Питання передплатника порталу.
- Добрий ранок! Я представник замовника в окремих сферах господарювання. Скажіть, якими положеннями законодавства користуватись до прийняття Кабміном особливостей здійснення закупівель у період воєнного стану?
Відповідь експерта із закупівель.
- Вітаємо! Для того щоб відповісти на запитання, якими положеннями законодавства користуватись замовникам, слід звернутись до нормативно-правових актів, які наразі регулюють закупівельну сферу.
Так, змінами, внесеними Законом України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» до законодавства, яке регулює закупівельну сферу, запроваджено декілька нововведень.
По-перше, розширено Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Ключовою зміною є те, що під час війни для замовників особливості закупівель товарів, робіт і послуг встановлюватиме Уряд. Такі особливості діятимуть саме під час воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
По-друге, згідно зі змінами Уряд також визначатиме і особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану.
По-третє, для вчинення вищевказаних дій законодавець прямо передбачив відповідні повноваження Уряду у Законі України «Про правовий режим воєнного стану» згідно зі змінами до статті 121 цього Закону. Так, з урахуванням внесених змін Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях визначає особливості здійснення оборонних та публічних закупівель із забезпеченням захищеності державних замовників і замовників від воєнних загроз.
З огляду на внесені зміни до законодавства замовники під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг під час воєнного стану в подальшому будуть керуватися особливостями, які має визначити Уряд на виконання вимог цього Закону.
Однак слід враховувати, що Кабінет Міністрів України на основі та на виконання законів України видає обов’язкові для виконання акти — постанови, які набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.
При цьому Конституція України у статті 58 визначає, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
Тобто в наведеному випадку на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування та до прийняття Урядом особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом про закупівлі, замовники мають керуватись вимогами чинного законодавства.
На сьогодні чинними є:
- Закон;
- постанова КМУ про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану;
- постанова КМУ про деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану;
- і низка розпоряджень КМУ, які містять положення щодо способу здійснення закупівель під час витрачання цільових коштів, які виділені у зв’язку із необхідністю вирішення питань, що виникли як наслідок війни на певних територіях.
Висновок
До моменту набуття чинності особливостей здійснення публічних та оборонних закупівель, що встановлюються Урядом на період дії правового режиму воєнного стану, замовники керуються тими актами, які є чинними, і можуть здійснювати закупівлі у той спосіб, який ці акти передбачають з огляду на наявні обставини.
З даної тематики маєте нагоду прочитати інтерв’ю із заступницею Міністра економіки щодо майбутніх змін у закупівельному світі чи переглянути відеозапис:
Читайте також: