Відкриті торги замість «євроторгів», або поділ предмета закупівлі: практика моніторингів

Катерина Плашенко
1918
26 Вересня 2022
Відкриті торги замість «євроторгів», або поділ предмета закупівлі: практика моніторингів
1918
26 Вересня 2022

Про відкриті торги з публікацією англійською мовою йдеться в частині 3 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), згідно з якою оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель у строки, встановлені у частині 1 цієї статті, обов’язково додатково оприлюднюються в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну для товарів і послуг — 133 тисячам євро, для робіт — 5 150 тисячам євро.

Курс євро визначається згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі.

Водночас згідно з частиною 10 статті 3 Закону замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення, зокрема, застосування положень частини 3 статті 10 цього Закону.

У матеріалі розглянемо випадок, коли замовник при очікуваній вартості закупівлі товару, що перевищує 133 тисячі євро, оголосив відкриті торги замість «євроторгів». Проаналізуємо, як реагує Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба) при виявленні таких порушень під час проведення перевірок.

Моніторинг UA-M-2022-09-16-000011 від 22.09.2022, оголошення UA-2021-12-04-000919-c

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що згідно з інформацією, розміщеною в електронній системі закупівель, замовником 4 грудня та 9 грудня 2021 року оприлюднені оголошення про проведення двох конкурентних процедур закупівель за процедурою відкритих торгів ID: UA-2021-12-09-019606-с, UA-2021-12-09-015471-с, UA-2021-12-09-010999-с та UA-2021-12-04-000919-с на закупівлю послуг за одним і тим самим предметом закупівлі, а саме згідно з ДК 021:2015:55320000-9 Послуги з організації харчування очікуваною вартістю 1 760 142,00 грн; 1 746 860,80 грн, 1 918 132,80 грн, 1 764 592,00 грн відповідно.

Офіційний курс євро до гривні за інформацією Національного банку України станом на 03.12.2021 — 30,9438 грн, на 09.12.2021 — 30,7698 гривень. Враховуючи курс євро на 03.12.2021 та 09.12.2021, очікувана вартість закупівель ID: UA-2021-12-09-019606-с, UA-2021-12-09-015471-с, UA-2021-12-09-010999-с та UA-2021-12-04-000919-с перевищує суму, еквівалентну 133 тисячам євро. Слід зазначити, що згідно з планом закупівель замовника за номерами ID: UA-P-2021-12-09-019891-c, UA-P-2021-12-09-015751-c, UA-P-2021-12-09-010932-c та UA-P-2021-12-04-000926-c орієнтовний початок проведення процедур закупівель — грудень 2021 року.

Враховуючи вищевикладене, замовником розміщено в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів ID: UA-2021-12-09-019606-с, UA-2021-12-09-015471-с, UA-2021-12-09-010999-с та UA-2021-12-04-000919-с (предмет закупівель згідно з ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування) загальною очікуваною вартістю 7 189 727,60 грн, з недотриманням вимог частини десятої статті 3 Закону та, як наслідок, частини третьої статті 10 Закону.

Слід зазначити, що замовником визначено переможцем процедури закупівлі учасника ТОВ «К», тендерна пропозиція якого є найбільш економічно вигідна, та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю з ним. Між замовником та переможцем торгів ТОВ «К» укладено Договір № 372б про закупівлю послуг за публічні кошти від 03.01.2022 на суму 1 758 351,00 грн без ПДВ.

За результатами аналізу питання дотримання порядку оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог частини 10 статті 3 Закону та, як наслідок, частини 3 статті 10 Закону.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Висновки

Як бачимо, замовник замість проведення однієї процедури відкритих торгів з публікацією англійською мовою вирішив провести чотири процедури відкритих торгів по такому самому предмету закупівлі, чим за результатами вищеописаного моніторингу ДАСУ порушив вимоги частини 10 статті 3 Закону та, як наслідок, частини 3 статті 10 Закону. Тепер замовник зобов’язаний здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому та притягнути до відповідальності осіб, якими допущені порушення.

Отже, якщо очікувана вартість публічної закупівлі дорівнює або перевищує для товарів і послуг 133 тисячі євро, для робіт — 5 150 тисяч євро, замовник вибирає тип процедури «відкриті торги з публікацією англійською мовою».

За нагоди використовуйте приклад протоколу розгляду тендерної пропозиції учасника у міжнародних торгах та допущення його до аукціону.

Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Книги» доступний збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями. Щоб не наступати на «закупівельні граблі» інших замовників, користуйтесь цією електронною книгою. Дивіться, як її знайти:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО