12.12.2023 Кабінет Міністрів України затвердив вимоги до форматів удосконалених електронних підписів та печаток, які використовуються для надання електронних публічних послуг. Детальніше — у матеріалі.
Удосконалений електронний підпис
Удосконалений електронний підпис/УЕП — електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис. Під час перевірки електронного підпису відображається «тип носія особистого ключа: незахищений» і «тип підпису: удосконалений» (пункт 44 частини 1 статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги»).
Нагадаємо, що на момент написання статті використання УЕП дозволено на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування, що передбачено підпунктом 2 пункту 2 постанови Уряду № 300 від 17.03.2022 «Деякі питання забезпечення безперебійного функціонування системи надання електронних довірчих послуг».
За нагоди ознайомтеся зі статтею «Ковід відступив: що з УЕП?».
Затвердження Постанови № 1298 від 12.12.2023
Уряд постановою № 1298 від 12.12.2023 «Про затвердження вимог до форматів удосконалених електронних підписів та печаток, які використовуються для надання електронних публічних послуг, та вимог до створення та перевірки удосконалених електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів» затвердив вимоги до форматів удосконалених електронних підписів та печаток, які використовуються для надання електронних публічних послуг.
Відповідно до частин другої і третьої статті 171 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» Кабінет Міністрів України постановляє:
- Затвердити такі вимоги до форматів удосконалених електронних підписів та печаток, які використовуються для надання електронних публічних послуг; вимоги до створення та перевірки удосконалених електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів:
1. Ці вимоги визначають формати удосконалених електронних підписів та печаток, які використовуються для надання електронних публічних послуг.
Дія цих вимог не поширюється на надання електронних довірчих послуг відповідно до положень абзацу другого частини першої статті 2 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
2. У цих вимогах терміни вживаються у такому значенні:
засіб удосконаленого електронного підпису та печатки — апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та / або створення удосконаленого електронного підпису та печатки, та / або перевірки удосконаленого електронного підпису та печатки, та / або зберігання особистого ключа удосконаленого електронного підпису та печатки;
удосконалений електронний підпис — електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний такий електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний такий електронний підпис;
контейнер удосконалених електронних підписів та печаток — файл, структура і зміст якого відповідають вимогам специфікації формату, що застосовується для окремих удосконалених електронних підписів та печаток.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Законі України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та інших нормативно-правових актах у сфері електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг.
3. Удосконалені електронні підписи та печатки, які використовуються для отримання електронних публічних послуг, повинні створюватися відповідно до положень стандартів, визначених пунктами 1–6 додатка, в одному з форматів, визначених стандартами, зазначеними у пунктах 7–21 додатка.
4. Удосконалені електронні підписи та печатки, отримані у надавача електронних довірчих послуг, відомості про якого не внесені до Довірчого списку, використовуються для надання електронних публічних послуг, якщо такий надавач електронних довірчих послуг відповідає вимогам, визначеним частиною четвертою статті 13 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», а засоби підтвердження удосконаленого електронного підпису та печатки відповідають цим вимогам та є придатними для автоматизованої обробки.
5. Удосконалені електронні підписи та печатки, які використовуються для отримання електронних публічних послуг, можуть бути у форматах XML, CMS, PDF, ASN.1, JSON на рівні відповідності B-B, B-T, B-LT чи B-LTA або створюються за допомогою відповідного контейнера удосконалених електронних підписів та печаток, якщо такі підписи та печатки відповідають стандартам, визначеним у додатку.
Удосконалені електронні підписи та печатки в інших форматах, ніж зазначені в абзаці першому цього пункту, можуть використовуватися для отримання електронних публічних послуг, якщо надавач електронних довірчих послуг відповідає вимогам, визначеним частиною четвертою статті 13 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», а засоби підтвердження удосконаленого електронного підпису та печатки відповідають цим вимогам та є придатними для автоматизованої обробки. - Ця постанова набирає чинності одночасно із Законом України від 1 грудня 2022 р. № 2801-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення укладення угоди між Україною та Європейським Союзом про взаємне визнання кваліфікованих електронних довірчих послуг та імплементації законодавства Європейського Союзу у сфері електронної ідентифікації».
Зверніть увагу! Набрання чинності Законом України від 01.12.2022 № 2801-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення укладення угоди між Україною та Європейським Союзом про взаємне визнання кваліфікованих електронних довірчих послуг та імплементації законодавства Європейського Союзу у сфері електронної ідентифікації» відбудеться 31.12.2023. Таким чином, 31.12.2023 набирає чинності постанова Уряду № 1298 від 12.12.2023 і, відповідно, вимоги до форматів удосконалених електронних підписів та печаток, які використовуються для надання електронних публічних послуг.
УЕП
Міністерство цифрової трансформації України повідомляє, що постанова унормовує технічні вимоги до створення та перевірки вдосконалених електронних підписів чи печаток. Це дозволить використовувати такі підписи для отримання електронних послуг на постійній основі. Використання кваліфікованого е-підпису більше не вимагатиметься.
Раніше вдосконалені електронні підписи та печатки використовували тимчасово в межах експерименту на період воєнного стану.
Постанова значно спростить отримання та використання вдосконалених електронних підписів. Замість КЕПу тепер можна буде використовувати УЕП, якщо законом не вимагається інше.
Крім того, фізичні та юридичні особи зможуть використовувати електронний підпис, не зберігаючи його на захищеному носії. Це, зокрема, дасть змогу забезпечити безперебійне функціонування електронного документообігу та перевірки користувачів.
Постанова також допоможе гармонізувати українське законодавство у сфері електронних довірчих послуг з європейським.
За нагоди скористайтеся прикладом Тендерної документації (за Особливостями).
Пропонуємо скористатися онлайн-сервісом перевірки кваліфікованого електронного підпису чи печатки для електронних документів, що доступний на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Інструменти» — «Електронні підписи».











