Наразі замовники зіткнулися з такою ситуацією, що після отримання від постачальника електричної енергії повідомлення про припинення / розірвання договору про постачання електричної енергії (договору про закупівлю) такі замовники по закінченню 20-денного строку (або після дати припинення постачання електричної енергії, зазначеної в повідомленні) опиняються в постачальника «останньої надії» (далі — ПОН).
Звичайно, кожен замовник, який опинився в такій ситуації, хоче зрозуміти, за яких умов та з яких підстав останній потрапляє до ПОНа, що він має вчинити для врегулювання відносин та як правильно визначити свої подальші дії.
На порталі RADNUK.COM.UA було оприлюднено ряд статей в розділі «Електрична енергія», які розкривають питання постачання електричної енергії ПОНом. Детальний аналіз наведений у статті «Необхідність закупівлі електричної енергії у постачальника „останньої надії“». У цій статті розберемось, чому замовники потрапляють до ПОНа та що варто знати у зв’язку з цим.
Перший крок у разі отримання повідомлення про розірвання договору
Якщо замовник отримав від постачальника електричної енергії повідомлення про припинення / розірвання договору про постачання електричної енергії (договору про закупівлю), розуміємо, що договір є діючим та в рамках нього постачальник ініціює припинення / розірвання такого договору.
Насамперед радимо проаналізувати умови такого договору в частині умов, які стосуються припинення / розірвання договору про постачання електричної енергії (договору про закупівлю), та переконатися, що повідомлення постачальника відповідає умовам такого договору та розірвання договору / договору про закупівлю відбувається з підстав, визначених договором. Про це ми також наголошували в статті «Розірвання договору про постачання електроенергії у зв’язку з форс-мажором: чи є напад рф такою обставиною?».
Водночас у порядку, визначеному пунктом 3.2.15 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 (далі — ПРРЕЕ), передбачено, що в разі закінчення строку дії договору про постачання електричної енергії або дострокового його розірвання (за ініціативою електропостачальника) електропостачальник не пізніше ніж за 20 календарних днів до передбачуваного дня припинення дії договору та постачання електричної енергії повинен повідомити про це споживача, відповідного (відповідних) оператора (операторів) системи та постачальника «останньої надії», на території діяльності якого розташовані електроустановки такого споживача, із зазначенням дати припинення постачання електричної енергії споживачу, постачальники направляють такі повідомлення замовникам.
А тому замовники, які отримали повідомлення про припинення / розірвання договору, мають розуміти, що якщо замовник не готовий до довготривалих переписок та подальших судових спорів, то 20-денний строк або дата припинення постачання електричної енергії, вказана постачальником у повідомленні, має розглядатися як можливий час для проведення закупівлі.
На порталі RADNUK.COM.UA розміщена стаття «5 варіантів подальших дій замовника в разі розірвання договору про постачання електроенергії», у якій описано декілька варіантів виходу для замовників із ситуації у разі розірвання договору / договору про закупівлю про постачання електричної енергії. Користуйтесь!
Водночас є замовники, які протягом встановленого електропостачальником строку постачання не уклали договір про постачання електричної енергії, а тому й опинилися у ПОНа.
Такий порядок дій учасників ринку відповідає пункту 6.2.5 глави 6.2 ПРРЕЕ, яким визначено, що:
- споживач має право до моменту його переведення на постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» (протягом 5 днів з дня повідомлення адміністратором комерційного обліку про його переведення на постачання електричної енергії постачальником «останньої надії») укласти договір з обраним електропостачальником або постачальником універсальних послуг (для споживачів, які мають на це право) шляхом приєднання споживача до розробленого електропостачальником договору на умовах комерційної пропозиції, опублікованої електропостачальником, або за згодою сторін на інших умовах, відмінних від тих, які містяться в комерційних пропозиціях, оприлюднених на офіційному сайті електропостачальника;
- у такому разі обраний електропостачальник (постачальник універсальних послуг) має протягом дня з моменту укладення договору постачання електричної енергії споживачу (договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг) повідомити адміністратора комерційного обліку. Адміністратор комерційного обліку в той же день переводить такого споживача до обраного електропостачальника (постачальника універсальних послуг) шляхом внесення змін в одноденний строк до реєстрів точок комерційного обліку електропостачальника щодо обраного електропостачальника (постачальника універсальних послуг) та відповідного споживача, якому він почав здійснювати постачання електричної енергії, у порядку, визначеному цими Правилами, з одночасним повідомленням операторів системи;
- якщо споживач до моменту його переведення на постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» не обрав електропостачальника або не забезпечив власного споживання шляхом купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на організованих сегментах ринку, адміністратор комерційного обліку в одноденний термін переводить такого споживача на постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» шляхом внесення змін в одноденний строк до реєстрів точок комерційного обліку електропостачальника щодо постачальника «останньої надії» у порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, з одночасним повідомленням операторів системи, споживача та постачальника «останньої надії».
Підсумовуючи положення ПРРЕЕ, можна зробити висновок, що в разі розірвання (припинення) договору / договору про закупівлю за ініціативою електропостачальника замовник отримує:
- від постачальника електричної енергії за 20 днів до дати припинення постачання електроенергії повідомлення про розірвання чи припинення договору / договору про закупівлю постачання електричної енергії (якщо умовами укладеного договору / договору про закупівлю не встановлено інше) та
- від адміністратора комерційного обліку (наразі функції АКО виконують оператори системи розподілу) за 5 днів — повідомлення про переведення його на постачання електричної енергії постачальником «останньої надії».
Важливо! Якщо замовник опинився у ПОНа, потрібно звернути увагу на таке:
- строк постачання електроенергії ПОНом 90 днів (є випадки, коли замовники перебувають у ПОНа більше 90 днів. Міністерством енергетики України було видано наказ № 104 від 04.03.2022. Водночас зазначений наказ прийнятий без дотримання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Нормативно-правові акти Міненерго підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку, тому цей наказ не може вважатися регуляторним актом. Докладніше читайте у статті на порталі RADNUK.COM.UA «Закупівля електричної енергії у період воєнного стану» );
- ціна на електричну енергію, за якою здійснюється постачання електроенергії споживачам постачальником «останньої надії», є вищою за ціни звичайних електропостачальників;
- до ціни на електричну енергії не включається вартість послуг з розподілу / передачі електричної енергії, тобто замовник, відповідно до укладених договорів про надання послуги з розподілу (або передачі) електричної енергії, оплату проводить самостійно напряму таким операторам системи залежно від того, до яких мереж приєднаний об’єкт такого замовника;
- усі необхідні документи, а саме договір про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії», комерційна пропозиція, ціни на електричну енергію ПОНа тощо, можна отримати на офіційному вебсайті ДПЗД «Укрінтеренерго».
Замовники, які опинилися у ПОНа, мають врегулювати відносини, які уже фактично існують. Тобто розібратися, згідно з яким видом закупівлі закупити електричну енергію у ПОНа.
Станом на початок серпня-2022 є замовники, які здійснюють закупівлі згідно з вимогами постанови КМУ № 169 від 28.02.2022 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169), та є замовники, які здійснюють закупівлі відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). В обох випадках закупівля електричної енергії у ПОНа можлива, але з урахуванням положень зазначених нормативно-правових актів. Далі детальніше.
Закупівля електричної енергії у ПОНа за Постановою № 169
Підпунктом 1 пункту 1 Постанови № 169 визначені випадки, коли придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу. Один із таких випадків — коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:
- предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
- укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
- відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
- необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
- укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.
Тобто Постанова № 169 визначає, що закупівля електричної енергії у ПОНа є виключенням, а тому замовник може укласти прямий договір із ПОНом.
Також замовник може застосувати правила частини 3 статті 631 ЦКУ та поширити дію такого договору на правовідносини, які виникли до його укладання, а саме з фактичної дати переведення замовника (споживача) до ПОНа. Строк постачання по договору не має перевищувати строку дії воєнного стану, оголошеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (зі змінами).
Необхідні нормативно-правові акти, що стосуються публічних закупівель в період воєнного стану, ви завжди знайдете на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Воєнний стан»:
Закупівля електричної енергії у ПОНа за Законом
Замовнику потрібно визначити орієнтовну вартість закупівлі (враховуючи обсяги, необхідні для закупівлі), провести закупівлю електричної енергії в межах однієї процедури у ПОНа, тому такому замовнику потрібно включити дану закупівлю до річного плану закупівель шляхом внесення відповідних змін до нього.
У Таблиці наведемо дії замовника під час укладення договорів про закупівлю / договорів з ПОНом.
Таблиця. Дії замовника у разі постачання електроенергії ПОНом
Дії замовника | Вартісні межі | Підстава |
укласти «прямий» договір на постачання електричної енергії з ПОНом без використання електронної системи закупівель | якщо визначена вартість буде становити менше 50 тис. грн | частина 3 статті 3 Закону |
укласти «прямий» договір на постачання електричної енергії з ПОНом без використання електронної системи закупівель | якщо визначена вартість буде становити від 50 тис. грн до 199 тис. грн; | абзац 6 пункту 2 частини 7 статті 3 Закону |
укласти «прямий» договір на постачання електричної енергії з ПОНом без використання електронної системи закупівель | незалежно від суми закупівлі, якщо це замовник в окремих сферах господарювання* | пункт 5 частини 6 статті 3 Закону |
укласти договір про закупівлю за результатами проведеної переговорної процедури закупівлі | якщо визначена вартість буде дорівнювати та / або перевищувати 200 тис. грн | абзац 6 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону |
*Пунктом 5 частини 6 статті 3 Закону визначено, що Закон не застосовується у випадку, якщо замовники в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг, якщо ціни (тарифи) на них затверджуються державними колегіальними органами, іншими органами влади відповідно до їх повноважень або визначаються в порядку, встановленому зазначеними органами, у тому числі якщо визначення таких цін здійснюється на аукціонах.
Тариф на послуги ПОНа встановлюється Регулятором (Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), а тому замовники в окремих сферах господарювання у разі укладення договору з ПОНом на постачання електричної енергії не оприлюднюють річний план або зміни до нього та іншу інформацію про таку закупівлю.
Закон надає можливість залежно від вартості закупівлі або укласти прямий договір із ПОНом, або укласти договір / договір про закупівлю за результатами переговорної процедури. Також замовник має право застосувати правила частини 3 статті 631 ЦКУ та поширити дію такого договору на правовідносини, які виникли до його укладання, а саме з фактичної дати переведення замовника (споживача) до ПОН. Строк постачання (строк дії договору) по договору не може перевищувати 90 днів.
Висновки
- Замовник після отримання повідомлення про розірвання договору про закупівлю/договору про постачання електричної енергії має вчинити всі можливі дії задля укладання договору з новим постачальником електричної енергії.
- Замовник у разі переведення його до ПОНа має врегулювати такі правовідносини та укласти або прямий договір, або договір про закупівлю за результатами переговорної процедури (договір про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії») та розпочати процедуру зміни постачальника.
На порталі RADNUK.COM.UA є понад 358 зразків документів, які ви можете завантажити, зокрема: