Постійні відключення електроенергії спонукають замовників замислитися над забезпеченням безперебійності своєї роботи. Однією з основних потреб є зв’язок та передача даних. На сьогодні створити умови для якісного та безперебійного зв’язку можливо з використанням глобальної супутникової системи Starlink (від американської компанії «SpaceX»), призначеної для високошвидкісного доступу до мережі Інтернет з будь-якої точки нашої планети.
У цій статті розглянемо, яким чином замовники можуть закупити обладнання Starlink, а саме: як визначити предмет договору, оформити закупівлю та подати документи до органів Державної казначейської служби України (далі — Казначейство).
Що саме потрібно купити для організації доступу до мережі Інтернет?
Starlink забезпечує доступ до Інтернету шляхом транспортування даних через супутники. Для того щоб мати можливість використовувати супутникові дані, необхідний приймач, який з’єднує пристрої з найближчим супутником, як роутер. Приймач самостійно спрямовує приймальну антену на доступний супутник, що дозволяє налаштовувати зв’язок у мережі Інтернет.
Отже, якщо замовник вирішив здійснити закупівлю обладнання Starlink, для цього потрібні (Рис. 1):
- спеціальний термінал — для зв’язку із супутником;
- роутер — для роздачі Інтернету через Wi-Fi на інші пристрої;
- кабель довжиною орієнтовно 30 м — для підключення.
Термінал необхідно встановити на відкритій місцевості на високу точку, підключити до електричної мережі, а також до роутера за допомогою спеціального кабелю, скачати програму Starlink за допомогою Google Play або App Store на смартфон та, дотримуючись інструкцій, підключитися до мережі Інтернет. Швидкість Інтернету від Starlink сягає від 50 до 150 Мбіт/с з мінімальною затримкою сигналу 20-40 мілісекунд.
Яка орієнтовна вартість обладнання Starlink для України?
Придбати Starlink за його офіційною ціною можна на сайті Starlink.com (Рис. 2). Для України встановлено такі ціни: 600 доларів за обладнання та 75 доларів становить щомісячна абонентська плата. Однак з 29.12.2022, як повідомляє компанія, вартість комплекту обладнання (термінал та роутер) для України підвищиться до700 доларів.
Якщо замовляти обладнання в офіційного представника, то ціна буде такою, як зазначена вище. Для того щоб зробити замовлення, необхідно виконати такі кроки:
- на сайті Starlink.com у визначеному полі вказати адресу, за якою необхідно встановити Starlink: країна, місто, вулиця, поштовий індекс;
- заповнити форму, сплатити попередню оплату в розмірі 99 доларів;
- отримати лист від виробника Starlink із зазначенням можливості доставки обладнання;
- оплатити повну вартість обладнання та очікувати на отримання.
Вартість доставки не входить у пакет Starlink, а оплачується окремо. Надіслане обладнання вже буде прив’язане до конкретного облікового запису.
Важливо! Нещодавно постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2022 № 1340 було внесено зміни до переліку товарів, які постачаються на територію України без сплати мита та ПДВ. Цей перелік діє з 02.12.2022 і до 01.04.2023. Під такі податкові пільги потрапили, зокрема, системи для забезпечення супутникового доступу до Інтернету (тобто Starlink) (коди згідно з УКТ ЗЕД: 8517 62 00 00, 8517 69 90 00 та 8517 70 00 90).
Повний перелік таких товарів, операції з ввезення яких на митну територію України та / або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування ПДВ та які звільняються від сплати ввізного мита, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 224.
Очікується, що після звільнення від сплати мита та ПДВ ціни на обладнання Starlink знизяться.
На сьогодні ціни на комплекти від суб’єктів господарювання, які перепродають обладнання Starlink, коливаються приблизно в межах від 36 тис. грн до 50 тис. грн, проте можуть бути меншими або більшими. Різні продавці пропонують за різними цінами, вибір залишається за покупцем.
Як сформулювати предмет закупівлі?
Замовники визначають предмет закупівлі товарів відповідно до національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 (далі — ДК 021:2015).
Для закупівлі обладнання Starlink в узагальнену назву предмета закупівлі замовник може прийняти рішення вибрати за четвертим знаком ДК 021:2015: 32530000-7 «Телекомунікаційне супутникове обладнання», до складу якого (наприклад, як номенклатурні позиції) за п’ятим знаком класифікатора входять такі коди, як 32531000-4 «Обладнання супутникового зв’язку» та 32532000-1 «Супутникові антени (тарілки)». Також обладнання Starlink купують за ДК 021:2015 32410000-0 «Локальні мережі» та 32420000-3 «Мережеве обладнання».
Однак нагадаємо, що замовники самостійно приймають рішення щодо вибору предмета закупівлі за ДК 021:2015.
Приклади формулювання предмета закупівлі
32530000-7 «Телекомунікаційне супутникове обладнання» (Обладнання для супутникового зв’язку STARLINK). Посилання в ЕСЗ: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-09-016362-a, ціна 46 530 грн за одиницю.
32410000-0 «Локальні мережі» (Телекомунікаційне обладнання Starlink). Посилання в ЕСЗ: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-01-008877-a, ціна 33 000 грн за одиницю.
32420000-3: Мережеве обладнання (Комплект для підключення до Інтернету Starlink). Посилання в ЕСЗ: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-11-23-002181-a, ціна 47 900 грн за одиницю.
При цьому допоміжний засіб cpvtool.kse.ua показує такі дані:
Який вид закупівлі вибрати для придбання Starlink?
У період дії воєнного стану замовники здійснюють закупівлі відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178(далі — Особливості № 1178).
Під час прийняття рішення, який вид закупівлі вибрати, замовникам слід орієнтуватися на вартісні межі для застосування електронної системи закупівель, визначені пунктами 10-11 Особливостей № 1178.
Розглянемо декілька варіантів вибору виду закупівлі для укладення договору:
- якщо замовник закуповує один або два комплекти обладнання і очікувана вартість закупівлі не перевищує 100 тис. грн, то в такому разі він може прийняти рішення про укладення договору про закупівлю без застосування електронної системи закупівель, тобто «прямого» договору.
Приклади закупівель: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-11-24-002073-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-11-25-013743-a; - якщо ж кількість обладнання більша і сума перевищує 100 тис. грн, то замовнику слід застосувати процедуру відкритих торгів, що будуть проведені з урахуванням Особливостей № 1178.
Приклади закупівель: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-10-000351-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-11-30-012542-a; - у разі перебування замовника в зоні проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про застосування закупівлі чи її здійснення або ж якщо закупівля підпадає під інший випадок, визначений пунктом 13 Особливостей № 1178, замовник може здійснити закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
Приклади закупівель: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-11-29-011034-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-08-004883-a.
Повторимось, що замовник самостійно приймає рішення про (не)застосування того чи іншого виду публічної закупівлі, зважаючи на міркування та обставини, що наявні саме в такого замовника.
Які умови оплати за Starlink можуть бути передбачені в договорі про закупівлю?
У договорі про закупівлю обладнання Starlink може бути передбачена оплата по факту, тобто після отримання товару, або попередня оплата.
Питання щодо умов здійснення попередньої оплати регулюються постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 04.12.2019 № 1070 та з урахуванням особливостей, визначених пунктом 15-1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі — Постанова № 641).
Для переважної більшості товарів, робіт і послуг, наведених у пункті 15-1 Постанови № 641, визначено, що розмір попередньої оплати у договорах про закупівлю може встановлюватись не більше 30 % від вартості їх річного обсягу та на строк не більше трьох місяців.
Приклад
«Розрахунки проводяться шляхом перерахування грошових коштів на рахунок Постачальника протягом 10 банківських днів після отримання товару Замовником шляхом підписання видаткової накладної та на підставі рахунку»*.
2. У випадку оплати на умовах попередньої оплати формулювання умов договору про закупівлю може бути таким:
«4.1. За наявності відповідного фінансування Замовник має право надати Постачальнику попередню оплату (аванс) на придбання товару, визначеного цим Договором. Замовник визначає розмір авансу, який у будь-якому випадку не може перевищувати 30 % від вартості товару.
4.2. Попередня оплата (авансування) здійснюється Замовником шляхом спрямування бюджетних коштів на рахунок Постачальника, відкритий на його ім’я у встановленому законодавством порядку, до 5 робочих днів з дати укладання Договору, з подальшим використанням Постачальником зазначених коштів виключно з таких рахунків на цілі, визначені Договором.
4.3. Постачальник зобов’язується використати отриманий аванс на придбання товару до 20.12.2022 та здійснити постачання товару на суму одержаного авансу. Після закінчення терміну невикористані суми авансу Постачальник зобов’язаний повернути Замовнику.
4.4. Постачальник за 5 робочих днів до дня закінчення терміну, вказаного у п. 4.3 Договору, зобов’язаний дати Замовнику документ, що підтверджує передачу товару на суму отриманого авансу (накладна тощо).
4.5. Кінцеві розрахунки за поставлений товар з Постачальником Замовник здійснює протягом 10 робочих днів після отримання видаткових накладних.»*
Примітка: * тексти умов договорів наведені не для обов’язкового застосування в документах замовника, а лише для наглядного прикладу.
Як зареєструвати договір про закупівлю для проведення платежів?
Реєстрація бюджетних зобов’язань розпорядників та одержувачів бюджетних коштів в органах Казначейства здійснюється відповідно до вимог Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (далі — Порядок № 309).
Терміни, у які необхідно зареєструвати бюджетні зобов’язання за договором про закупівлю на придбання обладнання Starlink, залежать від застосованого замовником виду закупівлі:
- якщо договір про закупівлю укладено без застосування електронної системи закупівель — протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання (укладення договору про закупівлю);
- якщо договір про закупівлю укладено за результатами проведення процедури відкритих торгів з особливостями — протягом 7 робочих днів з дати оприлюднення звіту про результати проведення процедури закупівлі / звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель у разі наявності в обліку органу Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів) або протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів).
На період дії воєнного стану платежі з бюджетних рахунків замовників здійснюються лише з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку та відповідно до вимог Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590 (далі — Порядок № 590) (зі змінами).
Під час формулювання предмета договору про закупівлю замовникам слід брати до уваги перелік найменувань товарів, робіт та послуг, зазначених у пункті 19 Порядку № 590. На порталі RADNUK.COM.UA відображено цей перелік:
Абзацами 3 та 4 підпункту 2 (тобто видатки, які здійснюються в другу чергу) пункту 19 Порядку № 590 передбачено за видатками по загальному і спеціальному фондах можливість здійснення оплати за придбання засобів зв’язку. Замовникам в договорах про закупівлю в частині визначення конкретної назви закупівлі слід звернути на це увагу та прописати відповідне формулювання в предметі договору, наприклад, конкретна назва предмета закупівлі, яка зазначається переважно в дужках для уточнення сутності платежу, може мати таке формулювання: «Обладнання для супутникового зв’язку», «Засоби зв’язку, а саме: станції бездротового інтернет-зв’язку Starlink» або інше.
Які ризики можуть очікувати на замовника при закупівлі обладнання Starlink?
Враховуючи всі позитивні сторони купівлі Starlink, замовнику слід враховувати й деякі моменти, які можуть стати перепоною на шляху отримання всіх переваг швидкісного інтернет-зв’язку. Зокрема, якщо закупівля здійснюється не в офіційного представника Starlink, а у фізичної особи — підприємця, слід звернути увагу на такі моменти:
- згідно з інструкцією від компанії Starlink обладнання має працювати тільки за вказаною замовником у профілі користувача адресою (англ. service address). Тож у разі закупівлі обладнання у фізичної особи замовнику слід дізнатися, на яку адресу від офіційного представника було замовлено обладнання Starlink. Якщо ж обладнання куплене навіть в іншій країні, то через службу підтримки SpaceX його необхідно переналаштувати на українську адресу;
- SpaceX починає тарифікацію за послуги зв’язку з 15-го дня після того, як термінал було відвантажено компанією за адресою доставки. Тому можуть бути випадки, що замовник ще не отримав обладнання, а абонплата за послуги вже нараховується;
- приватні особи здійснюють оплату за послуги зв’язку через особистий кабінет користувача з пристрою, на якому встановлено додаток Starlink. Яким чином будуть здійснювати оплату за послуги зв’язку замовники, зокрема бюджетні установи та організації, — відповіді на це питання редакція журналу поки що надати не може.
Висновок
Закупити обладнання Starlink нескладно. У разі прийняття рішення замовником здійснити таку закупівлю слід правильно вибрати й сформулювати предмет закупівлі за ДК 021:2015 та вид закупівлі — укладати за «прямим» договором чи із застосуванням процедури відкритих торгів з особливостями.
Після укладення договору про закупівлю важливо дотриматись термінів реєстрації бюджетних зобов’язань та вчасно подати цей договір до органів Казначейства. Коли оплату платежів за договором про закупівлю проведено, замовнику залишається отримувати переваги від швидкісного доступу до мережі Інтернет.
Успіхів у здійсненні закупівель та читайте на порталі RADNUK.COM.UA: