Якщо ви встигли ознайомитись із статтею «Глобальні зміни в закупівлях уже на носі! Відповідь на основне питання та загальний огляд змін», то для вас не новина, що повернення аукціонів у Прозорро та інші зміни відбудуться 19.05.2023, бо постанову Кабміну від 12.05.2023 № 471 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 і від 21 березня 2023 р. № 253 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» опубліковано в Урядовому кур’єрі від 16.05.2023 № 97 (7495).
Тож, для того щоб людей, дотичних до публічних закупівель, зміни торкнулись якомога безболісно, далі сформуємо перші кроки уповноваженої особи у зв’язку зі змінами.
Крок 1. Аналізуємо зміни за Постановою № 471 загалом та вирішуємо, чи потребують внутрішні документи замовника внесення змін
До будь-яких «робочих змін» слід готуватися завчасно. Тому, коли ви розібрались із датою набрання чинності змінами до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), далі слід згадати про планування власних закупівель.
Для початку аналізуємо зміни за Постановою № 471 загалом та вирішуємо, чи потребують внутрішні документи замовника внесення змін.
Здебільшого зміни у внутрішні документи замовника вносити не потрібно. Відповімо на прикладі.
Приклад 1
«…1.1. Це Положення розроблено з урахуванням наказу Мінекономіки від 08.06.2021 № 40 „Про затвердження Примірного положення про уповноважену особу„, Закону України „Про публічні закупівлі“ (далі — Закон) та нормативно-правових актів, прийнятих на його виконання / нормативно-правових актів, що регулюють сферу публічних закупівель.
…
1.6. Уповноважена особа у своїй діяльності керується Законом, у тому числі принципами здійснення публічних закупівель, визначеними Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання / нормативно-правовими актами, що регулюють сферу публічних закупівель, та цим Положенням».
Такі формулювання ніби автоматично встановлюють необхідність додержання норм чинного законодавства, зокрема змін за Постановою № 471, тому додатково вносити зміни в Положення УО немає потреби.
Приклад 2
Фраза «у редакції від 20.04.2023» звужує нормативно-правовий акт до конкретної редакції постанови та автоматично не включатиме всі наступні зміни до неї. Формулювання, що використане у прикладі 2, не рекомендуємо використовувати у своїх внутрішніх документах. А для того, щоб постійно не займатись внесенням змін до Положення про Уповноважену особу, краще взяти за взірець приклад 1.
Крок 2. Вирішуємо, які наявні закупівлі будуть проводитись до 19.05.2023, а які — із цієї дати
Вирішуємо, які наявні закупівлі будуть проводитись до 19.05.2023, а які — із цієї дати, враховуємо тип та вид закупівлі. Зверніть увагу, що вартісні межі закупівель не змінились (шпаргалка уповноваженої особи щодо вартісних меж).
Прийняття Постанови № 471 не є підставою для відміни оголошених до 18.05.2023 включно відкритих торгів.
Якщо закупівлі проводяться до 19.05.2023 (фактично до 18.05.2023 включно), то застосовуємо «старі» правила, зокрема проводимо відкриті торги без аукціонів. Якщо ви оголошуватимете відкриті торги з 19.05.2023 включно, то слід застосовувати нові вимоги законодавства, внести зміни у власну тендерну документацію тощо.
Крок 3. Оновлюємо закупівельні документи з урахуванням змін до Особливостей
Коли ви відфільтрували закупівлі і зрозуміли, які з них будуть проводитись із 19.05.2023, можна почати завчасно до таких закупівель готувати документи з урахуванням дев’ятих змін до Особливостей, зокрема:
- оновити тендерну документацію;
- якщо ви будете проводити закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей, зверніть увагу, що багато пунктів зазнали як стилістичних змін, так і деяких уточнень і навіть скорочень (наприклад, підпункт 3 пункту 13 Особливостей), тому протоколи до таких закупівель варто переглянути на актуальність та за потреби оновити.
Юристи порталу «Радник» уже працюють над приведенням у відповідність усіх необхідних документів, ми обов’язково вас сповістимо про оновлення документів, зокрема в розділі «Новини».