Закон № 2958-IX вніс суттєві зміни до Закону України «Про оборонні закупівлі» (далі — Закон про оборонні закупівлі) та спричинив виникнення величезної кількості питань у оборонних замовників, зокрема щодо строків опублікування інформації про договори.
У цій статті дамо рекомендації щодо ситуації, що склалась, класифікуємо договори залежно від дати їх укладення та проаналізуємо строки для публікації інформації про ці договори.
Договори, що укладені до набрання чинності Законом № 2958-IX
Частиною 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2958-IX установлено, що визначена частиною 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі інформація (ред. – звіт про договір про закупівлю, укладений без ЕСЗ, та повідомлення про внесення змін), що не оприлюднена у період з 24.02.2022 по день набрання чинності цим Законом, оприлюднюється державним замовником відповідно до вимог Закону про оборонні закупівлі протягом 60 днів з дня, наступного за днем набрання чинності частиною п’ятою статті 30 Закону про оборонні закупівлі.
Закон № 2958-IX набрав чинності 24.03.2023. Отже, зазначена вимога стосується договорів, що укладались починаючи з 24.02.2022 по 23.03.2023 включно.
Увага! Звертаємо увагу, що починати оприлюднювати інформацію про ці договори потрібно лише з дня, наступного за днем набрання чинності частиною 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі, тобто з 24.04.2023.
Якщо договори уклали з 24.02.2022 по 23.03.2023
Доволі часто виникає питання, щодо яких саме договорів необхідно звітувати, адже ці попередні договори укладались за різними нормативними документами (за постановою КМУ від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169) та за постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275 «Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (далі — Постанова № 1275 та Особливості № 1275 відповідно)), які, відповідно, містили різні порогові значення та вимоги щодо звітування. При цьому Постанова № 169 зазнавала великої кількості змін, у тому числі щодо звітування за договорами.
У зв’язку з викладеним на даному етапі можемо рекомендувати таке. При звітуванні за відповідними договорами потрібно дотримуватись порогових значень, що були встановлені відповідним нормативним документом, згідно з яким було укладено договір.
Так, якщо договір укладався за Постановою № 169 до 14.04.2022, рекомендуємо звітувати про всі договори незалежно від їхньої порогової вартості. Якщо договір укладався за Постановою № 169 після 14.04.2022, є можливість звітувати за договорами, сума яких перевищує 50 тис. грн (детальніше — у статті «Будьте уважні: різні алгоритми закупівель до 50 тис. грн до 14.04.2022 та після»).
Приклад 1
Договір укладено 16.04.2022 на суму 35 тис. грн за Постановою № 169. Стосовно такого договору звітувати в електронній системі не обов’язково.
При звітуванні за договорами, укладеними за Постановою № 1275, ви маєте можливість дотримуватись порогових меж, визначених цією постановою, а саме звітувати про такі договори у разі, якщо вартість договору дорівнює або перевищує 200 тис. грн (пункт 10 Особливостей № 1275).
Таким чином, маємо таку ситуацію:
Якщо договори укладені у період з 24.03.2023 по 23.04.2023
Враховуючи вищезазначене, виникає питання: що робити з договорами, які укладаються в період з 24.03.2023 по 23.04.2023, адже на зазначені договори прямо не розповсюджується ані частина 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2958-IX, ані частина 4 статті 30 Закону про оборонні закупівлі (оскільки вона наразі не набрала чинності).
Щодо цих договорів на даний момент можемо рекомендувати оприлюднювати інформацію аналогічно, як і за попередньо описаною категорією, а саме у строк з 24.04.2023 по 22.06.2023 включно оприлюднити інформацію, визначену частиною 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі:
- звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель;
- повідомлення про внесення змін до істотних умов договору щодо інформації, визначеної абзацом 1 частини 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі, та інформацію (вважаємо, що відповідну додаткову угоду теж варто опублікувати), визначену абзацом 1 частини 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі, якщо таке мало місце.
У разі, якщо щодо даного питання будуть з’являтись роз’яснення Уповноваженого органу або ж будуть внесені зміни до нормативних актів (можливо, до Постанови № 1275 тощо), редакція оперативно інформуватиме про такі зміни. Тож, станом на дату публікації цієї статті можемо рекомендувати звітувати за такою таблицею:
Період | Вимоги щодо оприлюднення | Що дозволено не оприлюднювати |
Договори укладені з 24.02.2022 по 23.04.2023 | У строк з 24.04.2023 по 22.06.2023 включно оприлюднити інформацію, визначену частиною 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі:
|
|
Приклад 2
На кого саме розповсюджуються зазначені вище вимоги щодо звітування по оборонних закупівлях?
Згідно зі статтею 1 Закону про оборонні закупівлі державні замовники у сфері оборони (далі — державні замовники) — визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України.
Зазначені органи визначені постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 № 363, а саме: Міністерство внутрішніх справ, Міністерство економіки, Міністерство оборони, Міністерство юстиції, Державна служба з надзвичайних ситуацій, Служба безпеки, Служба зовнішньої розвідки, Державне космічне агентство, Адміністрація Державної прикордонної служби, Адміністрація Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Головне управління розвідки Міністерства оборони, Управління державної охорони, Національне антикорупційне бюро, Національна гвардія, Національна поліція, Державна спеціальна служба транспорту, Державне бюро розслідувань, Державна судова адміністрація, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості.
Проте стаття 30 Закону про оборонні закупівлі містить посилання не лише на державних замовників, а й на державних замовників (службу державних замовників, військові частини).
Крім того, статтею 30 Закону встановлено, що особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 Особливостей № 1275 встановлено порядок та умови здійснення оборонних закупівель для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) (ДАЛІ — ДЕРЖАВНІ ЗАМОВНИКИ(!)), із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.
Зважаючи на зазначене та те, що технічна реалізація системи Прозорро передбачає можливість приховати «чутливу» інформацію, з метою дотримання принципів закупівель, вважаємо, що державні замовники у сфері оборони, служби державного замовника, а також військові частини, організації (установи, заклади), що уповноважені рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), можуть оприлюднити відповідну інформацію.
У зв’язку з наведеним рекомендуємо дотримуватись вищенаведених вимог щодо оприлюднення даної інформації усім оборонним замовникам, що здійснюють оборонні закупівлі за Постановою № 1275.
Наостанок запрошуємо вас приєднатись до відкритої телеграм-спільноти «Оборонні закупівлі»: