П’ять моніторингів щодо невідповідності умов ТД Закону

Катерина Плашенко
1617
15 Серпня 2022
П’ять моніторингів щодо невідповідності умов ТД Закону
1617
15 Серпня 2022

Продовжуємо аналізувати найсвіжішу практику Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба) та моніторинги. Сьогодні пропонуємо вашій увазі порушення, які  встановлює Держаудитслужба щодо невідповідності умов тендерної документації (ТД)  Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

Моніторинг UA-M-2022-08-08-000018, оголошення UA-2022-07-01-004316-a  

За результатами моніторингу та проведеного аналізу було встановлено, у тому числі:

У пункті 1 розділу «Порядок унесення змін та надання роз’яснень до тендерної документації» ТД замовником зазначено, що в разі несвоєчасного надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації строк подання тендерних пропозицій автоматично буде продовжено електронною системою не менш як на сім днів, тоді як частиною другою статті 24 Закону в редакції від 25.06.2022 передбачено, що в разі несвоєчасного надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації електрона система закупівель автоматично призупиняє перебіг тендеру.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та відсутність механізму їх усунення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Моніторинг UA-M-2022-08-08-000002, оголошення UA-2022-03-09-000877-c

За результатами моніторингу встановлено, що на порушення пункту 19 частини 2 статті 22 Закону замовником у ТД не зазначено приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їхніх тендерних пропозицій.

Окрім цього, замовником не відхилено тендерні пропозиції таких учасників, що не відповідають умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов’язань за договорами про закупівлю товарів.

Моніторинг UA-M-2022-08-01-000045, оголошення UA-2021-12-15-016893-c

За результатами моніторингу процедури закупівлі, зокрема, установлено, що замовником внесені зміни до ТД в додатку 5 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію», які розміщені та відображені в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації 21.12.2021 о 13:25, але не оприлюднено разом зі змінами до ТД в окремому документі переліку змін, що вносяться, чим не дотримано вимоги частини 2 статті 24 та пункту 3 частини 1 статті 10 Закону.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом відміни торгів. 

Моніторинг UA-M-2022-08-09-000015, оголошення UA-2022-01-28-003172-c

За результатами моніторингу відповідності вимог тендерної документації замовника вимогам Закону установлено, що тендерна документація замовника не відповідає вимогам частини 3 статті 17 та пункту 2 частини 2 статті 22 Закону, а саме: відповідно до пункту 6.6 розділу 6 «Результати торгів та укладення договору про закупівлю» тендерної документації замовник вимагає від учасника-переможця внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору. На порушення вимог пункту 16 частини 2 статті 22 Закону тендерна документація не містить умови неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, враховуючи, що під час моніторингу замовником відмінено процедуру закупівлі з порушенням законодавства, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення у встановленому законодавством порядку та недопущення виявлених порушень у подальшому.

Моніторинг UA-M-2022-07-25-000073, оголошення UA-2021-10-07-000331-a

За результатами моніторингу установлено, що в пункті 1 розділу І тендерної документації вимагається дотримання учасниками норм чинного законодавства України, зокрема Національного стандарту ДСТУ 4163-2003 «Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів», який затверджений наказом Держспоживстандарту України від 07.04.2003 № 55. Тоді як чинність цього національного стандарту скасовано з 01.09.2021 на підставі наказу Українського науково-дослідного і навчального центру проблем стандартизації, сертифікації та якості від 01.07.2020 № 144. Таким чином, тендерна документація замовника складена з порушенням вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.

Висновок

На виконання пункту 19 частини 2 статті 22 Закону тендерна документація повинна містити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій.

На виконання вимоги частини 2 статті 24 Закону зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться.

Якщо замовник вимагає від переможця надання забезпечення виконання договору про закупівлю, то, відповідно до пункту 16 частини 2 статті 22 Закону, тендерна документація повинна містити розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлі.

Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації згідно з абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону, тому варто перевіряти, чи всі вимоги передбачені законодавством.

Щоб у вашій тендерній документації не було помилок, використовуйте у практиці розроблений спеціалістами групи компаній «Радник» зразок Тендерної документації.

Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги» доступний збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями. Щоб не наступати на «закупівельні граблі» інших замовників, користуйтесь цією електронною книгою. Дивіться, як її знайти:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО