19.05.2023 набула чинності постанова Уряду № 471 від 12.05.2023, якою були, зокрема, внесені зміни до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Найбільш неочікуваною зміною для закупівельної спільноти стала можливість Держаудитслужби проводити моніторинг закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель.
Так, у пункті 23 Особливостей з 19.05.2023 встановлено, що Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі».
Цікаво, що у сам порядок, встановлений статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», щодо здійснення моніторингу станом на 08.06.2023 не було внесено змін у частині здійснення моніторингу закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, але це спірне питання ми розглянемо в наступній публікації.
У цій статті зупинимося на питанні, в яких закупівлях в електронній системі формується звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, щоб розуміти, які закупівлі тепер потрапили під додатковий контроль Держаудитслужби.
Щоб розібратися з моніторингом, рекомендуємо ознайомитися з «Переліком корисних посилань щодо здійснення моніторингу органами фінансового контролю».
Також на порталі RADNUK.COM.UA є окремий розділ «Моніторинг закупівель», у якому розміщена вся інформація, що стосується особливостей проведення моніторингу.
Таблиця з поділом закупівель щодо формування звіту
Закупівлі, де формується звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель | Закупівлі, де НЕ формується звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель |
Закупівля прямим договором від 50* – 100 тис. грн (товари, послуги), від 50* – 200 тис. грн (поточний ремонт), від 50* – 1,5 млн грн (роботи) | Спрощена закупівля за наказом ДП «Прозорро» № 25 до 100 тис. грн (товари, послуги), до 200 тис. грн (поточний ремонт), до 1,5 млн грн (роботи) |
Prozorro Market шляхом вибору постачальника до 100 тис. грн | Відкриті торги |
Prozorro Market (запит цінових пропозицій) від 100 тис. грн | Рамкові угоди |
Виключення за пунктом 13 Особливостей | |
*Пунктом 11 Особливостей, зокрема, встановлено, що у разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою ніж 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, про це ми зазначили в «Алгоритмі здійснення закупівель без використання електронної системи до 50 тис. грн (з 25.02.2023)». |
Можна зробити висновок, що фактично на всі закупівлі, крім закупівель до 50 тис. грн, по яких звіт не оприлюднюється, може завітати моніторинг. Принагідно ознайомтеся зі статтею «Нова редакція Особливостей через призму проведення моніторингу закупівель».
Приклади, коли законодавство не передбачало, а моніторинги проводилися
На практиці є випадки, коли ще до внесених змін до Особливостей до 19.05.2023 усе одно проводився моніторинг закупівель, де формувався звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель.
Приклад 1
Але в цій закупівлі замовнику пощастило, оскільки відмінили рішення про початок проведення моніторингу і вважали його нечинним:
«Щодо проведення моніторингу
Відповідно до статті 19 Конституції України, абзацу 2 статті 2, статті 5 Закону України від 26.01.1993 № 2939-ХІІ ‟Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні” та частини п’ятої статті 8 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII ‟Про публічні закупівлі” повідомляємо, що у зв’язку з технічною помилкою (збоєм) та неможливістю реалізації в електронній системі закупівель відміни рішення про початок проведення моніторингу закупівель, наказ Західного офісу Держаудитслужби від 14.02.2023 № 48 у частині проведення моніторингу закупівлі за ID: UA-2023-02-01-015009-a, здійсненої Відділом освіти, молоді та спорту Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області, слід вважати нечинним».
Приклад 2
Цікаво, що в цій закупівлі моніторинг розпочався, але незрозуміло чим завершився.
Приклад 3
І ще одна закупівля, але вже не за звітом, а проведена як спрощена закупівля. Також звертаємо увагу, що відповідно до порядку, встановленого статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», здійснюється моніторинг саме процедури закупівлі протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії, а спрощена закупівля не є процедурою. Попри це моніторинг пройшов, і було виявлено порушення.
Моніторингом було направлено замовнику запит на пояснення: чому Вами неправомірно вибрано та застосовано спрощену процедуру закупівлі для закупівлі м’яса (за номером ID: UA-2023-02-20-014169-a)? Оскільки відповідно до пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» визначено, що замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями (відкритих торгів з особливостями).
У свою чергу замовником було надано пояснення: на жаль, сталась механічна помилка при оголошені процедури відкритих торгів з особливостями для закупівлі м’яса (за номером ID: UA-2023-02-20-014169-a), було помилково вибрано спрощену процедуру закупівлі, на що не було звернено уваги. Повністю згодні, що у зв’язку з технічною помилкою неправомірно було застосовано спрощену процедуру закупівлі для закупівлі м’яса (за номером ID: UA-2023-02-20-014169-a), оскільки відповідно до пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» визначено, що замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями (відкритих торгів з особливостями).
Прийнято рішення розірвати договір за згодою сторін і створити нову процедуру (закупівлі) відкритих торгів з особливостями згідно з пунктом 10 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Радимо замовникам не зловживати звітуванням за прямими договорами і у разі сумнівів краще застосовувати конкурентні закупівлі / процедури закупівель. Можете також за потреби скористатись прикладом протоколу надання пояснення на запит моніторингу.
Дивіться також відеороз’яснення від Радника про те, що має містити звіт без ЕСЗ, та чи потрібно публікувати договір за таким звітом: