Практика АМКУ за Особливостями: електронний підпис та «24 години на виправлення»

Катерина Плашенко
2887
24 Листопада 2022
Практика АМКУ за Особливостями: електронний підпис та «24 години на виправлення»
2887
24 Листопада 2022

Публічні закупівлі зазнали істотних змін через Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015 № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості). Змінився і процес оскарження закупівель, адже пунктом 52 Особливостей передбачено, що тепер оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей.

Детально про те, що змінилося у процесі оскарження, читайте у статті «Оскарження відповідно до Особливостей». Перейдемо безпосередньо до виправлення помилок протягом 24 годин та розглянемо найсвіжішу практику органу оскарження щодо накладання переможцем УЕП замість КЕП та (не)можливості усунення таких невідповідностей.

Рішення № 6781-р/пк-пз від 17.11.2022, оголошення UA-2022-10-21-010656-a

За результатами проведення відкритих торгів за Особливостями замовник визначив переможця процедури закупівлі. Інший учасник / скаржник не погоджується з рішенням замовника та звертається зі скаргою до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).

Позиція скаржника: не погоджується з рішенням замовника, зокрема щодо визначення переможця процедури закупівлі. У частині 1 розділу 3 тендерної документації передбачено, що тендерна пропозиція повинна містити накладений кваліфікований електронний підпис. Проте тендерна пропозиція учасника-переможця підписана удосконаленим електронним підписом.

Тендерна пропозиція учасника не відповідає вимогам тендерної документації та повинна була бути відхилена.

Позиція замовника: у примітці «Винятки» пункту 1 розділу 3 тендерної документації визначено, що документи тендерної пропозиції, які надані не у формі електронного документа (без КЕП на документі), повинні містити підпис уповноваженої особи учасника закупівлі (із зазначенням прізвища, ініціалів та посади особи), а також відбитки печатки учасника (у разі використання) на кожній сторінці такого документа (крім документів, виданих іншими підприємствами / установами / організаціями).

Замовник зазначає, що учасник, визначений переможцем процедури, проставив на кожному з документів, що складений безпосередньо ним та на який не накладено КЕП, власний особистий підпис (ФОП), прізвище, ініціали та відбиток печатки. Інші документи, що видані іншими підприємствами / установами / організаціями у складі тендерної пропозиції, подані у вигляді кольорових скан-копій чи завірених згідно з ДСТУ копій.

При розгляді тендерної пропозиції учасника-переможця замовник керувався терміновою потребою у послугах, які закуповуються.

Позиція Колегії: тендерна пропозиція зазначеного учасника не містить саме кваліфікованого електронного підпису. Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах тендерної пропозиції зазначеного учасника, визначені пунктом 40 Особливостей.

Враховуючи викладене, замовник, не виявивши невідповідності в наведених вище документах та не надавши учаснику можливості виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини дев’ятої статті 26 Закону.

Колегія постановила зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця.

Коментар. Така практика Колегії свідчить про те, що накладання електронного підпису підпадає під «24 години на виправлення».

Замовники, керуючись пунктом 40 Особливостей, у разі виявлення невідповідності в частині накладення електронного підпису учасника під час розгляду тендерної пропозиції відповідно до вимог тендерної документації розміщують у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Водночас, якщо замовник не звернувся з такою вимогою та відхилив учасника, учасник може успішно оскаржити таке рішення, звернувшись зі скаргою до Колегії.

Маєте можливість завантажити приклад протоколу про усунення невідповідностей та перечитати, як Особливості «відкорегували» норму «24 години на виправлення» — «24 години на виправлення по особливостях. Як та що виправляти?».

Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги» доступний «Збірник рішень АМКУ, як Органу оскарження». Користуйтеся нашою добіркою рішень Колегії щодо безлічі питань на будь-який смак. Дивіться, як її знайти:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО