до тендерної документації замовник оприлюднює протягом 1 дня з дня прийняття рішення про надання роз’яснень у машинозчитувальному форматі*. У разі несвоєчасного надання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації електронна система закупівель автоматично призупиняє перебіг тендеру (ч. 2 ст. 24). За несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації передбачено штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн). * «Машинозчитувальний формат» означає формат файла, структурований так, щоб комп’ютерні програми могли легко ідентифікувати, розпізнавати й отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти, та їхню внутрішню структуру (директива Європейського парламенту і ради 2003/98/ЄС) |
6. Внесення змін до тендерної документації | Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації (ч. 2 ст. 24). Зміни до тендерної документації замовник оприлюднює протягом 1 дня з дня прийняття рішення про їх внесення в машинозчитувальному форматі*. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій замовник продовжує в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше 7 днів. * «Машинозчитувальний формат» означає формат файла, структурований так, щоб комп’ютерні програми могли легко ідентифікувати, розпізнавати й отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти, та їхню внутрішню структуру (директива Європейського парламенту і ради 2003/98/ЄС) |
7. Оскарження умов тендерної документації | Скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можна подавати до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, але не пізніше ніж за 4 дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій |
8. Подання пропозицій учасниками | Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації (ч. 1 ст. 26). Кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію (у тому числі до визначеної в тендерній документації частини предмета закупівлі (лота) (ч. 2 ст. 26). У разі якщо тендерна пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання (ч. 10 ст. 26) |
9. Оцінка та розкриття тендерних пропозицій | Оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації шляхом застосування електронного аукціону (ч. 1 ст. 29). Розкриття тендерних пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям та вимогам до предмета закупівлі, а також з інформацією та документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель одразу після завершення електронного аукціону (ч. 1 ст. 28). Не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена учасником як конфіденційна, у тому числі що містить персональні дані. Конфіденційною не може бути визначена інформація про запропоновану ціну, інші критерії оцінки, технічні умови, технічні специфікації та документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону, і документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону. Замовник, орган оскарження та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, мають доступ в електронній системі закупівель до інформації, яка визначена учасником конфіденційною (ч. 2 ст. 28) |
10. Аномально низька ціна | Учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом 1 робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг пропозиції. Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної в ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію в разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом першим ч. 14 ст. 29 Закону |
11. Розгляд тендерних пропозицій | Після оцінки тендерних пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації тендерну пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною (ч. 9 ст. 29). Строк розгляду тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати 5 робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом 1 дня з дня прийняття відповідного рішення (ч. 10 ст. 29) |
12. Усунення невідповідностей у пропозиції | Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж 2 робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель (ч. 16 ст. 29). Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: 1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; 2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю. Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію: 1) перелік виявлених невідповідностей; 2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності; 3) перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей. Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж 1 раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження |
13. Виправлення учасником невідповідностей | Учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей (ч. 9 ст. 26) |
14. Відхилення тендерних пропозицій учасників | Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо (ч. 1 ст. 31): 1) учасник процедури закупівлі: – не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 Закону; – не відповідає встановленим на підставі абзацу першого частини третьої статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства; – зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з частиною п’ятнадцятою статті 29 Закону; – не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції; – не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей; – не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині чотирнадцятій статті 29 Закону; – визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог частини другої статті 28 Закону. 2) тендерна пропозиція учасника: – не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації; – викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією; – є такою, строк дії якої закінчився. Інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні норми цього Закону та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), оприлюднюється протягом 1 дня з дня ухвалення рішення в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель (ч. 2 ст. 31) |
15. Звернення учасника | У разі якщо учасник, тендерна пропозиція якого відхилена, вважає недостатньою аргументацію, зазначену в повідомленні та протоколі розгляду тендерних пропозицій, то такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам тендерної документації, зокрема технічній специфікації, та/або його невідповідності кваліфікаційним критеріям, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніше як через 5 днів з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель |
16. Оскарження рішення замовника | Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом 10 днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю (ч. 8 ст. 18) |
17. Намір укласти договір | За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю. Замовник оприлюднює повідомлення про намір укласти договір про закупівлю протягом 1 дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі |
18. Відхилення тендерної пропозиції переможця | Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо (ч. 1 ст. 31): переможець процедури закупівлі: – відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; – не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону; – не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 Закону; – не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником |
19. Відмова переможця укладати договір | У разі відмови переможця процедури закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації, неукладення договору про закупівлю з вини учасника або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений Законом, або ненадання переможцем процедури закупівлі документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника, визначає переможця процедури закупівлі серед тих учасників, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених цією статтею (ч. 7 ст. 33) |
20. Відміна тендеру | Замовник відміняє тендер у разі (ч. 1. ст. 32): 1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг; 2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути. Тендер автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі (ч.2 ст. 32): 1) подання для участі: у відкритих торгах – менше двох тендерних пропозицій; 2) допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій у процедурі відкритих торгів; 3) відхилення всіх тендерних пропозицій згідно з цим Законом |
21. Укладення договору про закупівлю | З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (ч. 5 ст. 33). Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів (ч. 6 ст. 33) |
22. Звіт про результати закупівлі | Звіт про результати проведення закупівлі автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю в електронній системі закупівель або відміни тендеру або визнання тендеру таким, що не відбувся (ч. 2 ст. 19) |
23. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю | Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону — протягом трьох робочих днів з дня внесення змін (ч. 1 ст. 10) |
24. Звіт про виконання договору про закупівлю | Звіт про виконання договору про закупівлю — протягом 20 робочих днів з дня закінчення строку дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання (ч. 1 ст. 10) |
Далі на малюнку ви можете переглянути схематичне зображення способу здійснення замовником відкритих торгів. Одразу ж варто зазначити, що застосовувати на практиці зазначену інформацію необхідно вже 19.04.2020, оскільки це перший день дії нового Закону.
*Детальніше дивіться етап 11. Розгляд тендерних пропозицій
** Детальніше дивіться етап 21. Укладення договору про закупівлю
Приклади документів за новим Законом про публічні закупівлі
Задля полегшення роботи в перехідний період команда фахівців групи компаній «Радник» розробляє зразки документів для замовників та учасників публічних закупівель, які розміщує на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Зразки документів».
У розділі «Зразки документів», «Замовникам» розміщено:
- 15 квітня 2020 року: приклад тендерної документації й додатки до неї за новим Законом про публічні закупівлі;
- 21 квітня 2020 року: приклад оголошення для спрощеної закупівлі та приклади протоколів для проведення спрощеної закупівлі.
Ми постійно оновлюватимемо на порталі розміщену тендерну документацію та документи, зважаючи на зміни в законодавстві.
Також розміщуватимемо в розділі «Зразки документів»усі нові документи та форми за новим Законом про публічні закупівлі, які необхідні замовникам та учасникам для роботи із закупівлями. Далі також можете ознайомитися з прикладом протоколу про затвердження тендерної документації.