Єдина інформаційна система обліку НПІ про те, як правильно погоджувати проєкти НПІ та повідомляти про укладений договір

Редакція
5708
6 Листопада 2024
Єдина інформаційна система обліку НПІ про те, як правильно погоджувати проєкти НПІ та повідомляти про укладений договір
5708
6 Листопада 2024

Редакція порталу «Радник у сфері публічних закупівель» звернулася до представників Єдиної інформаційної системи обліку НПІ (далі — Система НПІ) з метою широкого інформування закупівельної громади про те, як правильно погоджувати проєкти НПІ. Крім цього, розкриємо відповіді на найпоширеніші запитання, що стосуються повідомлення про укладений договір у сфері інформатизації чи нюансів погодження проєктів НПІ.

Основні покрокові етапи інформування про укладений договір ми розкрили у відеоінструкції щодо процедури погодження закупівель НПІ через ЄІСОНПІ. Тому перейдемо до, певне, найцікавіших запитань.

Радник. Чи всі замовники повинні погоджувати з Мінцифри закупівлю, предмет якої належить до Національної програми інформатизації відповідно до наказу Міністерства цифрової трансформації України «Про затвердження Методики визначення належності бюджетних програм, завдань, проектів, робіт до сфери інформатизації» № 34 від 29.03.2023?

Відповідь представника Системи НПІ. Законом України «Про Національну програму інформатизації» визначено, що одним із суб’єктів, які беруть участь у формуванні та виконанні Національної програми інформатизації, є замовники завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації (далі — замовники).

Перелік таких суб’єктів визначений у частині 2 статті 4 Закону, згідно з якою замовниками можуть бути виключно такі суб’єкти:

  1. органи державної влади, правоохоронні органи, органи місцевого самоврядування, об’єднання територіальних громад;
  2. Пенсійний фонд України, цільові страхові фонди із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, медичного страхування та страхування на випадок безробіття;
  3. юридичні особи — підприємства, установи та організації, крім визначених пунктами 1 і 2, та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або об’єднаної територіальної громади, за наявності одного з таких критеріїв:
  • юридична особа повністю або частково утримується / фінансується за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, є розпорядником або одержувачем бюджетних коштів;
  • органи державної влади, органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;
  • у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

Радник. Від якої вартісної межі потрібно погоджувати закупівлі до 500 тис. грн? Наприклад, вартість закупівлі становить 10 тис. грн, чи потрібно в такому випадку погодження?

Відповідь представника Системи НПІ. Офіційно визначеної мінімальної суми закупівлі не існує. Нормативно-правові акти встановлюють лише верхню межу — 500 тис. грн, а для закупівель послуг із підключення соціальних закладів до широкосмугового Інтернету за кошти субвенцій з державного бюджету для сільської місцевості — 1 тис. грн.

Таким чином, погодженню підлягають закупівлі від 1 копійки.

Радник. Які строки повідомлення про укладений договір до 500 тис. грн? З якого моменту потрібно погоджувати закупівлю від 500 тис., з моменту її оголошення? А у які строки погоджує Система НПІ такі закупівлі?

Відповідь представника Системи НПІ. Першим абзацом частини 1 статті 48 Бюджетного кодексу України визначено, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі щодо завдань (проєктів) Національної програми інформатизації тільки після їх погодження з Генеральним державним замовником Національної програми інформатизації (далі — генеральний замовник).

Відповідно до другого абзацу пункту 8 Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації (далі — Положення) погодження завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, очікувана вартість яких дорівнює або перевищує 500 тис. грн, здійснюється генеральним замовником за результатами експертизи, проведеної відповідно до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових (далі — Порядок).

Разом з тим, відповідно до пункту 12 Порядку, для завдань, проєктів, робіт з інформатизації, що реалізовуються за рахунок бюджетних коштів, передбачено подання визначеного Порядком пакету документів не пізніше дня, наступного за днем оприлюднення замовником інформації про публічну закупівлю відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель.

Завдання, проєкти, роботи з інформатизації, що виконуються за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством, відповідно до статті 16 погоджуються з генеральним замовником на етапі укладення замовниками або їх представниками, що здійснюють роботи для замовника, відповідних договорів, контрактів, угод про виконання завдань, проєктів, робіт з інформатизації.

Окрім того, відповідно до третього абзацу пункту 8 Положення погодження завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації вартістю меншою, ніж визначена в абзаці другому цього пункту, здійснюється шляхом повідомлення генерального замовника про укладений договір про закупівлю товарів, робіт і послуг між замовником та виконавцем завдання, проєкту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації.

У разі, коли протягом п’яти календарних днів з дня отримання матеріалів генеральний замовник не повідомив замовника про організацію проведення їх експертизи шляхом надсилання листа в електронній формі із використанням кваліфікованого електронного підпису, подані завдання, проєкти, роботи з інформатизації вважаються погодженими генеральним замовником за принципом мовчазної згоди.

На виконання Закону України «Про Національну програму інформатизації» Мінцифри розроблено Єдину інформаційну систему обліку Національної програми інформатизації (офіційна адреса в Інтернеті ‒ https://npi.gov.ua) (далі — Система).

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2023 № 1400 «Про Єдину інформаційну систему обліку Національної програми інформатизації» затверджено Положення про Систему.

Мінцифри рекомендувало замовникам починаючи з 01.10.2024 подавати генеральному замовнику повідомлення про укладений договір про закупівлю товарів, робіт і послуг між замовником та виконавцем завдання, проєкту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації вартістю меншою, ніж 500 тис. грн, засобами Системи. Погодження таких проєктів здійснюється з дотриманням зазначених вище термінів.

Радник. Якщо у громаді не затверджено Програму інформатизації, чи зможе громада придбати обладнання за переліком, визначеним Методикою? А якщо таке придбання буде не за державні, а за власні кошти? Чи походження коштів взагалі впливає на необхідність погодження чи повідомлення?

Відповідь представника Системи НПІ. Програма інформатизації — це комплекс взаємопов’язаних завдань і заходів середньострокового характеру, спрямованих на цифровізацію громади. Вона допомагає структурувати закупівлі та інші проєкти інформатизації, узгоджуючи їх із конкретними цілями та довгостроковою стратегією розвитку.

Відсутність затвердженої Програми може ускладнити обґрунтування закупівлі обладнання та пояснення його зв’язку зі стратегією цифрового розвитку під час перевірок чи аудиту. Однак виконання окремих проєктів інформатизації можливе навіть без наявної Програми. При цьому джерело фінансування таких проєктів не впливає на необхідність їхнього погодження.

У статті 16 Закону визначено, що фінансування реалізації завдань, проєктів і робіт із інформатизації Національної програми інформатизації може здійснюватися як за рахунок коштів державного бюджету, так і з інших джерел, які не заборонені чинним законодавством.

Радник. Як можна внести зміни в Системі НПІ, коли виявлено помилку в заповнених даних, умовно щодо виду закупівлі?

Відповідь представника Системи НПІ. Дані в Системі не підлягають видаленню. Замовникам рекомендовано надіслати листа на адресу Мінцифри з інформацією про виявлену помилку та створити нову картку проєкту вартістю до 500 тис. грн.

Після опрацювання запиту проєкт, вказаний у листі, буде позначено як помилковий та не враховуватиметься в підсумкових звітах.

Радник. Як погоджується широкосмуговий доступ до Інтернету в сільській місцевості, коли вартість перевищує 1 тис. грн? Чи потрібне погодження в такому випадку?

Відповідь представника Системи НПІ. Так, згідно з другим абзацом пункту 8 Положення у разі закупівлі послуг для підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для підвищення доступності Інтернету в сільській місцевості, якщо їхня вартість перевищує 1 тис. грн, погодження здійснюється генеральним замовником після проведення експертизи. Експертиза проводиться відповідно до Порядку.

