Типові порушення, виявлені під час моніторингів переговорних процедур закупівель

Катерина Плашенко
2082
11 Липня 2022
Типові порушення, виявлені під час моніторингів переговорних процедур закупівель
2082
11 Липня 2022

Як визначено частиною 1 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі, та частиною 2 цієї ж статті визначені всі випадки, які можуть вважатися винятком для проведення переговорної процедури закупівлі.

Розберімо висновки моніторингу, який проводить Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба) щодо порушень, виявлених під час проведення переговорної процедури закупівлі.

Встановлено порушення законодавства в частині невідміни замовником закупівлі

Висновок про результати моніторингу від 28.06.2022 № UA-M-2022-06-28-000020, оголошення № UA-2022-02-21-014981-b

Під час моніторингу встановлено, що за результатами переговорної процедури замовником прийнято рішення про укладання договору з постачальником ТОВ «Г», про що в електронній системі закупівель 21.02.2022 оприлюднено повідомлення про намір укладання договору. Станом на момент проведення моніторингу (28.06.2022) договір про закупівлю замовником не укладено. Проте замовником не відмінено переговорну процедуру, чим порушено вимоги пункту 5 частини 8 статті 40 Закону.

За результатами моніторингу встановлено порушення вимоги пункту 5 частини 8 статті 40 Закону в частині невідміни переговорної процедури через неукладення договору у визначений термін. З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує відмінити переговорну процедуру на підставі пункту 5 частини 8 статті 40 Закону та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Несвоєчасне надання пояснень Держаудитслужбі

Висновок про результати моніторингу від 01.07.2022 № UA-M-2022-06-23-000015, оголошення № UA-2021-09-08-010319-c

Моніторингом питання своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом, встановлено, що під час проведення моніторингу, відповідно до норм частини 5 статті 8 Закону, посадовою особою органу державного фінансового контролю, відповідальною за проведення моніторингу процедури закупівель, в електронній системі закупівель направлено запит про надання пояснень від 27.06.2022. Водночас вимогами частини 5 статті 8 Закону на запит про надання пояснень щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, передбачено надання замовником відповідних пояснень (інформації, документів) через електронну систему закупівель, протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту. Кінцева дата надання відповіді на вищезазначений запит 30.06.2022. Проте відповідь на запит про надання пояснень від 27.06.2022 в електронній системі закупівель замовник оприлюднив 01.07.2022. Таким чином, замовником порушено вимогу частини п’ятої статті 8 Закону.

За результатами моніторингу питання своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом, встановлено порушення вимог частини п’ятої статті 8 Закону. З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та відсутність механізму їх усунення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі

Висновок про результати моніторингу від 30.06.2022 № UA-M-2022-06-21-000133, оголошення № UA-2021-10-22-003204-c

Аналізом процедури закупівлі встановлено, що згідно з інформацією, викладеною на сайті уповноваженого органу (https://prozorro.gov.ua) за результатами проведеної процедури закупівлі, між замовником та ПП «А» укладено договір про закупівлю.

Відповідно до пункту 10.1 розділу 10 договору цей договір набирає чинності з дати його укладання і діє до 31.12.2021. Проте замовником станом на момент завершення проведення моніторингу процедури закупівлі (29.06.2022) звіт про виконання договору або додаткової угоди щодо продовження строку дії договору / розірвання договору не оприлюднено.

За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог частини 1 статті 10 Закону. З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо оприлюднення звіту про виконання договору або публікації додаткової угоди щодо продовження строку дії договору / розірвання договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Встановлено інші порушення законодавства у сфері закупівель

Висновок про результати моніторингу від 28.06.2022 № UA-M-2022-06-21-000133, оголошення № UA-2022-01-13-001411-c

За результатами моніторингу встановлено, що на порушення пункту 8 частини шостої статті 40 Закону замовником у розділі «Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі» повідомлення про намір укласти договір не зазначено інформацію про процедури відкритих торгів, які було двічі відмінено, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. Також на порушення зазначеної норми Закону замовником не завантажено в електронну систему закупівель документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

За результатами аналізу питання повноти відображення інформації про закупівлю встановлено порушення пункту 8 частини шостої статті 40 Закону. З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення у подальшому встановлених порушень вимог пункту 8 частини шостої статті 40 Закону при відображенні інформації про закупівлю та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Висновки

Під час проведення переговорної процедури закупівлі замовнику слід пам’ятати:

  • вимоги пункту 5 частини 8 статті 40 Закону, яким передбачено, що переговорна процедура закупівлі відміняється замовником у разі непідписання договору про закупівлю у строк 35 днів (20 днів — у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини другої цієї статті, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та / або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування) з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю;
  • вимоги частини 5 статті 8 Закону, відповідно до якої на запит про надання пояснень щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, передбачено надання замовником відповідних пояснень (інформації, документів) через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту;
  • відповідно до частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель інформацію, а саме: звіт про виконання договору про закупівлю — протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання; повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону, — протягом трьох робочих днів з дня внесення змін;
  • замовник у розділі «Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі» повідомлення про намір укласти договір повинен зазначати інформацію про процедури відкритих торгів, які було двічі відмінено, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. Також замовник має завантажувати в електронну систему закупівель документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. Детально про таке документальне підтвердження читайте в статті «Документи на підтвердження застосування переговорної процедури закупівлі: чи врахували замовники зміни до Закону від 26.06.2021?».

За нагоди використовуйте покроковий алгоритмом дій замовника під час моніторингу та пам’ятайте про підстави притягнення до адміністративної відповідальності, використовуючи шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність.

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО