У цій статті порівняємо норми Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва до 08.09.2023 та після. Сформуємо декілька коментарів щодо змін. А також нагадаємо усім користувачам порталу, де можна знайти усю необхідну інформацію, що стосується локалізації в публічних закупівлях!
08.09.2023 постановою КМУ від 22.08.2023 № 950 внесено зміни в Порядок підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 861 «Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва».
Порівняльна таблиця норм Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва до та після змін
До 08.09.2023 | З 08.09.2023 (включно) |
… 5. До переліку включаються товари, які відповідають ступеню локалізації, визначеному у підпункті 1 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, або ступеню локалізації, передбаченому додатковим переліком товарів, що затверджується Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 3 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, в разі коли:
Абзаци відсутні. | … 5. До переліку включаються товари, які відповідають ступеню локалізації, визначеному у підпункті 1 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, або ступеню локалізації, передбаченому додатковим переліком товарів, що затверджується Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 3 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, в разі коли:
|
8. Заявка на щорічне підтвердження відповідності товару, включеного до переліку у попередні роки, критерію локалізації поточного року подається виробником товару на веб-порталі щороку до 1 січня відповідно до пунктів 6 і 7 цього Порядку. | Виключити. |
9. Щорічне підтвердження відповідності товару, включеного до переліку у попередні роки, критерію локалізації поточного року здійснюється на підставі поданої виробником товару заявки. | Виключити. |
10. Перелік формується за результатами автоматичного опрацювання поданих виробником заявок на веб-порталі. Абзац відсутній. | 10. Перелік формується щороку за результатами автоматичного опрацювання поданих виробником заявок на веб-порталі. Запис про включення товару до переліку чинний протягом року, у якому була подана заявка. |
Коментар. За пунктом 8-9 вбачається, що обмеження щодо підтвердження виробником товару на вебсайті Прозорро в часовому інтервалі (до 1 січня) прибрано. Утім, зважаючи, що пункт 10 встановлює «запис про включення товару до переліку чинний протягом року, у якому була подана заявка, можна припустити, що виробнику все рівно доведеться подавати/оновлювати заявки щороку. Це може бути пов’язано з тим, що відсоток локалізації щороку тільки збільшується, а це потрібно враховувати, якщо хочеш брати участь у «локалізованих» закупівлях. Замовникам слід бути більш уважними та перевіряти відповідний відсоток локалізації запропонованого товару:
Приклади тендерної документації з урахуванням вимог щодо локалізації ви завжди знайдете на цьому порталі у розділі «Зразки документів» — «Локалізація». | |
Пункт відсутній. | 131. Замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності. Якщо предметом закупівлі, внесеним до переліку, є колісні транспортні засоби, замовник визначає в тендерній документації вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифіката відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції сертифікат відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні. |
Пункт відсутній. | 132. Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи під час проведення моніторингу процедур закупівель, особливості яких передбачені у пункті 61 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, у разі виявлення ознак невідповідності тендерної пропозиції учасника / переможця процедури закупівлі вимогам щодо ступеня локалізації, визначеним у тендерній документації, зазначає про це у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі. Держаудитслужба інформує Мінекономіки про встановлення таких ознак невідповідності. |
Коментар. Адміністративна відповідальність у сфері публічних закупівель, коли уповноважена особа може отримати штраф, передбачена статтею 164-14 КУпАП. При цьому жодна підстава у цій статті не передбачена умовно «за недотримання вимог Закону щодо локалізації виробництва». Утім, приміром, встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які (залежно від того, на якому етапі здійснюватиметься моніторинг) можуть призвести або до відміни процедури або ж до зобов’язання розірвати договір про закупівлю, якщо такий уже було укладено. Також згідно зі статтею 164-14 КУпАП у разі, якщо тендерна документація складена не відповідно до вимог закону, на уповноважену особу може бути накладено адміністративне стягнення в розмірі 1 700 грн, за ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано такому адміністративному стягненню, — 3 400 грн. Більше — у статті «Відповідальність за порушення вимог Закону України „Про публічні закупівлі“ щодо локалізації». До того ж цікаво, яким чином Держаудитслужба буде інформувати Мінекономіки про встановлення таких ознак невідповідності (відсутня конкретна форма/порядок тощо). Відкритим питанням також залишається те, що Мінекономіки (яке не є контролюючим органом, а є Уповноваженим органом, що забезпечує формування та реалізації державної політики у сфері публічних закупівель) буде робити з такими повідомленнями. |
Також до Додатка 1 до Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів був доданий такий абзац: наявність сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.
На порталі Радник з урахуванням вищезазначених змін ви можете завантажити заявку про включення товару до переліку товарів із підтвердженим ступенем локалізації (для учасників).
Щоб більше розібратись з локалізацією в закупівлях, користуйтесь інструментами від Радника:
Перелік локалізованих товарів з відповідними кодами за ДК 021:2015 знайдете в «Правовій базі»: