У період воєнного стану фінансово-економічна ситуація в країні постійно змінюється та виникає необхідність змін законодавства у сфері закупівель, які покликані регулювати законодавчі норми відповідно до ситуації, у якій перебуває вся країна. Доволі нелегко працювати в цей час замовникам, від яких вимагається постійне відстеження динамічних змін законодавства та знання його особливостей і нюансів.
Надійним помічником для замовників на сьогодні є джерело інформації, на якому зібрано безліч корисних матеріалів та зразків документів у сфері закупівель для полегшення роботи, зокрема інтернет-портал «Радник у сфері публічних закупівель» (далі — портал Радник).
У цій статті надамо корисні поради для замовників, як здійснити закупівлю доступу до порталу Радник з урахуванням актуальних особливостей проведення закупівель та оплати видатків.
Який код за ДК 021:2015 вибрати в разі закупівлі доступу до порталу Радник?
Під час визначення предмета закупівлі замовники застосовують національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 (далі — ДК 021:2015).
Закупівлю доступу до порталу Радник можна здійснити, приміром, вибравши один із таких кодів ДК 021:2015:
- 72260000-5 — Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням,
або - 48480000-6 — Пакети програмного забезпечення для продажу та реалізації продукції і бізнес-аналітики.
Доступ до порталу Радник можна закупити на термін: 3 місяці (1340 грн), 6 місяців (2480 грн) та 1 рік (4490 грн).
Яким нормативно-правовим актом керуватися?
Станом на дату написання цього матеріалу замовники можуть здійснювати закупівлі відповідно до положень:
- Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон);
- постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169).
Тож, досі закуповують згідно з Законом або Постановою № 169, але у передбачених законодавством випадках, у тому числі й без використання електронної системи закупівель, тобто шляхом укладення «прямого» договору.
Крім цього, відповідно до пункту 37 Прикінцевих та перехідних положень Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
На сайті Міністерства економіки України в розділі «Обговорення проєктів документів» від 16.09.2022 розміщено Проєкт особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Проєкт особливостей).
Розглянемо нюанси здійснення закупівлі послуг з доступу до порталу Радник відповідно до Закону, Постанови № 169 та Проєкту особливостей.
Закупівля доступу до порталу Радник відповідно до Закону
Зважаючи на те, що вартість послуг з доступу до порталу Радник не перевищує 50 тис. грн, та керуючись частиною 3 статті 3 Закону, замовник може здійснити закупівлю таких послуг без застосування процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, але з обов’язковим оприлюдненням, відповідно до статті 10 Закону, в електронній системі закупівель звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Наведемо приклади таких закупівель, розміщених в електронній системі публічних закупівель Prozorro (далі — Prozorro):
Приклади
72260000-5 — Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням
Строк надання послуг: 06 лютого 2022 — 31 грудня 2022
(див. за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-02-16-003672-a)
2. Послуги, пов’язані із наданням доступу до інтернет-порталу «Радник у сфері публічних закупівель»
72260000-5 — Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням
Строк надання послуг: 21 вересня 2022 — 31 березня 2023
(див. за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-09-21-003062-a)
3. Портал «Радник у сфері публічних закупівель» (код доступу)
48480000-6 — Пакети програмного забезпечення для продажу та реалізації продукції і бізнес-аналітики
Строк надання послуг: 02 червня 2023
(див. за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-06-02-000333-a)
4. Доступ до порталу «Радник у сфері публічних закупівель» на 12 місяців
48480000-6 — Пакети програмного забезпечення для продажу та реалізації продукції і бізнес-аналітики
Строк надання послуг: 09 вересня 2022 — 08 вересня 2023
(див. за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-09-09-007106-a)
Здійснюючи закупівлі за Законом, замовник повинен виходити з річного плану закупівель, відтак враховувати загальну вартість аналогічних за кодом ДК 021:2015 предметів закупівель.
Крім цього, частиною 3 статті 3 Закону передбачено, що в разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, замовник може використовувати електронні каталоги для закупівлі товарів. Зокрема, для закупівлі доступу до порталу Радник як товару, тобто за ДК 021:2015 «48480000-6 Пакети програмного забезпечення для продажу та реалізації продукції і бізнес-аналітики», можна використати електронний каталог. Покроковий алгоритм — у статті «Радник уже в Prozorro Market»!
Закупівля доступу до порталу Радник через електронний каталог
Розглянемо приклад закупівлі доступу до порталу Радник через Prozorro Market на електронному майданчику Zakupki.prom.ua. Для того щоб знайти потрібний товар, необхідно у стрічці пошуку ввести його назву та натиснути кнопку «Пошук», після чого відкривається інформація про вибране видання (Рис. 1).
Потім необхідно розкрити детальну інформацію про цей товар (Рис. 2) та здійснити замовлення.
У такому випадку за результатами відбору сформується звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Закупівля доступу до порталу Радник згідно з вимогами Постанови № 169 та Проєкту особливостей
Замовники, відповідно до Постанови № 169, здійснюють закупівлі, які є необхідними для забезпечення їхніх потреб, пов’язаних з виконанням повноважень або вжиттям необхідних заходів під час дії особливого правового режиму. Конкретного загальноприйнятого переліку товарів, робіт і послуг, які мають здійснюватися за Постановою № 169, немає. Такий перелік затверджує кожний замовник з огляду на власні потреби установи, організації тощо. Ось приклад наказу про визначення переліку та обсягів закупівель (із особливостями здійснення закупівлі).
Закупівля послуг з доступу до порталу Радник може бути також визначена в переліку предметів закупівлі, що здійснюються відповідно до Постанови № 169. У разі прийняття рішення закупити послуги з доступу до порталу Радник на умовах Постанови № 169, з огляду на те, що сума закупівлі цих послуг не перевищує 50 тис. грн, та керуючись пунктом 1 Постанови № 169, замовник може здійснити закупівлю:
- з використанням електронної системи закупівель, у тому числі з використанням електронних каталогів. Покрокова інструкція — у статті «Радник уже в Prozorro Market!»;
або - без використання електронної системи закупівель. У цьому випадку вносити інформацію про закупівлю до річного плану та оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не потрібно.
Проєктом особливостей передбачено, що після введення його в дію замовники, які зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, повинні проводити закупівлі відповідно до Закону із урахуванням положень цих особливостей.
Отже, замовники можуть здійснювати закупівлі послуг з доступу до порталу Радник відповідно до Закону, з урахуванням вимог особливостей, шляхом укладання «прямого» договору про закупівлю без застосування процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або із застосуванням електронного каталогу, але з обов’язковим оприлюдненням звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Чи може закупівля доступу до порталу Радник здійснюватися в другу чергу за Порядком № 590?
Так, і далі покажемо, за яких умов. Відповідно до вимог Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590 (далі — Порядок № 590), у період воєнного часу платежі з бюджетних рахунків замовників органи Державної казначейської служби України (далі — Казначейство) здійснюють лише з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку. Черговість платежів, які здійснюються за дорученнями клієнтів, визначено пунктом 19 Порядку № 590.
Під час формулювання предмета договору про закупівлю замовникам слід брати до уваги перелік найменувань товарів, робіт та послуг, зазначених у пункті 19 Порядку № 590.
Важливо! Якщо товар (послуга або робота), який планує закупити замовник, за сутністю відповідає тому, що визначено в пункті 19 Порядку № 590, то й найменування предмета закупівлі в договорі про закупівлю та інших підтвердних документах повинно також максимально відповідати відповідному підпункту пункту 19 цього переліку.
Абзацами 3 та 4 підпункту 2 (тобто видатки, які здійснюються в другу чергу) пункту 19 передбачено за видатками по загальному і спеціальному фондах можливість здійснення оплати послуг з адміністрування (обслуговування) програмного забезпечення. Так, якщо оплата послуг з доступу до порталу Радник, на думку замовника (бо визначати предмет закупівлі виключна прерогатива замовника), належить до послуг з адміністрування (обслуговування) програмного забезпечення, то в договорі про закупівлю слід звернути на це увагу та прописати відповідне формулювання в предметі договору.
Наприклад, предмет договору може мати такий вигляд: «72260000-5 — Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням (послуги пов’язані із наданням доступу до інтернет-порталу „Радник у сфері публічних закупівель“), а саме: послуги з адміністрування (обслуговування) програмного забезпечення». *
Примітка: * текст предмета закупівлі наведений не для обов’язкового його застосування в документах замовника, а лише для наглядного прикладу.
Крім вищезазначеного, замовник може розглянути можливість використання визначених в абзацах 3 та 4 підпункту 2 (видатки другої черги) Порядку № 590 напрямів для закупівлі послуг з доступу до порталу Радник:
- оплата інформаційних послуг(!), у тому числі з виготовлення та розміщення інформаційної продукції, послуг із розміщення інформації в засобах масової інформації. Відповідно до статті 23 Закону України «Про інформацію» інформаційною послугою є діяльність з надання інформаційної продукції споживачам з метою задоволення їхніх потреб. Інформаційна продукція та інформаційні послуги є об’єктами цивільно-правових відносин, що регулюються цивільним законодавством України. Інформаційний продукт у даному випадку — доступ до порталу RADNUK.COM.UA.
Згідно з Академічним тлумачним словником (1970 — 1980) вислів «у тому числі» означає — серед інших, між іншими. Тобто у Порядку № 590 перелік оплати інформаційних послуг, у тому числі виготовлення та розміщення інформаційної продукції, послуг із розміщення інформації в засобах масової інформації, є невичерпний і може відповідати іншим інформаційним послугам, зокрема оплаті інформаційних послуг, а саме доступу до порталу RADNUK.COM.UA.
Використовуючи підпункт 2 пункту 19 Порядку № 590, замовник умовно може так прописати предмет договору:
…
1.1. Предметом цього договору є «інформаційні послуги, у тому числі з виготовлення та розміщення інформаційної продукції, послуг із розміщення інформації в засобах масової інформації» (доступ до порталу RADNUK.COM.UA на 1 рік за ДК021:2015: 72260000-5 Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням).
1.2. Виконавець у порядку та на умовах цього Договору зобов’язується надати послуги, що визначені в пункті 1.1 цього Договору, а замовник у встановлені цим Договором строки — сплатити.
…
Примітка: текст предмета закупівлі наведений не для обов’язкового його застосування в документах замовника, а лише для наглядного прикладу. - оплата послуг з доступу в режимі онлайн до електронних баз наукової та науково-технічної інформації, інформаційних ресурсів.
Загальноприйняте визначення поняття «інформаційний ресурс» таке: Інформаційні ресурси — це документи і масиви документів в інформаційних системах (бібліотеках, архівах, фондах, банках даних, депозитаріях, музейних сховищах і т. д.) чи інформаційних продуктів певного призначення, що необхідні для забезпечення інформаційних потреб споживачів у визначеній сфері діяльності. Водночас портал Радник є повноцінною інформаційною платформою у сфері закупівель.
У разі прийняття замовником рішення вибрати цей напрям видатків, предмет договору може мати такий вигляд:
…
1.Предмет Договору
1.1. 72260000-5 — Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням (послуги пов’язані із наданням доступу до інтернет-порталу «Радник у сфері публічних закупівель»), а саме: послуги з доступу в режимі онлайн до інформаційних ресурсів.
…
або
…
1.1. Предметом цього договору, відповідно до постанови Кабміну від 09.07.2021 № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» (із змінами й доповненнями), є «Послуги з доступу в режимі онлайн до електронних баз наукової та науково-технічної інформації, інформаційних ресурсів», а саме доступ до порталу RADNUK.COM.UA на 1 рік за ДК021:2015: 48480000-6 — Пакети програмного забезпечення для продажу та реалізації продукції і бізнес-аналітики).
…
Примітка: текст предмета закупівлі наведений не для обов’язкового його застосування в документах замовника, а лише для наглядного прикладу.
Зауважимо, що вищезазначені приклади є орієнтовними та наведені для того, щоб ви змогли вибрати / змінити / відредагувати той варіант, який буде потрібен саме вам.
У третю чергу здійснюються УСІ ІНШІ ВИДАТКИ, тож предмет закупівлі можете прописати так, як зручно вам, та відповідно до вимог Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15.04.2020 № 708.
Які терміни реєстрації договорів на закупівлю послуг з доступу до порталу Радник?
Реєстрація зобов’язань за договором про закупівлю послуг з доступу до порталу Радник буде здійснюватися органами Казначейства на підставі Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (далі — Порядок № 309).
Строк реєстрації бюджетних зобов’язань за договорами, вартість предмета закупівлі яких не перевищує 50 тис. грн та які укладено з відповідним формуванням Звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель,становить 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання (укладення договору про закупівлю).
Для реєстрації зобов’язань за таким договором замовнику необхідно подати до відповідного органу Казначейства Реєстр бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів і оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання.
За договорами, укладеними за результатами застосування електронного каталогу, органи Казначейства здійснюють реєстрацію бюджетних зобов’язань відповідно до вимог, які існують для договорів про закупівлю, укладених без застосування електронної системи закупівель.
Якщо доступ до порталу Радник вам потрібен негайно, але зареєструвати зобов’язання ви ще не змогли, телефонуйте за номером +38(044)451-85-71 (пн-чт 09:00-18:00; пт 09:00-17:00)! Під час живого спілкування обов’язково знайдемо компроміс!
Висновок
Замовники можуть здійснити закупівлю доступу до порталу Радник за одним із кодів ДК 021:2015: «72260000-5 Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням» або 48480000-6 «Пакети програмного забезпечення для продажу та реалізації продукції і бізнес-аналітики». Водночас закупівлю за ДК 021:2015 48480000-6 «Пакети програмного забезпечення для продажу та реалізації продукції і бізнес-аналітики» можна здійснити із застосуванням електронного каталогу Prozorro Market.
Дотримуючись усіх вимог оформлення та укладення договору про закупівлю послуг з доступу до порталу Радник, замовник може отримати цінні для своєї роботи матеріали, які допоможуть легко та без перешкод здійснювати публічні закупівлі.
Пам’ятайте, що в будь-який зручний для вас час на порталі RADNUK.COM.UA на вас чекає у табличній формі перелік черговості оплат Казначейством. Користуйтесь!