Порушення строків: практика ДАСУ за Особливостями

Катерина Плашенко
1674
16 Січня 2023
Порушення строків: практика ДАСУ за Особливостями
1674
16 Січня 2023

Діяльність закупівельника — складний та дуже відповідальний процес, який потребує постійного контролю та вчасного виконання покладених функцій з метою виконання норм чинного законодавства. При цьому дотримання строків оприлюднення інформації відповідно до норм Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015  922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178), потребує найретельнішої уваги.

Тож пропонуємо ознайомитися з декількома висновками моніторингів, які проводилися Державною аудиторською службою України (далі — Держаудитслужба) та під час яких були встановлені порушення саме щодо недотримання строків оприлюднення інформації.

Моніторинг UA-M-2023-01-04-00001 від 10.01.2023, оголошення UA-2022-12-19-022924-a

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, зокрема, що повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі ТОВ «В» у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, в електронній системі закупівель розміщено замовником у строк, який є меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, чим не дотримано вимог частини 16 статті 29 Закону та пункту 40 Особливостей.

Крім того, порушуючи вимоги частини 10 статті 29 Закону, замовник перевищив строк розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «В» (п’ять робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції).

Так, розкриття пропозицій учасників відбулося 27.12.2022, при цьому строк розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «В» (відповідно до протоколу від 04.01.2023 № 3) перевищив п’ять робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції.

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення встановлених порушень у подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Замовником оприлюднено рішення про відміну тендеру на підставі підпункту 2 пункту 47 Особливостей через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.

Моніторинг UA-M-2022-12-09-000031 від 29.12.2022, оголошення UA-2022-10-28-007333-a

Під час моніторингу, зокрема, встановлено, що додатковою угодою від 25.11.2022 № 1 було внесено зміни в істотні умови договору, а саме зменшено загальну суму Договору № 127 на 1 180,70 гривень.

При цьому згідно з пунктом 11 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, — протягом трьох робочих днів з дня внесення змін.

Однак, порушуючи пункт 11 частини 1 статті 10 Закону, додаткову угоду № 1 від 25.11.2022 до Договору № 127 та повідомлення про внесення змін до нього замовник оприлюднив в електронній системі закупівель 12.12.2022, чим перевищив установлений Законом строк у три робочі дні.

З огляду на встановлені порушення (у тому числі порушення строків оприлюднення повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю) Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності / нікчемності договору, протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку.

Моніторинг UA-M-2022-11-23-000038 від 16.12.2022, оголошення UA-2022-10-27-002358-a

Під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Держаудитслужба 06.12.2022 звернулась через електронну систему закупівель до замовника з метою отримання, зокрема, інформації та документів, на підставі яких замовник обґрунтував розмір бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначив його очікувану вартість, а також інформації та документів щодо виконання переможцем процедури закупівлі ТОВ «З» умов пункту 6 розділу «Результати тендеру та укладання договору про закупівлю» тендерної документації в частині надання забезпечення виконання договору про закупівлю.

Однак, порушуючи вимоги частини 5 статті 8 Закону, замовник надав через електронну систему закупівель зазначені документи та інформацію 12.12.2022, чим перевищив строк у три робочі дні з дня оприлюднення запиту.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення.

Враховуючи викладене, зверніть увагу, що пунктом 40 Особливостей передбачено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Частиною 10 статті 29 Закону та пунктом 38 Особливостей визначено, що строк розгляду тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.

Замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору в разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей, — протягом 3 робочих днів з дня внесення змін (стаття 10 Закону).

Пунктом 23 Особливостей передбачено, що моніторинг відкритих торгів здійснюється Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами відповідно до статті 8 Закону. При цьому замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель (частина 5 статті 8 Закону).

Нагадаємо: згідно зі статтею 16414 КУпАП неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі 1 700 грн. За ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано цьому адміністративному стягненню, — 3 400 грн.

Також можете ознайомитися зі статтями:

За нагоди використовуйте «Шпаргалку УО щодо закупівель з 19.10.2022 за Особливостями (крім винятків, встановлених частинами 5, 6, 8 і 9 статті 3 Закону, а також державних замовників у сфері оборони)», що є на порталі RADNUK.COM.UA.

Зі збірником висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями ви можете ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Книги»:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО