Дочекалися! Постановою КМУ від 09.05.2023 № 465 (далі — Постанова № 465) внесено чималі зміни до постанови КМУ від 11.11.2022 № 1275 «Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (далі — Постанова № 1275, Особливості відповідно), яка, власне, і встановлює умови здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для потреб оборони в період воєнного стану.
Далі з’ясуємо «нові правила» оборонних закупівель.
Коли зміни набирають чинності?
10.05.2023 Постанова № 465 опублікована на сайті Кабміну. Таке опублікування не вважається офіційним. Чому?
Частиною 1 статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» унормовано, що постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування. Постановою № 465 не передбачені умови щодо набуття чинності з тої чи іншої дати.
Частиною 5 статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» встановлено, що офіційне опублікування постанов Кабінету Міністрів України здійснюється в газеті «Урядовий кур’єр» та «Офіційному віснику України», а також в інших офіційних друкованих виданнях і друкованих засобах масової інформації, визначених законом. Станом на 10.05.2023 відсутня інформація щодо офіційного опублікування.
При цьому, Постанова № 465 офіційно оприлюднена в Урядовому кур’єрі № 94 (7492) від 11.05.2023. Відтак зміни набувають чинності 11.05.2023.
Що змінилось у травні по оборонних закупівлях?
До 11.05.2023 | З 11.05.2023 |
Назву, вступну частину та пункт 1 Постанови № 1275 викладено в іншій редакції | |
Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану Відповідно до статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» Кабінет Міністрів України постановляє: 1. Затвердити особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, що додаються. | Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану Відповідно до статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі», абзацу сьомого підпункту 1 пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 24 лютого 2023 р. № 2958-IX «Про внесення змін до Закону України “Про оборонні закупівлі” щодо запровадження прозорості в оборонних закупівлях (крім відомостей про закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні» Кабінет Міністрів України постановляє: 1. Затвердити такі, що додаються:
|
Підпункт 1 пункту 3 Постанови № 1275 викладено в іншій редакції | |
1) звіт про договір, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1254) — у редакції станом на 10 серпня 2022 р., а також державний контракт (договір), всі додатки та зміни до нього оприлюднюються державним замовником у сфері оборони та службою державного замовника (далі — державний замовник) протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні, якщо державним замовником не оприлюднено такий звіт, державний контракт (договір), всі додатки та зміни до нього після його укладення до набрання чинності цією постановою; | 1) звіт про договір, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1254) — в редакції станом на 10 серпня 2022 р., звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених цією постановою, та повідомлення про внесення змін до істотних умов таких договорів, що не були оприлюднені до 24 березня 2023 р., оприлюднюються державним замовником (службою державного замовника, військовою частиною) (далі — державний замовник) в порядку та строк, що передбачені пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про оборонні закупівлі” щодо запровадження прозорості в оборонних закупівлях (крім відомостей про закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні». При цьому додатки до звітів про договори про закупівлю послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування військових частин оприлюднюються у форматі Excel. Протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану державні замовники прикріплюють до таких звітів про договори, укладені без використання електронної системи закупівель, файли з відповідними договорами про закупівлю/державними контрактами (договорами), всіма додатками та змінами до них; |
Коментар. Як ми зазначали у статті «Зберігаємо спокій та оприлюднюємо інформацію про оборонні закупівлі з 24.04.2023, враховуючи актуальні зміни до законодавства», державному замовнику, службі державного замовника, військовій частині слід до 22.06.2023 включно оприлюднити інформацію, визначену частиною 5 статті 30 Закону про оборонні закупівлі:
До того ж нові зміни уточнюють, що:
| |
Уточнено пункт 4 Постанови № 1275 | |
4. Дозволити до 31 грудня 2022 р. державним замовникам здійснювати закупівлі товарів, визначених у додатку до особливостей, затверджених цією постановою, без застосування видів (процедур) закупівель/спрощених закупівель, визначених Законами України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі», а також без застосування положень, визначених абзацом першим пункту 9 зазначених особливостей. | 4. Дозволити до 31 грудня 2022 р. державним замовникам здійснювати закупівлі товарів, визначених у додатку 1 до особливостей, затверджених цією постановою, без застосування видів (процедур) закупівель/спрощених закупівель, визначених Законами України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі», а також без застосування положень, визначених абзацом першим пункту 9 зазначених особливостей. |
Пункт 3 Особливостей виключено | |
3. Під час здійснення закупівель державні замовники повинні відповідно до Закону України «Про оборонні закупівлі» дотримуватися таких принципів здійснення оборонних закупівель: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів, забезпечення потреб безпеки і оборони; ефективність використання коштів, результативність. | Виключено |
Пункт 8 Особливостей викладено в іншій редакції | |
8. Державні замовники здійснюють закупівлі товарів (крім товарів, визначених у додатку до цих особливостей), робіт і послуг без застосування видів (процедур) закупівель/спрощених закупівель, визначених Законами України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі». Державні контракти (договори) укладаються державними замовниками з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 335 «Деякі питання здійснення оплати товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони в умовах воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 26, ст. 1419). | 8. Державні замовники здійснюють закупівлі товарів (крім товарів, визначених у додатку 1), робіт і послуг без застосування видів (процедур) закупівель, визначених Законами України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі». Державні контракти (договори), крім тих, що укладаються із застосуванням рамкової угоди для потреб оборони, передбаченої цими особливостями, укладаються державними замовниками з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 335 «Деякі питання здійснення оплати товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони в умовах воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 26, ст. 1419). Під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) державний замовник готує оголошення про закупівлю, в якому зазначається інформація згідно з додатком 2, та надсилає його для оприлюднення відповідно до пункту 1 частини третьої статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі». Придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», в електронній системі закупівель. Під час здійснення закупівель державні замовники визначають предмет закупівлі відповідно до вимог Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708, з урахуванням особливостей, визначених Порядком визначення предмета закупівлі під час здійснення закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування для особового складу Збройних Сил, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. № 1275 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 91, ст. 5666) — із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 9 травня 2023 р. № 465. |
Коментар. Пунктом 1 частини 3 статті 30 Закону про оборонні закупівлі встановлено, що державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на вебпорталі уповноваженого органу з питань закупівель та / або в електронній системі закупівель. Перелік інформації, яка включається до оголошення, визначається Кабінетом Міністрів України, а саме у додатку 2 оновленої Постанови № 1275. Також оновленими змінами уточнено, що:
Варто звернути увагу, що у підпункті 1 пункту 3 Постанови № 1275 було скорочено до єдиного поняття «державний замовник» і такі поняття, як служби державного замовника й військові частини, а саме «…державним замовником (службою державного замовника, військовою частиною) (далі — державний замовник)…». | |
Пункт 10 Особливостей викладено в новій редакції | |
10. Закупівлі, визначені пунктом 8 та абзацами другим — четвертим пункту 9 цих особливостей, не включаються до річного плану закупівель. За результатами їх здійснення за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 200 тис. гривень, державний замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, протягом 180 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до державних контрактів (договорів), які містять інформацію з обмеженим доступом. | 10. Закупівлі, визначені пунктами 8 та 9 цих особливостей, не включаються до річного плану закупівель. За результатами здійснення закупівель за умови, що вартість товарів і послуг дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт — 1,5 млн. гривень, державний замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), протягом 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Додатки до звітів про договори про закупівлю послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування військових частин оприлюднюються у форматі Excel. Державні замовники протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану прикріплюють до зазначених звітів про договори, укладені без використання електронної системи закупівель, файли з відповідними договорами, всіма додатками та змінами до них. |
Коментар. Змінами уточнено вартісні межі оборонних закупівель:
Можете завантажити шпаргалку щодо вартісних меж та відповідного виду (типу) закупівлі оборонного призначення з 23.04.2023. Звітування не розповсюджується на закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення:
|
Крім того, Постанову № 1275 доповнено таким:
“ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 11 листопада 2022 р. № 1275
ПОРЯДОК
визначення предмета закупівлі під час здійснення
закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення
комплектами продуктів харчування, послуг щодо
забезпечення харчуванням та послуг з організації
харчування для особового складу Збройних Сил
1. Цей Порядок встановлює правила визначення державним замовником предмета закупівлі під час здійснення закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування для особового складу Збройних Сил.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про оборонні закупівлі”, “Про публічні закупівлі” та інших нормативно-правових актах.
3. Під час здійснення закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування для особового складу Збройних Сил визначення предмета закупівлі здійснюється відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708.
4. У разі коли вартість продуктів харчування, що закуповуються для особового складу Збройних Сил, перевищує вартість супутніх послуг (зокрема послуг з організації харчування, освіження), державний замовник визначає вид предмета закупівлі як товару.
5. Для забезпечення харчування в закладах освіти та в окремих військових частинах, у яких не передбачено наявність кухарів або їх залучення неможливе з об’єктивних причин, про що наявне документальне підтвердження, державний замовник може визначити вид предмета закупівлі як послуги.”.
“Додаток 2
до особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового
режиму воєнного стану
ІНФОРМАЦІЯ,
яка включається до оголошення про закупівлю
1. Найменування та код згідно з ЄДРПОУ державного замовника, його категорія.
2. Назва предмета закупівлі із зазначенням коду згідно з Єдиним закупівельним словником та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності).
3. Технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі.
4. Орієнтовні кількість та місце поставки товарів або обсяг та місце виконання робіт чи надання послуг (місце поставки товарів, надання послуг чи виконання робіт може зазначатись як населений пункт або район чи область).
5. Умови поставки товарів, надання послуг чи виконання робіт (зокрема строк, протягом якого необхідно отримати товари, виконати роботи чи отримати послуги).
6. Умови оплати.
7. Прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб державного замовника, уповноважених здійснювати зв’язок щодо оприлюдненого оголошення.
8. Інша інформація, яку державний замовник вважає за необхідне включити.”.
Нагадаємо, що на порталі оприлюднено алгоритм публікації звітів по оборонних закупівлях на майданчику Zakupki.Prom: покроково у скрінах. А також читайте відповідь на актуальне питання по оборонних закупівлях у статті «Щодо „сумування“ оборонних закупівель».