Питання передплатника порталу:
- Доброго дня. Треба застрахувати автомобілі на приблизну суму близько 100 тис. грн. Автомобіль страхується на рік. Підкажіть, як проводити цю закупівлю та як бути зі строком дії договору? Як краще закуповувати: за Постановою № 169 прямим договором чи проводити процедуру закупівлі згідно з Законом?
Відповідь редакції порталу RADNUK.COM.UA:
- Вітаємо та бажаємо мирного неба! Замовники в період воєнного стану можуть закуповувати товари / роботи / послуги без процедур закупівель та / або спрощених закупівель, керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169).
Водночас замовники можуть керуватися Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) до моменту призупинення його дії на законодавчому рівні. Тобто і Закон, і Постанова № 169 наразі чинні, і замовник самостійно вибирає, чим йому керуватися, з огляду на ряд різних факторів, зокрема територіальне місцезнаходження замовника, невідкладність спрямування коштів саме на цей предмет закупівлі тощо.
Під час укладання договору відповідно до Постанови № 169 замовникам доцільно обмежити строки виконання договору / виконання зобов’язань за договором періодом воєнного стану (з пролонгацією на період продовженого воєнного стану). З прикладом формулювання строку дії відповідного договору можна ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Нюанси укладення договорів без використання ЕСЗ у період воєнного стану».
Водночас у листі № 3304-04/16796-06 від 22.04.2022 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» Мінекономіки, зокрема, зазначило:
«…строк дії договору є його істотною умовою та погоджується сторонами. Водночас замовникам у разі укладення договору про закупівлю, відповідно до умов якого передбачається оплата за рахунок бюджетних коштів, необхідно враховувати вимоги бюджетного законодавства, зокрема Бюджетного кодексу України.
Крім того зазначаємо, що період воєнного стану визначено Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні” (зі змінами). Водночас постанова № 169 регулює деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану та не поширюється на період після його припинення чи скасування…».
Із позицією Мінекономіки не посперечаєшся: оскільки в Постанові № 169 чітко (хоча і без вказівки на конкретні дати) визначено часові інтервали дії встановлених цією постановою особливостей здійснення закупівель, а саме «в умовах воєнного стану», то очевидно, що норми Постанови № 169 мають строковий, тимчасовий характер і після припинення чи скасування воєнного стану в Україні вже не можуть бути застосовані. Водночас відповідно до статті 629 ЦКУ договір є обов’язковим для виконання сторонами. При цьому зміни в законодавстві (якщо тільки вони не унеможливлюють виконання зобов’язань або ж не призводять до істотної зміни обставин), не є підставою для внесення змін до договору. Інакше кажучи: строк дії Постанови № 169 зрештою закінчиться, так само як і режим воєнного стану, а договори, укладені за правилами Постанови № 169, все рівно доведеться виконати в повному обсязі.
Чи допустимо визначити строк дії договору понад визначений сьогодні строк дії режиму воєнного стану? – Так, на нашу думку, допустимо, за умови, що надання послуг розпочнеться невідкладно під час воєнного стану. Зауважимо, що в питанні воєнного стану законодавство «крокує» 30-денними періодами. Тобто в момент укладення договору його сторони об’єктивно не можуть бути впевнені, що виконання зобов’язань гарантовано відбудеться до припинення чи скасування режиму воєнного стану в Україні. Але ж це не причина відмовлятися від проведення невідкладної закупівлі.
З варіантами зазначення строку дії в договорі, що укладено за Постановою № 169, знайомтесь у статті «Варіанти того, як прописати умови про строк виконання зобов’язань та термін дії договору, укладеного за Постановою № 169», а приклад договору, укладеного згідно з Постановою № 169, можна завантажити тут.
До речі, у матеріалі «Перелік документів, які вже можна завантажити на порталі RADNUK.COM.UA» ви знайдете понад десять зразків протоколів, приклади додаткових угод, розпорядчі документи, накази та положення для уповноваженої / відповідальної особи за закупівлі під час воєнного стану.
Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».