Закон України «Про публічні закупівлі» вимагає, що у разі якщо технічна специфікація містить посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, таке посилання повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз «або еквівалент».
Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), встановлено, що тендерна документація повинна містити: інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз «або еквівалент».
Зверніть увагу на те, що в загальних випадках, окрім дійсної наявності обґрунтованої потреби, у зазначеній нормі Закону замовникам заборонено встановлювати посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, але якщо таке посилання буде необхідним, то обов’язково потрібно таку потребу відповідно до Закону обґрунтувати. Чинним законодавством у сфері публічних закупівель не передбачено конкретної форми для такого обґрунтування, проте доцільно, щоб таке обґрунтування містила тендерна документація. Отже, рекомендуємо зазначити подібну інформацію безпосередньо в специфікації до тендерної документації.
Часто замовники не розуміють, яку саме інформацію необхідно зазначати в обґрунтуванні, тому редакція проаналізувала тендерну документацію замовників. Отже, далі ви можете ознайомитися з прикладами та можливими варіантами обґрунтування встановлення посилання на конкретні торгові марки (виробника тощо), які замовники зазначають у своїх тендерних документаціях.
Приклад обґрунтування 1
Необхідність закупівлі безпосередньо автомобіля марки (ХХХ) пов’язана з особливостями виробничого процесу та функціями, покладеними на підприємство. Крім того, попередньо було проведену закупівлю на технічне обслуговування автомобілів саме такої марки. Отже, для дотримання принципів Закону, а саме максимальної економії та ефективності, замовник прийняв рішення провести закупівлю саме автомобіля марки (ХХХ).
Приклад обґрунтування 2
Закупівля автотранспортного засобу з певними технічними і якісними характеристиками обґрунтована наявними потребами замовника з огляду на віддаленість району, географічну специфіку населеного пункту, стан дорожнього покриття, помірні експлуатаційні витрати, що доволі важливо при наявному фінансуванні, а також надійність, технологічність, високий рівень безпеки та зважаючи на виділені кошти. Тому для дотримання принципів Закону, а саме максимальної економії та ефективності, замовник прийняв рішення провести закупівлю автотранспортного засобу з певними технічними і якісними характеристиками.
Приклад обґрунтування 3
Предмет закупівлі використовуватимуть як доповнення до вже наявного обладнання, а тому дуже важливо для сумісності із таким обладнанням чітко дотримуватись зазначених технічних вимог. Для дотримання принципів Закону, а саме максимальної економії та ефективності, замовник прийняв рішення провести закупівлю саме даного обладнання.
Приклад обґрунтування 4
Посилання на конкретного виробника (назва виробника) є необхідним, оскільки за основними характеристиками товар цієї компанії є таким, що оптимально відповідає потребам замовника:
- за своїми унікальними технічними характеристиками;
- за відсутності на ринку відповідних аналогів;
- …………………інші підстави…………
Приклад обґрунтування 5
Обґрунтування необхідності посилання на конкретну торгову марку (виробника, тощо) — тендерний комітет здійснює закупівлю товару, із встановленням посилань на торгову назву конкретного виробника, оскільки таке посилання є необхідними для здійснення закупівлі товару, який за своїми якісними та медико-технічними характеристиками найбільше відповідатиме вимогам та потребам замовника. Тому для дотримання принципів Закону, а саме максимальної економії та ефективності, замовник прийняв рішення провести закупівлю саме даного товару.
Нагадуємо, що наведені вище приклади вибрані для демонстрації з тендерних документацій, розміщених у ProZorro іншими замовниками. А також звертаємо увагу, що при власному обґрунтуванні кожному окремому замовникові варто зважати на специфіку саме його предмета закупівлі.
При моніторингу ДАСУ* також звертають увагу на обґрунтування
У більшості випадків замовники при посиланні в закупівлі на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника забувають або не знають, що необхідно підготувати обґрунтування такого посилання. До чого можуть призвести такі дії замовника і наслідки таких дій? Наводимо далі приклади проведеного моніторингу.
Приклад моніторингу ДАСУ**UA-2019-02-25-000604-b. Відкриті торги. ДК 021:2015: 09110000-3 — тверде паливо (Вугілля кам’яне марки АМ)
За результатами моніторингу закупівлі встановлено, що технічна специфікація, яка міститься в тендерній документації процедури закупівлі «Вугілля кам’яне марки АМ» очікуваною вартістю 630 000,00 грн, містить посилання на тип предмета закупівлі при відсутності обґрунтування та виразу «або еквівалент», чим порушено п. 3 ч. 2 ст. 22 Закону. Порушення виявлено. Дане порушення замовник усунув у результаті відміни процедури закупівлі.
Приклад моніторингу ДАСУ**UA-2019-01-21-001931-b. Відкриті торги на закупівлю «Будівництво гуртожитку, військове містечко № 80, вулиця Черняховського, 114, місто Житомир», (шифр 2018-03ж), ЄЗС ДК 021:2015-«45211000 9 Будівництво багатоквартирних житлових та індивідуальних будинків».
У тендерній документації відсутнє обґрунтування щодо необхідності закупівлі саме таких товарів, зазначених у відомості, чим не дотримано вимоги пункту 3 частини другої статті 22 Закону. Установлено порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї. Дане порушення замовник усунув у результаті внесення змін до тендерної документації
А чи потрібне обґрунтування для закупівель за новим Законом?
У новому Законі про публічні закупівлі від 19 вересня 2019 року № 114, який вводиться в дію 19.04.2020, також залишилась аналогічна норма з вимогою про обґрунтування. У ч. 4 ст. 23 нового Закону про публічні закупівлі встановлено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та місти-ти вираз «або еквівалент».
Отже, рекомендуємо все ж не забувати про обґрунтування, коли в тендері прописуєте посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип пред-мета закупівлі, джерело його походження або виробника. Бажаємо, щоб ваші закупівлі були вдалими та ефективними!
* Державна аудиторська служба України (ДАСУ) є одним з основних контрольних органів у сфері публічних закупівель, на який покладено обов'язок здійснювати контроль за дотриманням законодавства про закупівлі в результаті інспектування та моніторингу. ** Для отримання детальнішої інформації щодо проведення моніторингу закупівель можна здійснити їх пошук у системі ProZorro за унікальним номером закупівлі, наведеним у таблиці.
Статті за темою на порталі RADNUK.COM.UA: