Кабінет Міністрів України постановою № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Постанова № 1178), зокрема, постановив затвердити особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості).
Можемо припустити, що Кабмін при складанні Постанови № 1178 намагався полегшити життя замовникам та, відповідно, в пункті 15 Особливостей зазначив: якщо в замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним уже була здійснена в поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена; замовник вибирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями.
Водночас замість цілковитої ясності ця норма, знову ж таки, викликає певні питання, а саме: що є тотожним предметом закупівлі?
Поняття «тотожний предмет закупівлі» є новим для публічних закупівель. Відповідно до Академічного тлумачного словника української мови: тотожний — це такий самий, однаковий з чимсь, цілком подібний до чогось, схожий один з одним за своєю суттю й зовнішніми ознаками та виявом.
Враховуючи наведене, а також існуючий Порядок визначення предмета закупівлі, замовник може прийняти рішення дотримуватись тієї позиції, що «тотожним предметом закупівлі» є предмет закупівлі за тим же кодом ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник.
Наприклад, за кодом 09120000-6 Газове паливо, вважаємо, тотожний предмет закупівлі — 09120000-6 Газове паливо.
Водночас у разі застосування зазначеної вище норми Особливостей варто мати достатнє документальне обґрунтування того, що додаткова потреба є дійсно такою, що раптово виникла. Якщо ви маєте сумніви щодо того, що вам вдасться довести контролюючим органам, що дана закупівля відбувалась саме за «додатковою потребою», у такому випадку краще просумувати закупівлі за «тотожними предметами закупівлі» та здійснити закупівлю за Особливостями, відштовхуючись від порогів, що вийшли, оскільки порушення в такому випадку не можна буде констатувати (див. шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність).
Читайте також на порталі RADNUK.COM.UA «Еквівалент чи аналог: що краще та як правильно прописати в закупівлі» та «Алгоритм здійснення закупівель із використанням електронного каталогу за Особливостями».
Ба більше! Кожен охочий може ознайомитись із корисними інфографіками, що розміщені на головній сторінці порталу, просто натиснувши на банер: