Огляд змін до Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів від 08.09.2023

Ганна Довгая
2125
10 Вересня 2023
Огляд змін до Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів від 08.09.2023
2125
10 Вересня 2023

У цій статті порівняємо норми Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва до 08.09.2023 та після. Сформуємо декілька коментарів щодо змін. А також нагадаємо усім користувачам порталу, де можна знайти усю необхідну інформацію, що стосується локалізації в публічних закупівлях!

08.09.2023 постановою КМУ від 22.08.2023 № 950 внесено зміни в Порядок підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 861 «Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва».

Порівняльна таблиця норм Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва до та після змін

До 08.09.2023

З 08.09.2023 (включно)

5. До переліку включаються товари, які відповідають ступеню локалізації, визначеному у підпункті 1 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, або ступеню локалізації, передбаченому додатковим переліком товарів, що затверджується Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 3 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, в разі коли:

  • наявна конструкторсько-технологічна документація та / або зареєстровано право інтелектуальної власності на товар, що є предметом закупівлі, що відображено в балансі;
  • на території України виробляється не менше одного з елементів таких товарів (зокрема вузлів, агрегатів, деталей і комплектувальних виробів) та/або для виробництва використовуються вузли, агрегати, деталі і комплектувальні вироби, виготовлені на території України;
  • виробники товарів здійснюють їх гарантійне і післягарантійне обслуговування.

Абзаци відсутні.

5. До переліку включаються товари, які відповідають ступеню локалізації, визначеному у підпункті 1 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, або ступеню локалізації, передбаченому додатковим переліком товарів, що затверджується Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 3 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, в разі коли:

  • наявна конструкторсько-технологічна документація та / або зареєстровано право інтелектуальної власності на товар, що є предметом закупівлі, що відображено в балансі;
  • на території України виробляється не менше одного з елементів таких товарів (зокрема вузлів, агрегатів, деталей і комплектувальних виробів) та/або для виробництва використовуються вузли, агрегати, деталі і комплектувальні вироби, виготовлені на території України;
  • виробники товарів здійснюють їх гарантійне і післягарантійне обслуговування.
  • виробники товарів мають сертифікат відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданий акредитованим органом з оцінки відповідності;
  • виробники колісних транспортних засобів мають сертифікат відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні.

8. Заявка на щорічне підтвердження відповідності товару, включеного до переліку у попередні роки, критерію локалізації поточного року подається виробником товару на веб-порталі щороку до 1 січня відповідно до пунктів 6 і 7 цього Порядку.

Виключити.

9. Щорічне підтвердження відповідності товару, включеного до переліку у попередні роки, критерію локалізації поточного року здійснюється на підставі поданої виробником товару заявки.

Виключити.

10. Перелік формується за результатами автоматичного опрацювання поданих виробником заявок на веб-порталі.

Абзац відсутній.

10. Перелік формується щороку за результатами автоматичного опрацювання поданих виробником заявок на веб-порталі.

Запис про включення товару до переліку чинний протягом року, у якому була подана заявка.

Коментар. За пунктом 8-9 вбачається, що обмеження щодо підтвердження виробником товару на вебсайті Прозорро в часовому інтервалі (до 1 січня) прибрано.

Утім, зважаючи, що пункт 10 встановлює «запис про включення товару до переліку чинний протягом року, у якому була подана заявка, можна припустити, що виробнику все рівно доведеться подавати/оновлювати заявки щороку. Це може бути пов’язано з тим, що відсоток локалізації щороку тільки збільшується, а це потрібно враховувати, якщо хочеш брати участь у «локалізованих» закупівлях.

Замовникам слід бути більш уважними та перевіряти відповідний відсоток локалізації запропонованого товару:

  • у 2023 році — 15 відсотків;
  • у 2024 році — 20 відсотків;
  • у 2025 році — 25 відсотків;
  • у 2026 році — 30 відсотків;
  • у 2027 році — 35 відсотків;
  • з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту — 40 відсотків.

Приклади тендерної документації з урахуванням вимог щодо локалізації ви завжди знайдете на цьому порталі у розділі «Зразки документів» — «Локалізація».

Пункт відсутній.

131. Замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.

Якщо предметом закупівлі, внесеним до переліку, є колісні транспортні засоби, замовник визначає в тендерній документації вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифіката відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції сертифікат відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні.

Пункт відсутній.

132. Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи під час проведення моніторингу процедур закупівель, особливості яких передбачені у пункті 61 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, у разі виявлення ознак невідповідності тендерної пропозиції учасника / переможця процедури закупівлі вимогам щодо ступеня локалізації, визначеним у тендерній документації, зазначає про це у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі. Держаудитслужба інформує Мінекономіки про встановлення таких ознак невідповідності.

Коментар. Адміністративна відповідальність у сфері публічних закупівель, коли уповноважена особа може отримати штраф, передбачена статтею 164-14 КУпАП. При цьому жодна підстава у цій статті не передбачена умовно «за недотримання вимог Закону щодо локалізації виробництва».

Утім, приміром, встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які (залежно від того, на якому етапі здійснюватиметься моніторинг) можуть призвести або до відміни процедури або ж до зобов’язання розірвати договір про закупівлю, якщо такий уже було укладено.

Також згідно зі статтею 164-14 КУпАП у разі, якщо тендерна документація складена не відповідно до вимог закону, на уповноважену особу може бути накладено адміністративне стягнення в розмірі 1 700 грн, за ті самі дії,  вчинені особою, яку протягом року було піддано такому адміністративному стягненню, — 3 400 грн.  Більше — у статті «Відповідальність за порушення вимог Закону України „Про публічні закупівлі“ щодо локалізації».

До того ж цікаво, яким чином Держаудитслужба буде інформувати Мінекономіки про встановлення таких ознак невідповідності (відсутня конкретна форма/порядок тощо). Відкритим питанням також залишається те, що Мінекономіки (яке не є контролюючим органом, а є Уповноваженим органом, що забезпечує формування та реалізації державної політики у сфері публічних закупівель) буде робити з такими повідомленнями.

Також до Додатка 1 до Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів був доданий такий абзац: наявність сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.

На порталі Радник з урахуванням вищезазначених змін ви можете завантажити заявку про включення товару до переліку товарів із підтвердженим ступенем локалізації (для учасників).

Щоб більше розібратись з локалізацією в закупівлях, користуйтесь інструментами від Радника:

Перелік локалізованих товарів з відповідними кодами за ДК 021:2015 знайдете в «Правовій базі»:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО