Як відомо, якщо замовник проведе спрощену закупівлю за постановою Уряду від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169) з урахуванням змін, внесених постановою Кабміну від 24.06.2022 № 723 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 і від 28 лютого 2022 р. № 169» (далі — Постанова № 723), що набрала чинності з дня її офіційного опублікування — з 29.06.2022, тобто після 29.06.2022, та така спрощена закупівля буде відмінена через відсутність учасників хоча б один раз, замовник може укласти прямий договір.
У зв’язку з чим у користувачів порталу RADNUK.COM.UA виникає запитання: якщо не відбулася спрощена закупівля за Постановою № 169 за відсутності учасників, чи обов’язково зберігати проєкт договору, що був в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, при підписанні прямого договору, чи можна змінювати умови проєкту договору або взагалі скористатися проєктом постачальника?
Детально про останні зміни до Постанови № 169 читайте у статтях: «Дев’яті зміни до Постанови № 169 (від 10.08.2022): на що звернути увагу» та «Огляд основних змін до Постанови № 169, що набрали чинності з 10.08.2022».
Нагадаємо, що договір про придбання товарів, робіт чи послуг, укладений відповідно до Постанови № 169, незалежно від його ціни та порядку відбору постачальника (у тому числі укладання прямого договору без використання електронної системи закупівель), укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України, тобто такий договір не є договором про закупівлю в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а отже й обмеження щодо зміни істотних умов договору за статтею 41 цього Закону не застосовуються. Так, нормами Постанови № 169 не передбачено заборони підписання договору в іншій редакції, ніж була в оголошенні про спрощену закупівлю та додатках до нього.
Більше корисної інформації читайте в матеріалі «З 29.06.2022 діють оновлені правила здійснення закупівель в умовах воєнного стану: хто, що і за яким договором закуповує?».
Водночас ми рекомендуємо підписувати договір у тій редакції, яка була у спрощеній закупівлі, з метою уникнення подальших негативних наслідків з боку контролюючих органів, оскільки такі дії можуть бути визнані органами фінансового контролю як порушення.
Також варто звернути увагу на підпункт 3 пункту 1 Постанови № 169, у якому зазначено, що під час здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель замовники повинні, відповідно до Закону, дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель:
- максимальна економія, ефективність;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Отже, незважаючи на те що норми Постанови № 169 не містять заборони підписання договору в іншій редакції, ніж була в оголошенні про спрощену закупівлю та додатках до нього, ми радимо підписувати договір у тій редакції, яка була у спрощеній закупівлі, з метою уникнення подальших негативних наслідків з боку контролюючих органів.
Використовуйте в роботі «Таблиця. Орієнтовний перелік типових договорів, які використовують у сфері публічних закупівель».
Про зміну умов договору також читайте в статті «Чи можна збільшити вартість у прямому договорі, якщо не відбулася спрощена?».
Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».