Радник. Як бути замовнику, якщо, скажімо, відкриті торги відбулися, але замовник ще не отримав погодження завдань, проєктів, робіт з інформатизації?

Відповідь представника Системи НПІ. Розпорядник бюджетних коштів має сім робочих днів для подання документів на реєстрацію бюджетного зобов’язання до Казначейства (див. шпаргалку УО щодо строків реєстрації зобов’язань в органах казначейського обслуговування).

Строк проведення первинної експертизи становить сім календарних днів з моменту отримання документів генеральним замовником. Згідно з пунктом 12 Порядку для завдань, проєктів та робіт з інформатизації, що реалізуються за рахунок бюджетних коштів, передбачено подання пакету документів не пізніше наступного дня після оприлюднення замовником інформації про публічну закупівлю згідно з законодавством у сфері публічних закупівель.

Завдання, проєкти та роботи, що фінансуються з інших, не заборонених законодавством джерел, згідно зі статтею 16 погоджуються з генеральним замовником на етапі укладення відповідних договорів, контрактів або угод.

Таким чином, за умови дотримання зазначених термінів замовник отримує результати розгляду поданих на погодження документів до укладання договору.

Радник. Наприклад, замовник отримав погодження. Однак після тендеру було надано еквівалент (тобто технічні характеристики, які запропоновані переможцем тендеру, якщо вони відрізняються від вимог у техзавданні тендерної документації). Чи потрібно повторно погоджувати?

Відповідь представника Системи НПІ. Відповідно до Порядку основним завданням експертизи Національної програми інформатизації та її складових є оцінка відповідності об’єктів експертизи сучасному рівню науково-технічних знань, тенденціям науково-технічного прогресу, принципам науково-технічної політики держави.

Водночас потрібно зазначити, що на сьогодні законодавством не передбачений обов’язок замовників додатково погоджувати з Мінцифри як генеральним державним замовником Національної програми інформатизації проєкт договору у разі внесення змін до його додатків після проведення первинної експертизи.

Радник. Як бути, якщо замовник отримав відмову в погодженні, а торги вже пройшли?

Відповідь представника Системи НПІ. Генеральний замовник завжди обґрунтовує відмову в погодженні та надає рекомендації щодо усунення виявлених помилок. Після усунення невідповідностей замовник має повторно подати пакет документів для погодження.

Радник. Яку відповідальність несе замовник, якщо він не погодив з Мінцифри закупівлі до 500 тис. грн та вартістю 500 тис. і більше?

Відповідь представника Системи НПІ. Взяття розпорядниками бюджетних коштів бюджетних зобов’язань та здійснення платежів щодо завдань (проєктів) Національної програми інформатизації без погодження з генеральним державним замовником є порушенням статті 48 Бюджетного кодексу України.

Окрім того, генеральний замовник може зупинити виконання завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації за результатами здійснення моніторингу у разі:

  • виявлення розбіжностей між технічними та функціональними вимогами до завдання, проєкту, роботи з інформатизації, погодженими генеральним замовником, і тими, що розміщені замовником під час здійснення закупівлі відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель;
  • відсутності об’єктивної причини недотримання календарного плану (графіка) виконання завдань, проєктів, робіт з інформатизації;
  • виявлення повної або часткової повторюваності виконання або створення аналогічних за своїми технічними та функціональними характеристиками завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації;
  • виявлення порушень норм, стандартів та правил під час виконання завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації.

Також генеральний замовник може зупинити виконання завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації за результатами проведеної експертизи у разі:

  • встановлення завищеної вартості завдання, програми, проєкту, роботи з інформатизації;
  • отримання експертного висновку з негативною оцінкою за результатами проведеної експертизи завдання, програми, проєкту, роботи з інформатизації.

Щиро дякуємо за надані відповіді!

Також передплатники порталу Радник можуть завантажити шпаргалку про погодження закупівель за Національною програмою інформатизації.

Нормативно-правові акти, що стосуються закупівель у сфері інформатизації в Україні, зібрані у розділі «Закупівлі в сфері інформатизації»:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО